دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز: حقوق کارگران را در شهرداری و دیگر مراکز دنبال می کنیم و معتقد به احیای حقوق کارگران به صورت عینی هستیم.

آذربایجان شرقی حدود یک میلیون کارگر دارد که نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر از این کارگران از بیمه استفاده می کنند و از این کارگران تنها ۱۵ درصد به صورت رسمی فعال هستند و کارفرمایان می توانند به راحتی در سر رسید قرار داد یکساله عذر این کارگران را بخواهند در ماه های اخیرو بنا به اعلام مسئولان مراجعه کارگران به اداره کار وشکایت از کارفرمایان و درخواست بیمه بیکاری روند صعودی به خود گرفته این در حالی است که مدت این نوع بیمه هم محدود بوده و کارگران نیازمند حمایتهای بیشتر هستند ، خانه کارگر تبریز هم در هفته های اخیر تلاش زیادی برای افزایش حمایتها از کارگران نموده است در همین زمینه کریم صادق زاده ، دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز توضیحات بیشتری می دهد.

یکی از مشکلات موجود جامعه کارگری استان وجود شرکتهای واسطه ای تامین نیرو است که در برخی مراکز تا ۹۰ درصد نیروها نیز از این طریق تامین می شود موضوع خانه کارگر تبریز و استان در این زمینه چیست؟

با توجه به اینکه اکثر کارگران استان در تبریز فعالیت می کنند و تامین نیرو هم عمدتا در این شهر رخ می دهد بنابراین باید تمرکز بیشتری بر روی این شهر شود. علت شکل گیری شرکتهای تامین نیرو عدم توان پرداخت مستمر حقوق کارگران توسط سازمانها است که شرکتهای تامین نیرو با سرمایه گذاری این کار را انجام می دهند.

یعنی از این شرکتهای تامین نیرو حمایت می کنید و فعالیت این شرکتها را موثر می دانید؟

 به هیچ وجه بلکه انتظار داریم کمیسیون اجتماعی مجلس با تصویب قانون ساماندهی قراردادکارگران روز مزد از گسترش شرکت های خدماتی جلوگیری کند  اما سوال اینجاست که درحال حاضر وبه صورت دفعتی می توان این شرکتها را حذف کرد و تکلیف حقوق کارگرانی که با مشکلات معیشتی مواجه هستند چه خواهد شد. برخی از این کارگران اگر یک ماه حقوق نگیرند با مشکلات جدی روبرو می شوند و باید تدبیری اساسی دراین زمینه داشت.