رئیس کمیسیون صنابع و معادن در واکنش به اظهارات «تک بعدی» رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور در خصوص فروش کارخانه دولتی ماشین‌سازی تبریز به بخش خصوصی، این اقدام را در شرایط کنونی یک «خطر ملی» برای صنعت ایران دانست و از رئیس سازمان خصوصی سازی خواست با لجبازی، صنعت آذربایجان را به تاراج نکشاند.
به گزارش صنعت تبریز به نقل از فارس،رضا رحمانی امروز اظهار داشت: پس از کش‌و‌قوس‌های چندین ساله در خصوص واگذاری یا عدم واگذاری شرکت ماشین‌سازی تبریز و حساسیت رسانه‌ها در این خصوص،‌ روز شنبه این هفته وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت را به این کارخانه کشاندیم تا با مشاهده آخرین وضعیت این شرکت دولتی، مانع واگذاری آن به بخش خصوصی شویم.

وی افزود: کشوری که در حال توسعه است، بدون صنعت ماشین‌سازی نمی‌تواند این راه را طی کند چرا که ماشین‌سازی «کارخانه تولید کارخانه» به شمار می‌رود و هر کارخانه‌ای که نیازمند ماشین‌آلات باشد این کارخانه‌ها می‌توانند قطعات و ماشین‌افزار آن را تولید کنند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با بیان اینکه بدون صنعت ماشین‌سازی توسعه صنعتی معنی ندارد، افزود:‌ واگذاری ماشین‌سازی با شرایط فعلی به بخش خصوصی، تعطیلی کامل و نابودی آن را رقم خواهد زد.

رحمانی با بیان اینکه به جهت قرار گرفتن چندین ساله ماشین‌سازی در لیست واگذاری‌ها، فعالیت این کارخانه تحت تاثیر آن قرار گرفته و اشتغال آن تعدیل شده و کارخانه به دلیل دست بسته شدن از سوی خصوصی‌سازی به گل نشسته است، افزود: قرار نبود اصل ۴۴ کارخانجات را به خاک سیاه بنشاند بلکه هدف این قانون احیاء کارخانجات مرده بود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد:‌ این کمیسیون از اولین روز مطرح شدن بحث واگذاری ماشین‌سازی با آن مخالفت کرده و علاوه بر آن کمیسیون اقتصادی مجلس هم مخالفت خود را اعلام و علاوه بر مخالفت وزیر صنعت، معدن و تجارت کارشناسان وزارت صنعت نیز با ما هم عقیده هستند.

وی با اشاره به مصاحبه‌های متعدد خود در این خصوص گفت: با پیگیری‌هایی که انجام شده وزیر صنعت نامه‌ای به وزیر اقتصاد در خصوص توقف واگذاری این شرکت ارسال کرده و مکاتبه‌ای نیز با هیئت دولت جهت خروج ۵ ساله ماشین‌سازی از لیست واگذاری انجام داده است.

رحمانی ادامه داد: لذا در این میان مقاومت سازمان خصوصی‌سازی و اصرار بر واگذاری حتمی ماشین‌سازی در دی ماه جاری، یک رفتار لجبازگونه است و نباید یک مدیر آذربایجانی با چنین رفتارهایی صنایع مادر تبریز را به نابودی بکشاند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به واگذاری‌های ناموفق کارخانه‌های واگذار شده در آذربایجان‌شرقی در سنوات گذشته تاکید کرد: اگر قرار بر واگذاری ماشین‌سازی باشد، باید نوسازی و بازسازی شده و به سوددهی برسد و پس از آن نیز به اهلش واگذار شود تا این کارخانه را حفظ کند و اشتغال آن را به حالت اول بازگرداند و کارخانه را توسعه دهد.

براساس این گزارش، وزیر صنعت و معدن در بازدید اخیرش از ماشین‌سازی تبریز گفته بود: ما دلایل خودمان را برای سازمان خصوصی و وزیر اقتصاد نوشته‌ایم و امیدواریم مورد پذیرش قرار گرفته و واگذاری ماشین‌سازی حداقل ۵ سال به تعویق بیفتد.

وزیر صنعت ابراز داشت: ما هم ترجیح نمی‌دهیم که این کارخانه تا ابد دولتی بماند ولی باید کسی اداره کارخانه را تحویل بگیرد که در شیوه مدیریتش وضعیت مالی ماشین‌سازی را سود ده کرده و به صورت ۳ شیفته اداره کند.

وی تاکید کرد: اگر نیاز به نوسازی داشته باشد نیز حتما باید تلاش‌هایی صورت گیرد اما بازهم تاکید می‌کنم که نفرات بومی این استان باید تلاش‌های لازم را انجام دهند و اگر خوب کار شود مشکل هم حل خواهد شد.