ورزشکاران آذربایجان شرقی در دهه های گذشته و با وجود محرومیتها و کمبودهایی که داشته اند توانسته اند از حداقل فرصتها برای حضور در بهترین جایگاه های ورزشی ملی و بین المللی بهره ببرند. حضور پرویز هادی و ایوب بنی نصرت در جایگاه های بین المللی دلیل این ادعا است.

در هفته های اخیر و طي حكمي از سوي  اينچه درگاهيٰ‌ رييس فدراسيون ژيمناستيك

مهدي نيرومند قهرمان نام آشنای تبریزی به عنوان مربي بدنساز تيم ملي جوانان ترامپولين منصوب شد. وی از سال ۶۶، فعالیت در رشته ژیمناستیک را آغاز کرده‌ و در رده‌های سنی نونهالان و نوجوان و بزرگ‌ سالان در این رشته فعالیت داشته‌ است.وی مدالهای  متعددی در سطح ملی و بین‌الملل به دست آورده و  ۱۲ سال سابقه عضویت در تیم ملی در رشته ژیمناستیک را دارد و از نخبگان ژیمناستیک کشور محسوب می‌شود اکنون نیز به حرفه مربی‌گری ژیمناستیک مشغول است.این انتصاب بهانه ای شد تا با این قهرمان جوان استان که اکنون در کسوت یک مربی ملی حضور پیدا کرده گفتگویی داشته باشیم.

به عنوان یک پیشکسوت این رشته ورزشی تعریف شما از ژیمناستیک و جایگاه آن در استان چیست؟

ژيمناستيک مجموعه ای از حرکات ورزشی  است که قدرت، استقامت، انعطاف و زيبايي اندام را در وجود یک ورزشکار به نمایش در مي‌آورداین رشته ورزشی توانسته علاقمندان زیادی را به ویژه از کودکان و نوجوانان را به خود جذب کند. آذربایجان شرقی به ویژه تبریز در سالهای اخیر با روند رو به رشدی در زمینه باشگاه های آموزشی ژیمناستیک مواجه بوده که خروجی تاسیس این باشگاه ها در کسب مدال های رنگارنگ خود را نشان داده است. با اینحال قهرمانان استان آنگونه که باید در سطح ملی و بین المللی درخشش نداشته اند که  نبود مربیان حرفه ای کافی و فراهم نبودن مکان مناسب برای ورزش قهرمانی از علل این مشکل است.

ژیمناستیک تبریز از لحاظ نیروی انسانی و کادر فنی و هم از نظر تکنیکی، بسیار قوی است.اما حرفه ای گری در آن  کم است و مربیان ما بیشتر دانش این ورزش را دارند تا توان حرفه ای و عملیاتی که با همدیگر متفاوت است. باتوجه به میزان پیشرفت و ارتقای جایگاه ژیمناستیک تبریز، متاسفانه وزارت ورزش و فدارسیون کشوری  توجه کافی به این رشته ورزشی در استان و تزریق حمایتهای لازم مادی و معنوی  ندارند.

از مسیری که برای انتخاب به عنوان مربی تیم ملی سپری کردید بگوئید؟

این روند طولانی بود . حضور در کلاسهای مربی گری بین المللی و رقابت با قهرمانان نام آشنای داخلی برای کسب این جایگاه صورت گرفت از حدود یکی دو سال قبل این برنامه ریزی صورت گرفته تا بتوانم به عنوان یک مربی شایسته در خدمت تیم ملی باشم.در کلاسهای مربی گری بین المللی در کشور ازبکستان به همراه چند نفر دیگر از کشورمان حضور داشتم و کلاسهای فشرده ای برگزار شد که در نهایت با تشخیص مسئولان مربی گری بدنسازی تیم ملی ترامپولین را به عهده گرفتم.

برای بدنسازی تیم ملی ترامپولین چه برنامه ای دارید؟

در حال حاضر ارزیابی های اولیه را انجام می دهم. با شرکت کنندگان در اردو آشنا میشوم و از توانائیها و ضعف ها اطلاع پیدا می کنم . یک مربی برای برنامه ریزی خوب باید توان شاگردانش را به خوبی ارزیابی کرده و متناسب با آن برنامه ریزی کند. فکر می کنم در روزهای آتی به یک جمع بندی مناسب برسم.

با توجه به توسعه شتابان باشگاه ورزشی در تبریز و به عنوان یک پیشکسوت ژیمناستیک آیا می توان به حضور ورزشکاران استانی در تیم ملی امیدواری بیشتری داشت؟

 

درحال حاضر بیشتر باشگاه های خصوصی که در این شهر فعالیت می کنند، فاقد اصول ایمنی و استاندارد است. به عبارتی در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد باشگاه های ژیمناستیک در طبقات پایین یا در زیر زمین های برج های تجاری و مسکونی فعالیت می کنند. با این وضعیت حضور قهرمانان استانی در تیم ملی با دشواریهایی همراه خواهد بود. با وجود کمبودهای زیاد ژیمناستیک آذربایجان شرقی حرفهای زیادی در سطح ملی دارد.استعدادهای خوبی در ورزش استان وجود دارد که نیازمند توجه هستند.

وضعیت مربی گری در استان را چگونه می بینید؟

نیروی انسانی توانمندی در تبریز وجود دارد که در هیچ دوره ای سابقه نداشته است. این نیروی انسانی ماهرو با دانش علمی باید سازماندهی و حمایت شوند.حضور در میادین بین المللی و کسب تجربه برای مربیان استان لازم است.

متاسفانه برخی مدیران ورزشی نگاه تجاری به این ورزش دارند. افرادی که در سمتهای بالا هیات ورزشی هم حضور دارند و به جای تمرکز بر ورزش به فعالیتهای تجاری حتی ساختمانی مشغول هستند. باید نگاه ها تغییر کند.

سرمایه گذاری بر روی کودکان دبستانی می تواند برای تربیت نسل جدید این ورزش در استان موثر باشد؟

قطعا باید سرمایه گذاریها از این سن و حتی کمتر شروع شود. بهترین زمان برای شروع ورزش ژیمناستیک ۴ سالگی است اما امکانات موجود در مدارس بسیار محدود است و می تواند موجب آسیبهای فیزیکی شود . بهترین روش استعداد یابی و هدایت این استعدادها به باشگاه های معدود حرفه ای در استان است که زیر نظر مربیان توانا اداره میشوند.