وزیر کشاورزی هاشمی رفسنجانی و رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه نگاه روحانی به دریاچه ارومیه را جدی و برخواسته از منطق امنیت محور او دانست و گفت: روحانی پوپولیت نیست که به خاطر رای مردم آذربایجان در مورد دریاچه ارومیه حرف بزند.
عیسی کلانتری عصر امروز در جلسه مشترک ستاد احیای دریاچه ارومیه و قضات آذربایجان‌شرقی با انتقاد از برداشت بی‌رویه از منابع آبی در کل کشور گفت: در حال حاضر برداشت بی‌رویه‌ای در کل کشور از منابع آبی صورت می‌گیرد و در برخی مناطق تا ۱۳۰ درصد بیش از ظرفیت برداشت منابع آبی صورت می‌گیرد.

وی برداشت بی‌رویه از منابع آبی را خیانت به کشور دانست و افزود: در حالی که در ۳۵ سال گذشته اشتباهات زیادی در مدیریت منابع آبی را داشته‌ایم امروز باید روند را اصلاح کنیم و احیای دریاچه ارومیه با مدیریت درست امکان‌پذیر است.

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: آذربایجان‌شرقی و غربی در این زمینه باید جدیت بیشتری داشته باشد و مسئولان انتظامی و قضایی نیز باید از قوانین موجود برای اصلاح روند و برخورد با چاه‌های غیرمجاز اقدام کنند.

کلانتری یادآور شد: با اقدامات بهینه می‌توانیم در سال ۱۴۰۲ دریاچه را به سطح اکولوژیک برسانیم و از فجایع بزرگ جلوگیری کنیم.

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: با روند فعلی خشک شدن دریاچه ارومیه و وضعیت آب و هوایی منطقه عجب‌شیر هشت سال دیگر شهر مرده است و ۱۴ میلیون نفر انسان در معرض خطر جدی قرار دارند.

وی تاکید کرد:‌ اشتباهاتی که در ۳۵ سال گذشته در مدیریت منابع آبی مرتکب شدیم باید جبران شود و درحال حاضر در بسیاری از نقاط کشور با مشکل جدی در حوزه‌های آبی مواجه هستیم.

وی توجه دکتر روحانی به وضعیت دریاچه ارومیه را یک نگاه امنیت محور و برخواسته از تحلیل‌های دقیق امنیتی دانست و گفت:‌ وی به خاطر مسائل پوپولیستی و جلب رای مردم آذربایجان به این مسئله توجه ندارد چرا که در صورت عدم احیای دریاچه ارومیه باید در سال‌های آتی هزاران میلیارد برای انتقال شهرهای تبریز و ارومیه هزینه کنیم.

کلانتری وجود میلیاردها تن نمک در دریاچه ارومیه را یک فاجعه زیست محیطی در آینده دانست و گفت: طوفان‌های نمکی، این نمک‌ها را در جان مردم خواهد انداخت و بیماری‌های خطرناک به وجود خواهد آورد و ما در برابر آیندگان موظف به پاسخگویی هستیم.

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر برخورد قاطع با متخلفان گفت:‌ امروز در آذربایجان‌غربی اینگونه بیان می‌شود که چرا ما باید ۹۰ درصد آب لازم برای احیای دریاچه ارومیه را پرداخت کنیم و ما نیز به آنان می‌گوئیم که مسئولان آذربایجان‌شرقی در جلوگیری از تخلفات جدی هستند.