صنعت خبرلری: کارشناس مسائل پولی و بانکی با اشاره به کاهش انتظارات تورمی گفت: مردم تصورشان این است که دارایی‌های مختلف دیگر افزایش قیمت خیلی زیادی نخواهد داشت و تمایل به حفظ پول بیشتر شده است.

کامران ندری کارشناس مسائل پولی و بانکی در برنامه تیترامشب شبکه خبر با اشاره به کاهش انتظارات تورمی گفت: مردم تصورشان این است که دارایی‌های مختلف دیگر افزایش قیمت خیلی زیادی نخواهد داشت برای همین معاملات در بازار‌هایی نظیر مسکن، طلا و سکه و ارز کم شده است و تمایل به حفظ و نگهداری پول ملی بیشتر شده است.

این کارشناس افزود: با کاهش انتظارات تورمی می‌توانیم تا حدودی شاهد کاهش تورم هم باشیم.

ندری با بیان این که طبق آخرین آمار نقدینگی ما ۲۷ درصد رشد کرده است گفت: رشد نقدینگی در کشور بالاست که علل مختلفی دارد مثل ناترازی بانک ها، ساختار اقتصاد و کسر بودجه.

او با پرداختن به علل رشد بالای نقدینگی در کشور در خصوص راه ترمیم کسر بودجه گفت: من موافق ترمیم کسر بودجه با کاهش مصارف که عمده آن حقوق و دستمزدهاست نیستم، زیرا حقوق بگیران طی سال گذشته تورم بسیار بالایی را تجربه کردند و شدیدا تحت فشارند به نظرم بهترین راه برای ترمیم کسر بودجه استفاده از اوراق است.

کاووسی دیگر کارشناس مسائل پولی و بانکی نیز گفت: کاهش انتظارات تورمی اتفاق افتاده، اما ریشه آن در مسائل سیاسی است و اتفاق خاصی هنوز در اقتصاد نیفتاده است.

او گفت: کاهش انتظار تورمی اگر ادامه داشته باشد و به واقعیت ملموس تبدیل شود می‌تواند به رکود منجر شود که الان این رکود را در بازار مسکن و خودرو می‌توانیم ببینیم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به آثار احتمالی تورمی نرخ ارز محاسباتی کمیسیون تلفیق بر معیشت مردم در سال آینده گفت: برای تامین کسر بودجه به انضباط مالی و استفاده از روش‌های علمی و هماهنگی‌های خوب بین دستگاه‌های مختلف سیاستگذار و مجری نیاز داریم.

شاکری مهمان دیگر برنامه هم کسر بودجه را مسئله‌ای بزرگ دانست و گفت: همه مسئله کسر بودجه را نباید از جنبه منابع دید بلکه از سمت هزینه‌ها یا مصارف هم باید به آن نگاه کرد.

این کارشناس پولی و بانکی با اشاره به مکانیزم هایی مثل کنترل ترازنامه برای کاهش رشد نقدینگی، افزود: کمپین فشار حداکثری به پایان رسیده و دسترسی‌هایی قطعا فراهم خواهد شد و به احتمال زیاد شاهد کاهش تورم نقطه به نقطه و سالانه در سال آینده خواهیم بود و شرایطی شبیه شرایط سال ۹۳ تا ۹۷ را تجربه خواهیم کرد.

منبع: تسنیم