استاندار آذربایجان شرقی : در ۲۰ ماه گذشته استان گامهای استوار و برگشت ناپذیری به سمت توسعه برداشته است.


آذربایجان شرقی از حدود دو سال قبل مدیریتی علمی و دانشگاهی را در راس امور اجرایی خود شاهد بوده و محمد رضا پور محمدی ازاتاق  ریاست دانشگاه تبریز به کاخ استانداری رفت  وعهده دار مهمترین سمت مدیریتی استان شد. وی درنخستین هفته های آغاز استانداری خود درگفتگو با همشهری از اهداف بلند مدت و میان مدت خود در استان گفت و سه محور مهم را برای توسعه استان اعلام کرد. حال در آخرین سال فعالیت دولت دوازدهم ، همشهری پیگیر این وعده ها و اهداف استاندار است  واینکه تا چه حد این برنامه ها محقق شده است. وی در گفتگو با همشهری ابراز امیدواری می کند در سال پایانی دولت ۶۸ پروژه مهم رادر استان به بهره برداری برساند.

 در سال پایانی دولت دوازدهم قرار داریم ، مجموعه فعالیتهای دولت در استان  را چگونه ارزیابی می کنید؟

در مرحله اول از فرصتی که برای بیان مواضع فراهم شده و به واسطه وقتی که در اختیارمن گذاشته قدردانی کنم و از زحماتی که اصحاب رسانه و ارباب جراید برای توسعه استان می کشند تشکر ویژه داشته باشم، معتقدم توسعه  و دستاوردهای دولت در استان و کشور بدون همراهی مردم و رسانه ها ممکن نبوده است.

آذربایجان شرقی در مدت ۲۰ ماه اخیرکه به عنوان استاندار خدمت کرده ام شاهد دوبار سفر رئیس جمهور بوده که در هر کدام از این سفرها صدها طرح و پروژه مهم در استان به بهره برداری رسیده است.

نقطه قوت این طرح ها این بوده که با افتتاح یک طرح ، طرحی دیگر کلنگ زنی شده و هرگز قطار حرکت و توسعه استان متوقف نشده است.موضوع مهم تداوم طرح های بزرگ در سال جاری علی رغم تمام مشکلات است و برای ۶۸ پروژه مهم از جمله انتقال آب زاب به تبریز و دریاچه ارومیه همچنین بهره برداری از قطار بستان آباد به تبریز برنامه ریزی کرده ایم.

در گفتگویی که چند هفته بعد از آغاز به کار به عنوان استاندار داشتیم از سه هدف مهم خود در استان گفتید که شامل بهره برداری از نفلین سینیت سراب ، ذوب مس در مس سونگون و ایجاد قطب سوم خودرو دراستان بود در حال حاضر این اهداف تا چه حد محقق شده است؟

خوشبختانه پیگیریها در بخش تکمیل فرایند ذوب مس به مراحل بسیارخوبی رسیده و اقدامات زیر بنایی که در این زمینه وجود داشت اجرایی شده و با جرات می توان گفت که تکیمل فرایند ذوب مس دراستان در مرحله برگشت ناپذیری قرار گرفته وتا دو سال آینده میتوانیم این مهم را در استان شاهد باشیم که به جای خام فروشی مس تمام فرایندهای استخراج تا ذوب مس در استان انجام شود.

در حقیقت ایجاد  شهرک تخصصی صنعتی مس در سونگون دهها هزار شغل ایجاد می کند که یکی از اقدامات ماندگار و بزرگ ۲۰ ماه گذشته است که نتایج آن نه تنها استان بلکه کشور را هم متنفع می کند.

گفته می شود دراین زمینه مخالفتهایی از داخل و خارج استان وجود دارد که در سالهای اخیرو با وجود وعده های مسئولان استانی و پیگیریهای نمایندگان این فراینددر استان به سرانجام نرسیده برای رفع  این موانع و مخالفتها چه برنامه ای دارید؟

یکی از مخالفتها موضوع زیست محیطی بود که طرفداران محیط زیست در استان معتقد بودند این کارخانه می تواند آسیبهای جدی به محیط زیست بزند اما اکنون با  استفاده از تجهیزات پیشرفته حتی می توان درقلب شهرها هم صنایع را ایجاد کرد که در فرایند ذوب مس در سونگون نیز از این فناوریهای نوین استفاده می کنیم. موضوع دوم انحصار طلبی های خارج از استان بود که مایل بودند تکمیل فرایند مس تنها در یک نقطه از کشور صورت گیرد که با رایزنیهای گسترده توانستیم این انحصار را بشکنیم و اکنون با تغییر استاندار حتی دولت این فرایند برگشت ناپذیر خواهدبود.برای درک عظمت کارخانه ذوب مس در استان ذکر این نکته لازم است که۱۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری می شود و باید ۴۵۰ هزارتن کنسانتره فراهم شود تا فرایند ذوب انجام شود.

