مدیرعامل سازمان کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز گفت: با جدیت و برای حفظ سلامتی شهروندان لاشه های آلوده دراین کشتارگاه سوزانده می شود و معمولا روزانه این اقدام انجام می شود.
کریم قدرتی در مصاحبه خبری که در دفتر پایگاه خبری تحلیلی صنعت خبرلری و فصلنامه چالش روز صورت گرفت با بیان اینکه رکود کشتار دام در این کشتارگاه شکسته شده است گفت: دیروز از ظرفیت اسمی هم فراتررفته ایم و ۲۵۱ راس گوساله و ۸۰۰ راس گوسفند دراین کشتارگاه ذبح شرعی شده است.
وی گفت: با توجه به عملکرد کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز و اقدامات انجام گرفته در شناسنامه دار کردن گوشت استحصالی و بسته بندی بهداشتی و امروز گوشت تبریز به سبب بالا بودن کیفیت و بهداشت و نصب شناسنامه تبدیل به برند در کشورمان شده است.
قدرتی اظهارداشت: در بخش امنیت غذایی و بهداشتی مردم با هیچ کس معامله نمی کنیم و با قدرت و ظرفیتهای والایی که در این مجموعه وجود دارد اجازه نخواهیم داد ذره ای از اطمینان مصرف کنندگان و شهروندان به کشتارگاه تبریز کاسته شود.
وی به بازید تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کشتارگاه تبریز اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس پیشنهاد کرده اند تا شناسنامه دار کردن گوشت در این کشتارگاه به عنوان الگوی کشوری برای همه کشتارگاه ها اجرایی شود و در قالب لایحه ای در مجلس ارائه شود.
مدیرعامل سازمان کشتارگاه صنعتی شهرداری همچنین عنوان کرد: تفاهم نامه همکاری فی مابین کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز با اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی منعقد شد.
وی افزود: این تفاهم نامه همکاری به منظور تقویت و توسعه همکاری های متقابل آموزشی و افزایش مشارکت طرفین و کمک به ارتقای کیفیت حرفه های مرتبط، سطح کیفی آموزش های فنی و تخصصی منابع انسانی در مهارت های نوین و راهبردی مورد نیاز منقعد شد.
وی اظهار داشت: اتحادیه قصابان یک پای دیگر تفاهم نامه بوده و این تفاهم نامه با استقبال این اتحادیه نیز روبرو شده است و پیش بینی می شود هر چه زودتر عملیاتی گردد.
قدرتی اضافه کرد: در این تفاهم نامه ضمن ایجاد زمینه های لازم برای توسعه آموزش های مهارتی حضوری، برای علاقمندان آزاد و کارکنان کشتارگاه از سوی سازمان فنی و حرفه ای، مفادی در خصوص همکاری در زمینه استفاده از فضا و امکانات آموزشی و پشتیبانی جهت برگزاری دوره های آموزشی پیش بینی شده است.
مدیرعامل کشتارگاه تبریز تاکید کرد: به شهروندان توصیه می کنیم که اگر نیاز به ذبح دام درمنزل تحت عنوان قربانی یا نذورات داشته باشند، میتوانند با سازمان تماس بگیرند و با حداقل قیمت یعنی ۲۷ هزار تومان برای گوسفند و ۱۳۰ هزار تومان برای ذبح گوساله ، ذبحی شرعی و بهداشتی را در خانه داشته باشند البته سازمان آماده است تا ذبح را مطابق نظر احسان کننده انجام داده و در محل کشتارگاه بسته بندی کند.
مدیرعامل سازمان کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز یادآور شد: با جدیت و برای حفظ سلامتی شهروندان لاشه های آلوده دراین کشتارگاه سوزانده می شود و معمولا روزانه این اقدام انجام می شود.چنانچه ماه گذشته ۲۷ مورد لاشه سوزی داشتیم که متاسفانه در برخی کشتارگاه های دیگر این اقدام انجام نمی شود.
وی تصریح کرد: دامپزشکان در مراحل مختلف بر ذبح دام نظارت دارند و در ۵ مرحله بازرسی بهداشتی انجام می شود تا لاشه آلوده به مصرف کننده نرسد.
وی با بیان اینکه شهروندان استقبال خوبی ازفروشگاه شماره یک این کشتارگاه داشتند گفت: فروشگاه شماره دو کشتارگاه تبریز هم اکنون در آدرس فلکه گلشهر به طرف بیمارستان شهدا بعد از برج شهران مشغول خدمات رسانی به شهروندان است که این فروشگاه بعد از فروشگاه مرکزی عرضه گوشت دومین فروشگاه کشتارگاه است که راه اندازی می شود فروشگاه اول نیز در داخل مجموعه کشتارگاه دایر است.
وی ادامه داد: علاوه برگوشت آلایش های خوراکی هم در فروشگاه ها عرضه می شود که این محصولات هم شناسنامه دار هستند.
وی بااشاره به راه اندازی واحد انجماد در این کشتارگاه عنوان کرد: در حال حاضر می توانیم تمام نیاز داخلی را تامین کنیم و نیازی به واردات گوشت منجمد برزیلی نیست.
وی در بخش دیگری ازسخنان خود با بیان اینکه شهروندان هشیار باشند گفت: ما و امپزشکی همچنین دستگا های نظارتی توان خود را به کار گرفته ایم اما با توجه به کمبود توان نظارتی بر بازار گوشت و تعداد کم بازرسان امکان تخلف در ارائه گوشت سالم وجود دارد.
وی ازشهروندان خواست از خرید گوشت چرخ کرده بسته بندی شده خوداری کنند و ادامه داد: خرید گوشت نر بهتراز ماده است و کشتارگاه تبریز هم سعی کرده با ارائه شناسنامه گوشت به شهروندان برای خرید گوشت نر و جوان کمک کند.
وی همچنین از تولید نهاده های دامی از تولید نهاده های دامی از ضایعات شکمبه های گاوی و گوسفندی برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت:
تا امروز ضایعات شکمبه های گاوی و گوسفندی حاصل از کشتارهای کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز دور ریخته می شد اما اکنون توانسته ایم با همکاری دانشگاه آزاد شبستر، به تکنولوژی تبدیل این ضایعات به نهاده های دامی دست پیدا کنیم.
کریم قدرتی با بیان اینکه در حال حاضر کشتارگاه صنعتی شهرداری با دستور شهردار تبریز در مسیر تولید فرآورده ها قرار گرفته است، افزود: هم اکنون در حال عقد قرارداد تولید نهاده های دامی از ضایعات شکمبه های گاوی و گوسفندی با دانشگاه آزاد شبستر هستیم تا در روزهای آتی خط تولید آن را به بهره برداری برسانیم.
مدیرعامل کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز افزود: تولید پودر خون که ارزش غذایی فراوانی دارد، در ماموریت آتی کشتارگاه قرار دارد.