صنعت خبرلری: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره بر ثابت نگه داشتن قیمت مرغ، به همکاری و برنامه ریزی برای جلوگیری از افزایش قیمت تخم مرغ تاکید کرد و گفت: امروز ستاد تنظیم بازار با چالشی جدید برای تنظیم قیمت تخم مرغ مواجه شده است و باید برای رفع این مشکل هماهنگی ها و نظارت ها افزایش یابد و اقدامات لازم انجام شود.

اکبر فتحی در جلسه مدیران جهادکشاورزی شهرستانها که به صورت وبینار برگزار شده بود در ارتباط با تنظیم قیمت بازار مرغ  اظهار داشت: خوشبختانه با برنامه ریزی ها، تصمیم گیری و هماهنگی بخش های مختلف از جمله حوزه تولیدات دام و طیور ، استان آذربایجان شرقی و همکاری مرغداران در تثبیت قیمت مصوب مرغ رتبه اول را کسب کرد و قیمت مرغ برخلاف استان های دیگر، در آذربایجان شرقی تک نرخی ماند.

 وی با قدردانی از حوزه های مختلف و اعضای ستاد تنظیم بازار گفت: در یک حرکت انقلابی و با اهتمام همکاران وظیفه شناس، قیمت مرغ بعد از نوساناتی که داشت یه حالت ثابت و مشخص رسیده است.

 وی با بیان اینکه لازم است همکاران مطابق شیوه نامه وزارت جهادکشاورزی، همان برنامه هایی که در راستای تنظیم قیمت مرغ انجام دادند، اینبار برای تنظیم قیمت تخم مرغ پیاده سازی کنند افزود: قیمت برآوردی  تخم مرغ بعد از بررسی در معاونت تولیدات دامی وزارت متبوع حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده و ۵۰۰ تومان هم برای هزینه های پیش بینی نشده مانند هزینه های حمل و انرژی در نظر گرفته شده است.

وی به نحوه کنترل و نظارت بر قیمت تخم مرغ اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی شیوه نامه ای در این راستا تببین کرده است که صدور گواهی بهداشتی حمل تخم مرغ اولین مرحله کنترل و نظارت بر وضعیت تخم مرغ می باشد، به نحوی که هیچ مرغداری حق خروج تخم مرغ از مرغداری  بدون داشتن مجوز بهداشتی حمل تخم مرغ نخواهد داشت که برای دریافت این مجوز ارائه آمار وزن تخم مرغ فروشی در مبدأ و مقصد حمل الزامی می باشد.

وی تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی درصدد متضرر کردن واحدهای تولیدی مرغ و تخم مرغ در استان نبوده و قیمت به صورت توافقی و منصفانه تعیین شده است و کارشناسان و ناظرین باید با جدّیت وظایف محوله را دنبال کنند.

مهندس فتحی در ارتباط با اقدامات و هماهنگی های لازم در راستای تنظیم بازار قیمت تخم مرغ گفت: ایجاد هماهنگی با نماینده سازمان یا اداره صمت شهرستانها با اطلاع فرمانداران محترم و کارشناس ادارات دامپزشکی شهرستانها برای برگزاری جلسات و برنامه ریزی باید سریعاً انجام شود و جهاد کشاورزی در بخشی دیگر وظیفه توجیه مرغداران و هماهنگی با اتحادیه مرغداران را بر عهده دارد.

وی تاکید کرد: زمانی که دولت نهاده های دامی را با قیمت یارانه ای در اختیار مرغدار قرار می دهد باید تاثیر آن در سفره های مردم نیز نمایان باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به ظرفیت آذربایجان شرقی در تولید تخم مرغ اشاره کرد و گفت: ۱۸۸ واحد فعال مرغداری تخم گذار در استان وجود دارد که روزانه حدود ۲۴۰ تن تخم مرغ تولید می کنند اما در حال حاضر تبریز جوان تولید تخم مرغ حدود ۲۱۰ تن می باشد.

 وی به تبریز جوان مصرف اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تبریز جوان مصرف روزانه تخم مرغ در استان حدود ۱۳۰ تن می باشد، نگرانی از بابت کمبود تخم مرغ وجود ندارد .

وی افزود: فروش تخم مرغ با قیمت بالاتر از قیمت مصوب چه در مرغداری و چه در فروشگاه ها از دیدگاه دستگاه قضایی، ایجاد اغتشاش در نظام اقتصادی تلقی شده و جرم کیفری داشته و مشمول جریمه خواهد بود.

فتحی گفت: از ۱۸۸ واحد فعال مرغ تخم گذار تعداد ۴۶ واحد در شهرستان مراغه و ۳۲ واحد در مرند فعالیت می کنند و بقیه در شهرستان های دیگر استان قرار دارند اما از لحاظ تبریز جوان تولید شهرستان مرند در رتبه اول استان قرار دارد.

وی با تاکید به عدم کمبود تخم مرغ در استان گفت: طبق آمار مشخص است که تبریز جوان تولید در استان از تبریز جوان مصرف بالاتر است اما با توجه به اینکه بخشی از تخم مرغ مصرفی استان های همسایه و تهران از آذربایجان شرقی تامین می شود باید با جدیت و برنامه ریزی دقیق در تولید تخم مرغ تلاش کرد.

وی در ارتباط با عدم توجه مرغداران به برنامه ها و قیمت مصوب تخم مرغ در وزارت متبوع گفت: با توجه به اینکه نهاده های دامی مورد نیاز مرغداران از محل سامانه بازارگاه تامین می شود، در این صورت دسترسی مرغداران متخلف به سامانه حذف خواهد شد.

فتحی تاکید کرد: هدف جهاد کشاورزی استان تنظیم قیمت بر اساس قیمت یارانه ای نهاده های دامی تحویل داده شده به مرغداران بوده و باید حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده در راستای ایجاد حاشیه امنیت برای هر دو طرف باشد و مردم با مشکل تامین کالاهای اساسی بخصوص مواد غذایی مواجه نشوند.