رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فرش بافان آذربایجان شرقی: از ۲۰۰ هزار فرش باف استان تنها ۵۰ هزار نفر بیمه هستند.

۲میلیون بافنده  فرش درکشور وجود دارد و ۵ میلیون نفر ازاین طریق ارتزاق می کنند اما سهم آذربایجان شرقی ازاین تعداد ۱۰ درصد است و در حالی که استان کمتراز ۵ درصد جمعیت کشوررا در خود جای داده اما سهم آن از تولید و تجارت فرش بیشتر است حتی در برخی شهرهای استان از جمله سردرود شغل ۹۰ درصد شهروندان مرتبط با فرش است و این در حالی است که فرش بافان با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند در هفته های اخیر رکود باردیگر به سراغ فرش تبریز آمده و افرادی که بیشترین ضربه را از این رکود می خورند فرش بافان هستند که پرداخت حقوقشان به تاخیر می افتد و تجار توان پرداخت دستمزد و تامین مواد اولیه برای فرش بافان را ندارند. قطع بیمه فرش بافان قدیمی در کنار خوداری از بیمه جدید مشکلی دیگر است که فرش بافان را تحت فشار قرار داده است.

مشکلات کارگران فرش باف

علی ساعدی از تابلو فرش بافان سردرودی است که می گوید: بافت فرش کار بسیار دشواری است و اکثر فرش بافان بعد  از چند سال با مشکلات ریوی و بینایی مواجه می شوند چرا که گرد نخ فرش در عین ریزبودن برای ریه مضراست و از سوی دیگر بافت فرش به ویژه فرش ریزتابلویی نیاز به دقت فراوان دارد و چشم را در دراز مدت اذیت می کند.

وی با چشمان سرخ شده اش به کارگری ۴۵ ساله اشاره می کند که نمره عینکش هر سال در حال بیشتر شدن است و خاطر نشان می کند :با اینحال نه تنها حقوق کافی نمی گیریم بلکه برای بیمه هم مشکلاتی داریم کارفرمایان در ابتدا ما را بیمه می کنند اما در ماه های بعدی از پرداخت حق بیمه خوداری می کنند و عملا دستمان به جایی بند نیست و اگر بخواهیم بیمه را ادامه دهیم باید به صورت خویش فرمایی و بدون برخورداری از بیمه حمایتی ، اقدام کنیم.

وی تصریح می کند: در فرایند جدید بیمه ای بسیاری از کارگران حمایت شده توسط بیمه تامین اجتماعی ، بیمه شان قطع شده و حال برای تمدید بیمه مشکلات زیادی داریم و اتحادیه هم چندان حمایتی از کارگران نمی کند و تنها به دادن شعار اکتفا می کنند.

افزایش بدون دلیل مواد اولیه فرش بافی

یکی از تولید کنندگان فرش ریزباف با بیان اینکه قیمت مواد اولیه بدون دلیل در حال بالا رفتن است بیان می کند: برخی دلالان که با ارز ۴۲۰۰ تومانی دوک های فرش بافی وارد کرده و در انبار نگهداری می کنند هرماه به طور متوسط قیمت دوک را هزار تومان بالا می برند و البته دلیل این کار در حالی که دلار و ارز قیمت تقریبا ثابتی دارد برایمان مشخص نیست.

وی خاطر نشان می کند: ازیکسال قبل بازار صادرات و فروش فرش بهتر شده بود اما در هفته های اخیر بازار در حال رکود مجدد است و اگر این رکود تداوم داشته باشد نمی توانیم حقوق کارگران را پرداخت کنیم و خطر بیکاری آنان حتی عدم پرداخت حق بیمه شان وجود دارد.

بررسی بیمه های فرش بافان در کمیسیون های تخصصی

مدیر کل تامین اجتماعی استان با بیان اینکه بیمه قالی بافان جزو بیمه های حمایتی است می گوید: با توجه به محدودیتهای مالی سهمیه ای برای هر استان در نظرگرفته شده که سهم استان در حدود ۴۰ هزارنفراست و در گذشته نزدیک به دو برابر این تعداد بیمه شده بود که در یکی دو سال اخیر بیمه حدود ۲۷ هزار قالی  باف با نظرات کارشناسی و منطبق بر قوانین موجود  قطع شده است.

جعفر سمسماری در پاسخ به این سوال که بیمه برخی قالی بافان حتی با وجود اشتغال در کارگاه ها هم قطع شده عنوان می کند: اگر بیمه به مدت سه ماه پرداخت نشود به صورت اتوماتیک بیمه حمایتی قطع می شود و این مشکل از سوی کارفرمایان پیش می آید که حق بیمه را در موعد مقرر پرداخت نکرده و موجب قطع بیمه کارگران می شوند و برقراری مجدد بیمه هم باید با فرایند اداری طی شود.

سهم نامتناسب آذربایجان شرقی از حمایتهای قالی بافی

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فرش بافان آذربایجان شرقی با بیان اینکه سطح حمایتها از فرش بافان استان منطبق بر ظرفیت آنان در تولید کشوری نیست می گوید: در حالی که در استان حدود ۲۰۰ هزار نفر فرش باف وجود دارد اما ۵۰ هزار نفر از این صنعت در استان ارتزاق می کنند و از این تعداد تنها ۵۰ هزار نفربیمه هستند و ظرفیت استان برای بیمه ۱۵۰ هزار قالی باف منطقی است.

اسماعیل چمنی بیان می کند: تعیین سهمیه کشوری برای بیمه قالی بافان استان درست نیست و در حال مذاکره در سطح کشوری برای افزایش این سهمیه هستیم.

وی خاطر نشان می کند: آذربایجا نشرقی به تنهایی ۳۵ درصد تولید فرش کشور را در اختیار دارد و ۳۵ درصد از تجارت و صادرات فرش کشور هم در این استان صورت می گیرد و این سهم توجه بیشتری را طلب می کند.

حمایت از مجتمع های فرش بافی راهکار خروج از مشکلات

نایب رئیس سازمان صمت استان با بیان اینکه راهکار خروج از مشکلات فرش بافی در استان در سالهای اخیر به صورت کارشناسی دنبال شده بیان می کند: به این نتیجه رسیده ایم که تشکیل مجتمع های فرش بافی امکان نظارت و حمایت بیشتر از فرش بافان را فراهم می کند ودیگر دلالان و برخی کارفرمایان سودجو نمی توانند حقوق فرش بافانی را که برخی از سواد کافی هم برخوردار نیستند ضایع کنند.

غلامعلی راستی ادامه می دهد: برای ترغیب تولید کنندگان برای دریافت پروانه مجتمع های فرش بافی مشوق هایی در نظرگرفته شده تا سری بافی جای تک بافی فرش را بگیرد و تولید کنندگان هم از تخفیف ها و مشوقهای قانونی برخوردار شوند و انتظارداریم درسال جاری این مجتمع ها بارونق بیشتری شکل بگیرد.