 مردم سراب و استان امیدوار شدند که نفلین سینیت سراب بعد از ۲۵ سال با وعده پیگیریهای شما دوباره در مسیر بهره برداری قرار بگیرد در این زمینه وضعیت چگونه است؟

این مجموعه بزرگ که در صورت بهره برداری بیش از ۵ هزار نفر اشتغال زایی مستقیم خواهد داشت با پیگیریهای ریاست جمهوری و مسئولان کشوری در مسیر خوبی قرار گرفته و سال گذشته  به پیمانکار جدیدی سپرده شده که با سرعت در حال اجرای پروژه است و بهانه هایی که برای متوقف کردن آن از جمله عدم توجیه اقتصادی یا عدم برگزاری مناقصه مطرح میشد هم رفع شده و امیدواریم شاهد بهره برداری از این مجموعه باشیم که سالها متوقف شده بود یا حرکتی بسیارکند داشت.طبق زمان بندی که داریم این پروژه تا سه سال آینده به بهره برداری می رسد و ۱۵۰ میلیارد تومان قرار داد جدیدبسته شده است.

قطب سوم خودرو در استان  که وعده اجرایی شدن آن را داده بودید به کجا رسید؟

قطب سوم خودرو از جمله اهدافی بود که با وجود پیگیریهای فراوان دراستان محقق نشد این قطب سوم قرار بود طرحی بسیار بزرگ باشد ونوع جدیدی خودرو تولید شودو خودرویی خارج از خودروهای فعلی در استان تولید شود، هدف گذاری ما تولید انبوه خودروهای برقی با همکاری شرکتهای بزرگ بین المللی بود که میسر نشد.البته سرمایه گذار در استان حضور پیدا کرد و مذاکراتی شد که فعلا به نتیجه نرسیده ولی می تواند جزو پروژه های الویت دار استان باشد.

احیای دریاچه ارومیه با وجود اینکه از موفقیتهای دولت دوازدهم شمرده میشود اما برخی کارشناسان معتقدند افزایش بارشها بودکه این دریاچه را احیا کرد در این زمینه چه نظری دارید؟

منکر نقش مهم افزایش بارندگی ها در احیای دریاچه ارومیه نیستیم اما سوال اینجاست که این افزایش ها در سال ۹۱ نیز وجود داشت و چرا در آن زمان دریاچه احیا نشد؟ باید به نقش اصلاح الگوی کشت ، لایروبی مسیررودخانه ها از جمله  آجی چای بودو مجموعه برنامه های ستاد دریاچه ارومیه در این زمینه توجه داشت در حقیقت ما توانستیم از افزایش بارندگی ها بهترین بهره برداری برای احیای دریاچه را داشته باشیم.

 البته انتقال آب از زاب به تبریز و دریاچه ارومیه  در اولویت است که در حال حاضر  2 کیلومتر و ۴۰۰متر تونل  باقی مانده که دی ماه به اتمام می رسد همچنین ۶۰ میلیارد تومان برای اتمام پروژه تصفیه خانه تبریزنیاز است که در سفر دکتر نوبخت به تبریز مصوب شد و فاضلاب تصفیه شده وارد دریاچه ارومیه میشود.

در مدت باقی مانده از دولت مهمترین اقداماتی که باید انجام شود و برای آن برنامه ریزی کرده اید چیست؟

مهمترین برنامه دولت در استان توجه به توسعه محورهای مواصلاتی  داخل استانی و خارج استانی است.اگر راه ها توسعه پیدا کند زمینه رفع محرومیت به صورت زیر بنایی فراهم می شود از جمله این راه ها بزرگراه تبریز- مرند و تبریز – خواجه است که تلاش میشود امسال به اتمام برسد.

از طرف دیگر  در حالیکه با سه کشور خارجی هم مرز هستیم اما از نظر ریلی در بن بست قرار داریم و باید بتوانیم شبکه ریلی خود را هر چه سریعتر به شبکه ریلی بین المللی وصل کنیم این مهم را دنبال می کنیم تا به نقطه مطلوبی برسیم.

موضوع مهم دیگر بهره برداری از ایستگاه راه آهن خاوران در تبریز و تکمیل راه آهن تبریز- بستان آباد با اتمام چندین پل واقع در مسیر است که امیدواریم دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.

گفته می شود که برای آزادراه تبریز- سهند تا کنون ۱۰۰میلیارد تومان هزینه شده اما به سرانجام نرسیده است در این زمینه چه برنامه ای دارید؟

آزادراه تبریز- سهند  در سال جاری به  اتمام می رسد این پروژه ۲۲ کیلومتری پیشرفت ۹۰ درصدی دارد و با مشارکت ۶۰ درصدی سرمایه گذار بخش خصوصی و ۴۰ درصدی دولت انجام شده و تاکید داریم که در سال جاری به زیر بار ترافیک برود.

