اولین موزه کفش کشور در حالی در تبریز افتتاح شد که صنعت چندین صد ساله کفش در این شهر شهرتی جهانی دارد .
به گزارش صنعت تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز، امروز اولین موزه کفش کشور با حضور معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهردار تبریز، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، رئیس اتحادیه کفاشان و سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز افتتاح شد.

سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز گفت: صنعت کفش در شهر تبریز قدمتی دیرینه دارد و کیفیت و زیبایی کفش چرم تبریز شهرتی جهانی دارد.

رضا خلیلی ادامه داد: در همین زمینه و برای معرفی ارزش و اهمیت کفش در سلامتی انسان اولین موزه کفش کشور در شهر اولین‌ها تبریز، همزمان با برگزاری جشن تبریز، شهر جهانی بافت فرش در موزه شهر و شهرداری توسط آقای نامور مطلق و شهردار تبریز افتتاح شد.

وی با اشاره به قدمت این مجموعه ارزشمند خاطرنشان کرد: اشیاء موجود در این موزه از انواع کفش‌های سنتی موجود در کشور جمع‌آوری شده است و در قسمتی دیگر از موزه تجهیزات و وسیله‌های ساخت کفش به نمایش گذاشته شده است و بخشی از آن به مجموعه شخصی خانم شعله خیابانی (نواده شیخ محمد خیابانی) اختصاص دارد.

وی همچنین گفت: در کل دنیا موزه اختصاصی کفش وجود دارد که شهر تبریز به دلیل داشتن قدمتی دیرینه در حوزه فرش پتانسیل داشتن یک موزه اختصاصی کفش را دارد.

وی ادامه داد: از موزه‌های تخصصی کفش جهان می‌توان به موزه باتا تورنتو، موزه رومنس فرانسه، موزه کلارک، موزه سرخپوستان ونکوور اشاره کرد.

خلیلی یادآور شد: این مجموعه ارزشمند از ۲۰۰ جفت کفش متشکل شده است و از دوره‌های مختلف تاریخی و انواع کفش‌های اقوام همچون نمونه مشابه اولین کفش چرم در دنیا که ۵۵۰۰ سال قدمت دارد و از روستای «بیرق» در توابع تبریز به دست آمده است در این مجموعه وجود دارد و شهرداری تبریز قصد دارد با تجهیز این موزه یکی از موزه‌های مردم شناسی تاثیرگذار در کشور را در تبریز داشته باشد و امید می‌رود این موزه محل رفت و آمد محققان اقوام و مردم شناسی باشد.