در حالی که نزدیک به ۱۶ سال از کلنگ زنی کارخانه نیمه تمام ذوب آهن ملکان می گذرد نایب رئیس مجلس  در وعده ای دیگراز اتمام آن در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش صنعت خبرلری ، عملیات اجرایی کارخانه ذوب آهن ملکان به عنوان طرح ملی با مشارکت بخش خصوصی در سطح شمال غرب ایران، تابستان سال ۱۳۸۵ در مراسمی با حضور مسئولان کشوری و استانی در زمینی به وسعت ۹۱ هکتار آغاز  شد، اما از آن تاریخ تاکنون عملیات اجرایی آن به طور لاک پشتی پیش رفته و طی این سال ها چندین بار به علل مختلف متوقف شده است.

تغییر کاربری اراضی و معارض داشتن زمین های کارخانه، مشکلات مالی و عدم حمایت بانک ها و نبود پیگیری های لازم از سوی مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی باعث توقف این پروژه طی ۱۵ سال اخیر شده است.

در حالیکه از سال ۱۳۹۰ تعدادی از نیروهای بومی منطقه برای اشتغال در کارخانه ذوب آهن جذب شده بودند، اسفند سال ۹۳ به دلیل تعطیلی عملیات اجرایی، بیش از ۸۰  نفر از پرسنل آن بیکار شدند.

از سوی دیگر با توجه به نامگذاری امسال با نام «سال جهش تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیز کمبود منابع مالی برای کلنگ زنی طرح های صنعتی جدید، هم افزایی برای تکمیل ذوب آهن ملکان می تواند گام عملی مهمی در راستای تحقق شعار سال و نیز تصویرسازی مثبت از اقدامات دولت در عمران و آبادی شهرستان ها باشد. 

این در حالی است که بنا بر اعلام وزارت صمت، افتتاح واحد نورد ذوب آهن ملکان تنها ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا این طرح زیرساختی صنعتی که به قیمت چند سال قبل تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان برای آن سرمایه گذاری شده، وارد مدار تولید شود.

 

 در روزهای اخیر  اما علی نیکزاد نایب رئیس مجلس وعده ای دیگر برای اتمام این کارخانه داد.

وی که در جمع مسئولان و مردم این شهر به مناسبت دهه فجر سخن می گفت، با اشاره به فعالیت کارخانه  نیمه تمام ذوب‌آهن ملکان یادآور شد: در شهر ملکان قرار است کار عظیمی در خصوص احداث کارخانه ذوب‌آهن با ظرفیت ۱۰ هزار تن ایجاد شود که برای تکمیل آن به ۹۵ میلیارد تومان نیاز است، از این رو با بانک ملت توافق کردیم که ۷۰ درصد این اعتبار با نظر کارشناس مربوطه از محل قرار گرفتن ماشین‌آلات و زمین‌های کارخانه در رهن تامین و مابقی آن از آورده سرمایه‌گذار به منظور تکمیل پروژه تهیه شود.

به نظر می رسد با اما و اگرهایی که به گوش می رسد مردم ملکان نباید به این زودیها شاهد اتمام این کارخانه باشند.