نیروگاه سیکل ترکیبی هریس در فاز اول و دوم ، سد حاجیلار چای ، سد شهریار ، سد شهید مدنی ، پیغام چای در کلیبرو کنقان در بستان آباد از جمله پروژه های زیر ساختی هستند که می تواند زندگی اقتصادی و کشاورزی مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

انتظار طبیعی از حضرتعالی به عنوان یک مدیر دانشگاهی توسعه مدیریت علم محور دراستان بود دراین زمینه چه اقداماتی کرده اید؟

زمانی که رئیس دانشگاه بودم از شنیدن اینکه دانشگاه های ما عمل محور نیستند ناخرسند بودم اما پس از استاندار شدن این موضوع برایم ملموس تر شد، موضوع مهاجرت نخبگان از استان و بیکاری نخبگان دانشگاهی همچنین نبود مدیریت علمی در استان به یکی از چالشهای مدیریتی مبدل شده و بر همین اساس تلاش کردیم تا شرکتهای دانش بنیان توسعه پیدا کنند که خوشبختانه این شرکتها از ۳۰ شرکت به ۱۵۰ شرکت افزایش پیدا کرده است.احداث کارخانه نوآورانه که در آن ایده های جدید فرصت تولد داشته باشند از اهدافی است که دنبال می کنیم و باید دراستان ایجاد شود.

در گفتگوی قبلی با روزنامه همشهری بر توسعه اشتغال با محوریت نیروی انسانی و متخصص تاکید داشتید اما شیوع کرونا در ماه های اخیر اشتغال های فعلی را هم متاثر کرده برای کمک به اشتغال چه برنامه ای دارید؟

سه برنامه بلندمدت ، میان مدت و کوتاه مدت رادر نظر داریم که بتوان بر مشکل اشتغال فائق آمد. تکمیل فرایند ذوب مس و نفلین سینیت سراب خواهد توانست به عنوان یک هدف بلندمدت و میان مدت دهها هزار شغل ایجاد کند اما در میان مدت به احداث شهرک صنایع دستی در اطراف تبریز از جمله در قزلجه میدان و شهرک کیف و کفش  تاکید داریم که می تواند در زمان کوتاهی اشتغال زایی گسترده ای داشته باشد.نکته مهم دیگر حفظ اشتغال کنونی در صنایع است که از کرونا آسیب دیده اند و باتزریق منابع مالی و حمایتهای مالیاتی و مشوقهای لازم سعی در حفظ اشتغال کنونی داریم.

گردشگری که همواره به عنوان موتور توسعه و اشتغال در استان از آن یاد می شد هم با شیوع کرونا صدمه زیادی دیده در این زمینه چه برنامه ای دارید؟

در ۲۰ماه گذشته توانستیم ۲۰۰واحد بوم گردی در استان راه اندازی کنیم که با استقبال گردشگران داخلی و خارجی روبرو شد و در بحث هتلداری و توسعه شرکتهای گردشگری و توریسم سلامت هم توفیقات زیادی به دست آمد اما در ماه های اخیر با شیوع کرونا این موفقیتها تحت الشاع قرار گرفته اما خوشبختانه ظرفیت اشغال تختهای هتل ها در روزهای اخیر به ۴۰ درصدهم رسیده و شرکتهای هواپیمایی هم با ظرفیت کامل به خدمات دهی می پردازند. قطعا با توجه به وجود ۱۲۰۰اثر ثبت شده ملی و موقعیت طبیعی ممتاز استان می توانیم به اهداف تعیین شده در حوزه گردشگری برسیم.

در زمینه شیوع کرونا و محدودیتهایی که در استان اعمال می شود حرف و حدیثهای زیادی وجود دارد و حتی از اختلاف نظر میان مسئولان استانی در اعلام آمار و اعمال محدودیتها گفته می شود در این زمینه نظر شما چیست؟

منبع آماری در مورد بیماران و فوتی ها دانشگاه علوم پزشکی تبریز است و طبق آخرین آمارو جدول بندی های علمی تائیدشده  وضعیت استان در مرحله هشدار بوده و قرمز نشده ولی به مردم اطمینان می دهیم که بیماری را دراستان مدیریت می کنیم همچنین همکاری خوبی از سوی علما و متدینین در تعطیلی نماز جمعه و تشکلهای مذهبی داشته ایم که همگی برای کنترل بیماری است.

آیا فکر می کنید با تشکیل مجلس یازدهم با مشکلات جدیدی مواجه خواهید شد و نمایندگان جدید استان همراهی لازم با استاندار ومدیران اجرایی را نخواهند داشت؟

حداقل دراستان خودمان این موضوع را قبول ندارم و هیچ نگرانی ندارم چرا که همراهی خوبی با نمایندگان داشتیم و خواهیم داشت چرا که هدف مجلس و دولت در راستای خدمت به مردم و تحقق وعده ها است و طبیعی است که تلاش نماینده ها هم برای تحقق این وعده ها است در سطح کشور هم به نظر نمی رسد مشکلی وجود داشته باشد و شاهد همراهی خوبی میان دولت و مجلس برای اداره کشور خواهیم بود.

سید مرتضی احمدپور – تبریز – خبرنگار