تبریز ، درحالی به عنوان شهر جهانی فرش دست باف معرفی شد که رسانه های مختلف و خبرگزاریها در بعد کشوری به آن پرداخت چندانی نکردند.
به گزارش صنعت تبریز جشن معرفی تبریز به عنوان شهر فرش جهان در تالار معلم تبریز و در بی اعتنایی رسانه های کشوری برگزار شد.
همچنین در این همایش روز ۱۴ مهر( روز تبریز ، شهر جهانی فرش ) نامگذاری شد تا هر سال در چنین روزی صنعت فرش ایران ، آذربایجان و تبریز بیشتر و بهتر گرامی داشته شود.
معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی کشور شامگاه امروز در این همایش این مناسبت را موفقیتی بزرگ و تاریخی برای ایران و آذربایجان و تبریز خواند و گفت :این پیروزی نام تبریز را در هزاران سایت گردشگری ثبت و به عنوان مقصد مهم و بزرگ گردشگری دنیا مطرح می کند.
سلطانی فر افزود : با وجود اینکه برخی از کشورهای دنیا از روی فرش ایران کپی سازی می کنند اما با این حال فرش تبریز حرف نخست را در بازارهای جهان می زند .
به گفته وی با افزایش صادرات و فعالیت های مرتبط با حوزه فرش ایجاد اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی در این بخش محقق می شود .
رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری همچنین با اشاره به ساخت موزه تخصصی فرش در تبریز ، تصریح کرد : موزه فرش حداکثر تا هفته دولت سال آینده ایجاد خواهد شد .
بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی کشور نیز در این مراسم با اشاره به اینکه ۱٫۵ میلیون نفر در بخش صنایع دستی کشور شاغل هستند ،گفت : امسال ۳۶درصددر صنایع دستی، ۲۰ درصد در فرش و ۱۲ درصد در بخش گردشگری کشور رشد داشته ایم که این میزان نسبت به متوسط جهانی وضع امیدوارکننده ای دارد .
رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز ، با اشاره به شهرت فرش ایران و تبریز در دنیا گفت : بخاطر همین شهرت کشورهای زیادی به عناوین مختلف در صدد کپی برداری از این هنر ایرانی هستند که این موضوع ، از مشکلات صادرات فرش دست باف ایران است.
کارگر تاکید کرد: باید بیش از پیش قدر این هنرصنعت ملی را بدانیم.
در این همایش همچنین خانم غادا هیجاوی رئیس شورای جهانی صنایع دستی ، شهر تبریز را از هر نظر به خصوص از لحاظ صنایع دستی و فرش شهرمهم دنیا دانست و گفت : در کنار این پیروزی وجشن بزرگ باید برای صادرات این محصول به دنبال بازارهای مدرن نیز بود.
نماینده ولی فقیه در استان هم با اشاره به اهمیت و سختی های این صنعت از دولت ومجلس خواست مشکلات مربوط به صادرات صنعت فرش کشور را حل کنند.
آیت ا… مجتهد شبستری ، رونق تولید و صادرات فرش را برای قطع وابستگی به تک محصول نفت و نیز رفع بیکاری مهم دانست.
جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی نیز ایجاد نمایشگاه و پست ویژه ارسال محموله فرش به خارج را از اولویت های مهم استان دانست و گفت : با اجرای این طرح ها شاهد رشد و شکوفایی بیشتر شمال غرب کشور خواهیم بود .
در این مراسم با قدردانی از داوران و دست اندرکاران این موفقیت تاریخی کشورمان ، سه اعتبار نامه این ثبت نیز به وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز اهدا شد.