رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد: در سال‌های اخیر، سندیکای لوله و پروفیل و دیگر مصرف‌کنندگان ورق گرم فولادی، به بهانه عرضه قطره‌چکانی، مهندسی بازار بورس و ایجاد بازار سیاه، انگشت اتهام خود را به سوی فولاد مبارکه نشانه رفته‌اند.

به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران، از آنجا که فولاد مبارکه انحصار بازار را در دست دارد، در این که گاها اقدام به مهندسی بازار می‌کند، شکی نیست اما در عین حال، یکی از مواردی که به تنش‌ها و چالش‌های بازار دامن می‌زند، عملکرد خود تولیدکنندگان لوله و پروفیل است، چراکه با استفاده از روابطی که دارند، ظرفیت‌هایی بیش از نیازشان را در سامانه بهین‌یاب ثبت می‌کنند و مازاد نیاز خود را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند. از سوی دیگر اما تولیدکنندگان لوله و پروفیل در حالی از شفافیت و اصلاح شیوه ظرفیت‌سنجی در جلسات با معاون وزیر صمت و دیگر مراجع تصمیم‌گیرنده سخن به میان می‌آورند که همین عدم شفافیت در ظرفیت‌سنجی، تشدید فروش ورق گرم در بازار سیاه از سوی آنان را در پی داشته است.

نامه‌ای از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر «مختومه نمودن پرونده عدم عرضه در بورس کالا شرکت‌های تولیدی لوله و پروفیل فولادی» منتشر شد که بر اساس آن مقرر گردید دستورالعمل تنظیم بازار محصولات فولادی به تولیدکنندگان محصولات قابل عرضه در بورس کالا، شامل میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی، و انواع ورق فولادی محدود گردد که به گفته فولادی‌ها این موضوع کنترل بر مازاد نیاز تولیدکنندگان لوله و پروفیل و همچنین پیگیری محصولات موجود در بازار سیاه را دشوارتر از گذشته می‌کند.

بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در این مورد می‌گوید: «فولاد مبارکه قبلا سیستمی داشت که براساس آن، تیم کارشناسی با معیارها و شاخص‌های مختلفی ظرفیت‌سنجی می‌کرد که نیاز واقعی هر مجموعه برای تولید چه‌قدر است و بر اساس آن سهمیه را تخصیص می‌داد. در یکی دو سال گذشته اما سیستم بهین‌یاب رونمایی شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز آن را ملاک عمل قرار داد تا تحویل ورق بر اساس آن انجام گیرد. این در حالی بود که بهین‌یاب سیستم کارشناسی‌شده‌ای نبود و عده‌ای که نیاز خود را به اشتباه کم ثبت کردند، حقشان ضایع شد و آن‌هایی که نیاز خود را بیش از آنچه بود اعلام کردند، پس از دریافت سهمیه به تجارت افتادند و آنچه از این دست گرفته بودند را از آن دست به فروش رساندند.

وی ادامه داد: بدون شک ورق فولاد مبارکه در بازار آزاد وجود دارد و کسی نمی‌تواند منکر آن شود؛ این در حالی است که این ورق از طریق بورس کالا به مصرف‌کنندگان تحویل داده می‌شود.

سبحانی با اشاره به تشکیل کمیته سه‌جانبه از سوی وزارت صمت، فولاد مبارکه و سندیکای لوله و پروفیل جهت اصلاح ظرفیت‌سنجی، گفت: قرار بر این شده تا با ظرفیت‌سنجی مجدد، اوضاع کمی بهبود یابد اما به نظر نمی‌رسد این اقدام نیز بتواند چاره کار باشد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: با این روش‌ها نمی‌شود بر بازار کنترل داشت و راهکاری اساسی‌تر دیگری وجود دارد. باید مشخص باشد چه کسانی ورق را به اسم تولیدکننده از فولاد مبارکه می‌خرند و سیستم‌های نظارتی و تعزیرات نیز باید لیستی از محصولاتی که فولاد مبارکه به ان‌ها می‌فروشد را در اختیار داشته باشد. همچنین باید مشخص شود که با استفاده از این مواد اولیه چه محصولاتی تولید شده است که این شفافیت نیاز به عرضه محصولات در بورس کالا دارد. اما متاسفانه در چند روز اخیر شاهد بوده‌ایم که سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با صدور دستورالعملی، عملا واحدهای تولید لوله و پروفیل را از این امر معاف ساخته است. این تصمیم در حالی گرفته شده که متاسفانه هرکس پروانه، سوله و خط تولیدی دارد، ورق را می‌گیرد و معلوم نیست این ورق برای تولید به کار گرفته می‌شود یا در بازار آزاد به فروش می‌رود این دقیقا مغایر با هرآن‌چیزی است که همگان در زنجیره فولاد به دنبال آن هستند.