با آغاززمستان  وفصل بارندگیهای موسمی از یک سو و افزایش ترافیک شهری به مناسبت سال تحصیلی جدید ، چهره ترافیکی در شهرهای مختلف استان به ویژه تبریز تغییرات زیادی پیدا می کند.حضور ایمن شهروندان در محل کار و تحصیل و تردد کم دردسر آنان در مسیرهای شهری نیازمند تدارک زیر ساختهای لازم است که همت مسئولان شهری را می طلبد. جدول کشی های عابر پیاده در برخی خیابانهای پر تردد همه ساله به واسطه بارشهای پائیزی و افزایش ترددها کم رنگ شده یا محو شده همچنین برخی علائم هشدار دهنده دچار نواقص فنی هستند از طرف دیگر پیاده روهای منتهی به مراکز شلوغی مانند ادارت دولتی ، دانشگاه ها و مدارس از جمله در مرکز شهر ایرادتی فنی دارند که عابران را مجبور به تردد از داخل خیابان می کند که این تردد خطراتی را به همراه دارد.
از چند هفته قبل مسئولان شهری در تلاش هستند تا با برنامه ریزی بیشتر محیط شهری برای نیمه دوم سال مهیا کنند و در برخی نقاط شهر خط کشی های جدید انجام میشود. اما مطالبه شهروندان استفاده از روشهای نوین و به کارگیری مواد اولیه ای است که ضمن دوام و پایداری بازدارندگی و هشدار دهی بیشتری داشته و موجبات ارتقای امنیت تردد برای شهروندان پیاده را داشته باشد.
ضرورت تطبیق خطوط عابر پیاده با شرایط جغرافیای معابر
کارشناس امور شهری و ترافیک می گوید: باید با اتخاذ راهکارهای اصولی و اجرای روش‌های علمی به نوعی اقدام شود که خطوط عابر پیاده برای رانندگان و عابرین پیاده دارای اهمیت بیشتری بوده و عابرین پیاده خود را ملزم به تردد از این مسیرها کرده و رانندگان نیز در این نقاط سرعت خود را کم کنند، حتی اگر عابری در حال تردد نباشد باید این فرهنگ سازی صورت گیرد تا خطوط عابر پیاده به محلی امن برای عبور از خیابان مبدل شود. در حقیقت خط کشی عابر پیاده مناسب ترین وسیله برای اعلام هشدار به رانندگان به شمار می رود.


«یعقوب حاج علی پور» معتقد است: باید مطالعات جامعی در زمینه ارتقای کیفی و کمی خط کشی ها انجام شده از و مشاوران مجربی در امور شهری و سازمان ترافیک شهرداری تبریز استفاده شود تا بتوانیم سطح ایمنی عابران پیاده را تا جای ممکن افزایش دهیم. توجه به این مهم ضرروی است که خط کشی عابر پیاده در محلهای غیر ضرور موجب بی تفاوتی رانندگان به این خطوط میشود.
وی با بیان اینکه باید خط کشی های استاندارد عابر پیاده مطابق با شرایط جغرافیایی و ضوابط منطقه ای صورت گیرد تاکیدمی کند: به عنوان مثال نوع خطوط و رنگهای به کار برده شده باید در مناطقی مانند ولیعصر و زعفرانیه که دمای هوا در فصل زمستان ۵ درجه ای سردتر از مرکز شهر است متفاوت بوده و رنگهای مقاومتری نسبت به سرما مورد استفاده قرار گیرد.
وی یادآور میشود: در مقابل استفاده از رنگهای مقاومتر در خطوط عابر پیاده درمحلهایی که عابران بیشتری تردد می کنند، از اهمیت بالاتری برخوردار است و مشاهده میشود که عمر خطوط عابر پیاده در مناطقی مانند خیابان جمهوری وبازار کمتر است.
وی با تاکید بر ضرورت بکارگیری روشهای نوین درزمینه ارتقای ایمنی عابران پیاده، اضافه کرد: تغییر مواد مصرفی و اصلاح خطوط به منظورکاهش لغزندگی و انتخاب مناسب ترین رنگهای ترافیکی برای خط کشی گذرگاههای عابر پیاده، از جمله مواردی است که باید رعایت شود در حال حاضر در اکثر شهرهای پیشرفته جهان از روشهای تشویقی برای رعایت حق عابرین پیاده استفاده میشود.
کارشناس امور شهری و ترافیک اضافه می کند: استفاده از رنگهایی به غیر از سفید مانند فسفری برای دید بهتر در شب و استفاده از طرح های برجسته همچنین طراحی اشکال نشاط انگیز به ویژه در اطراف مدارس می تواند موجب اقبال بیشتر شهروندان به استفاده از خطوط عابر پیاده برای تردد باشد.

شیوه های جدید خط کشی عابرین پیاده در منطقه یک تبریز
شهردار منطقه یک تبریز از توجه مسئولان شهری به ارتقای ایمنی تردد در شهر خبر می دهد و عنوان می کند: با توجه به سهم بالای عابرین پیاده در تصادفات باید اقدامات پیشگیرانه درداخل شهر افزایش پیدا کند و بر همین اساس توجه به تکمیل و اصلاح خطوط عابر پیاده از چند هفته قبل در نقاط مختلف تبریز و از جمله در منطقه یک تبریز در اولویت قرار گرفته است.