صنعت خبرلری: سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان گفت: با گسترش ویروس کرونا، ترانزیت کالا میان ایران و برخی از کشورهای منطقه قطع شد اما قزاقستان تنها کشوری بود که صادرات، واردات و ترانزیت و مبادله کالا با ایران را بدون وقفه ادامه داد.

مجید صمدزاده صابر در ارتباط ویدیو کنفرانس با استاندار آذربایجان شرقی،  با تاکید بر افزایش همکاری ها با ایران، گفت: دو کشور در زمینه های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، منطقه ای و بین المللی با یکدیگر همکاری داشته و این همکاری ها رو به توسعه است.
وی با بیان این که قزاقستان بزرگترین کشور در آسیای مرکزی است که از طریق دریای خزر با ایران همسایه است، ادامه داد: این کشور حاشیه دریای خزر که از پیشرفت قابل توجهی در حوزه کشاورزی برخوردار است، از موقعیت ترانزیتی خوبی بهره مند بوده و حمل و نقل کالا از ایران به این کشور به سهولت انجام می شود.
وی با اشاره به ظرفیت های قزاقستان در حوزه کشاورزی، دامداری و شیلات، این کشور را یکی از اولویت های کشت فراسرزمینی ایران برشمرد.
صمدزاده صابر با اشاره به برنامه های میان مدت و بلندمدت قزاقستان برای تبدیل شدن به یکی از قطب های کشاورزی در جهان، اظهار کرد: فرصت مناسبی برای شرکت های ایرانی است تا با دانش و تخصص خود در حوزه کشاورزی و آبیاری، در اجرای پروژه های کشاورزی قزاقستان مشارکت کنند.
وی افزود: از سه سال گذشته فروش زمین به خارجی ها در این کشور متوقف شده ولی می توان به شیوهای دیگر از جمله اجاره های بلند مدت و یا شراکت از مزیت خاک خوب این کشور بهره مند شد.
وی اظهار کرد: سرمایه گذاران ایرانی از استان های مختلف در این کشور حضور یافته اند ولی سرمایه گذاران آذربایجان شرقی حضور فعالی در این کشور ندارند و آماده ایم ارتباطات اتاق های بازرگانی آذربایجان شرقی و قزاقستان را برقرار کنیم. 

منبع: ایسنا