علی رغم اینکه آب پشت سد مهادباد به حد سرریز و خطرناک برای مردم منطقه و اهالی  رسیده و میزان آب ورودی به این سد چهار برابر شده اما در حدود بیست روز  اخیر تنها ۴۰ میلیون متر مکعب از آب پشت این سد  آنهم به اجبار  برای احیای دریاچه ارومیه رها سازی شده است.
مدیر امور آب شهرستان مهاباد گفت: نزولات مناسب سال زراعی جاری و بارش های اخیر حجم آب ذخیره شده در مخزن سد مهاباد را به ۱۹۷ میلیون متر مکعب رساند و این سد پس از هشت سال سرریز شد.
به گزارش  صنعتیمیز به نقل از خبرنگار ایرنا، محمد عبداللهی روز سه شنبه در نخستین جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان مهاباد در سال ۹۵ افزود: میزان آب ذخیره شده در پشت سد مهاباد هم اکنون به ۱۹۷ میلیون مترمکعب رسیده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۷۳ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: هم اکنون حجم ورودی آب به سد مهاباد ۹۰ متر مکعب بر ثانیه است که این میزان در مقایسه با پارسال چهار برابر شده است.
وی اظهار کرد: آب سد مهاباد برای نخستین بار در هشت سال اخیر سرریز شده و برای کنترل میزان آب ورودی و خروجی آن رهاسازی آب با حجم ۹۰ لیتر مکعب در ثانیه در حال انجام است.
وی گفت: رهاسازی آب سد مهاباد از ۱۸ اسفند ماه سال گذشته برای کمک به احیای دریاچه ارومیه صورت می گیرد و تاکنون بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب آب سد رهاسازی شده است.
وی تراز سطح آب دریاچه سد مهاباد را هم اکنون ۱۳۵۸ متر اعلام کرد و گفت: این میزان نیز در مقایسه با پارسال ۹ متر افزایش یافته است.
مدیر امور آب مهاباد افزود: تداوم بارندگی های زمستان سال گذشته باعث ذخیره سازی خوبی در دریاچه پشت این سد شده و هم اکنون حجم برف بسیار خوبی نیز در مناطق بالا دست سد مهاباد ذخیره شده است.
سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر مهاباد، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می دهد.
سد مهاباد که در ضلع غربی این شهر احداث شده، تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیکترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می آید.
معاون راهداری اداره راه و شهرستازی مهاباد نیز در این نشست گفت: بر اثر طغیان رودخانه و زیر آب رفتن پل ها در پی بارندگی چند روز اخیر، راه ارتباطی چهار روستای پاشبرد، گامیشان، گل تپه و زندوقول در بخش خلیفان این شهر مسدود شده است.
رضا گنجلی افزود: تلاش ها برای ایجاد راه ارتباطی به این روستاها با استفاده لوله گذاری و ترمیم پل ها توسط ماموران راهداری در حال انجام بوده و به زودی راه ارتباطی این روستاها ترمیم می شود.
وی اضافه کرد: برخی پل ها در مسیر رودخانه مطابق با استانداردها و دبی رودخانه طراحی و ساخته نشده و به همین علت هنگام طغیان رودخانه مشکلاتی برای تردد روستاییان ایجاد می کند.
وی با اشاره به خسارت شش میلیارد ریالی سیلاب به راههای روستایی این شهرستان اظهار کرد: سیلاب و طغیان رودخانه خسارت های زیادی به راههای روستایی وارد کرده و موجب تخریب پل ها، آب شستگی راهها، رانش زمین و تخریب راهها شده است.
معاون برنامه ریزی فرماندار مهاباد هم گفت: دستگاههای اجرایی این شهرستان از آمادگی لازم برای مقابله با هر گونه حوادث غیرمترقبه برخوردار هستند و تمامی امکانات مورد نیاز مهیا شده است.
هاشم کیانی افزود: لازم است هر گونه ساخت و ساز در حاشیه و حریم رودخانه مهاباد با هماهنگی و مجور امور آب این شهرستان انجام شود.
وی از تلاش ها و همکاری اعضای ستاد بحران این شهرستان و همکاری بخش خصوصی برای در اختیار قرار دادن ماشین آلات سنگین برای جلوگیری از خسارات سیل اخیر در بخش خلیفان قدردانی کرد.
به گزارش ایرنا، ورود یک سامانه قوی بارش زا به آذربایجان غربی به ویژه مناطق جنوبی این استان موجب بارش های خوبی از عصر روز شنبه در این مناطق شده که بارش ها تا امروز تداوم داشته است.
میزان بارش باران بر اساس اعلام اداره هواشناسی مهاباد در ایستگاه کله کاوی واقع در بخش خلیفان به بیش از ۱۵۰ میلیمتر رسیده و این مقدار در مهاباد ۴۳ میلیمتر ثبت شده است.
بخش خلیفان مهاباد در ۴۰ کیلومتری مسیر مهاباد به سردشت واقع شده و دارای ۱۰۷ روستای دارای سکنه است.
شهرستان مهاباد با ۲۱۵ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.