خطر مرگ همچنان در  کمین رانندگان و شهروندان در اصلی ترین کنار گذر تبریز است.

حداکثر سرعت ۷۰ کیلومتر ، این را تابلوهای نصب شده در اتوبان پاسداران تبریز به رانندگان هشدار می دهند، هشداری که در کمتر از یک دقیقه به عینه خود را نشان می دهد، چاله های متعدد در اتوبان و مسیر ناهمواری که عملا سرعت ۷۰ کیلومتر را هم با دشواری همراه می کند، در مسیر ۱۶ کیلومتری  فرودگاه تبریز تا عون بن علی و میدان رشدیه تا میدان بسیج می توان بارها تابلوهای هشدار و دوربینهای ثبت تخلفات را مشاهده کرد که همگی برای کاستن از میزان تصادف های منجر به مرگ و جرح در این اتوبان نصب شده است. اتوبانی که حداقل ۱۰۰ کشته روی دست شهروندان تبریزی گذاشته و در یکی از آخرین تصادفهایش ۶ مصدوم روانه بیمارستان کرد.

نگاهی به کارنامه اتوبان

حدود ۲۶ سال قبل بود که کلنگ احداث اتوبان پاسداران تبریز به زمین زده  شد و پس از چند سال این اتوبان به عنوان یکی از مهمترین کنار گذرهای تبریز و شمالغرب کشور به بهره برداری رسید.این اتوبان از مهمترین مناطق حاشیه ای تبریز عبور می کرد و حداقل ۵ هزار واحد مسکونی در دو سوی اتوبان قرار گرفت. خروجی های متعددی مانند خروجی ارم،  خلیل آباد، عون بن علی  و عباسی ، توانیر و فهمیده ازمهمترین خروجی های اتوبان نام گرفتند و این کنار گذر به عنوان اصلی ترین کنار گذر تبریز قدعلم کرد در حالی که انتظار می رفت این کنار گذر بتواند به عنوان یکی از پر تردد ترین اتوبانهای شمالغرب کشور نقش خود را در ترانزیت داخل استانی و خارج استانی حتی بین المللی نشان دهد اما وضعیت فیزیکی نامناسب آن سبب شد تا این کنار گذر با استقبال چندانی روبرو نشود و شهروندان جز در موارد ضروری تمایلی به رانندگی پر استرس در آن ندارند.

دغدغه های شهروندان

محمد رضا مجیبی از شهروندان ساکن خلیل آباد تبریز است که بااشاره به ورودی خطرناک این محله به سمت پاسداران می گوید: شاید غیر قابل تصور باشد اما خروجی اتوبان به سمت این محله شیبی ۷۰ درصدی دارد و ورود و خروج به اتوبان در صورتی که آشنا به محله نباشید مرگ آور است.

وی ادامه می دهد: در چنین شرایطی رانندگان در کمترین دید به اتوبان وارد محور اصلی می شوند و خطر تصادف هم زیاد است.

عاطفه صمدیان شهروند ساکن ارم است که از نامناسب بودن مسیر در محدوده ارم انتقاد کرده و می گوید: برای اینکه در وضعیت نامناسبی تردد نکنیم مجبوریم از مسیر خیابانهای پرترافیک داخل شهر تردد کنیم اما از اتوبان پاسداران نامناسب آن استفاده نکنیم.وی بیان می کند: رمپ کند رو وضعیت خوبی ندارد و راننده ای که قصدکاهش سرعت برای جلوگیری از تصادف یا نیافتادن د چاله های بزرگ را دارد در خطر تصادف از خودروهای عبوری قرار می گیرد که با سرعت در حال حرکت هستند.

قاسم حضرتی از شهروندان تبریزی است که برای تفریح به عون علی می رود اما دشواری تردد از اتوبان پاسداران و خروجی نامناسب آن را عامل تلخ کامی این تفریح می داند و می گوید: برای ورود به اتوبان در مسیر برگشت به سمت فهمیده هیچ چاره ای جز حرکت در مسیر ورود ممنوع اتوبان نداریم و اگر راننده ای بخواهد تخلف نکند باید چند صدمتر به داخل شهر رانندگی کند و از یک دور برگردان در داخل محله ای شلوغ به سمت دیگر اتوبان حرکت کند.

وی با اشاره به نشست های متعدد در اتوبان پاسداران می گوید: رانندگی در این اتوبان عینا مانند فیلمهای هالیودی با اظطراب و استرس همراه است. سطح جاده به یکباره پائین و بالا میشود و اگر سرعت زیادی داشته باشد حتما خودرو چپ می کند.

هشدارهای اعضای شورای شهر و کارشناسان شهری

در حالی که مرمت اتوبان پاسداران در سال ۹۳ با قید دو فوریت در دستور کار شورای شهر تبریز قرار گرفته اما با اینحال در سالهای اخیر اعضای شورای شهر از عملکرد مجموعه شهرداری در ترمیم اتوبان رضایت نداشته اند و کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز،بارها نسبت به وضعیت اتوبان به شهرداری تذکر داده است.

فریدون بابایی اقدم  رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز در این زمینه می گوید: مشکلات متعددی که اتوبان پاسداران با آن روبرو است نیازمند توجه ویژه از سوی شهرداری و شورای شهر تبریز است و شهروندان در این زمینه مشکلات زیادی دارند.

وی عنوان می کند: هزاران واحد مسکونی در دو سوی این اتوبان قرار گرفته و شهروندان برای تردد در آن با مشکلاتی اولیه مانند چاله های بزرگ و خطرناکی روبرو هستند که وجود این چاله ها قابل قبول نیست.

وی بیان می کند: مشکل اصلی اتوبان پاسداران نشست های متعدد زمین در چند نقطه است که می تواند خطرات زیادی را مانند رانش زمین در پی داشته باشد و نیازمند اصلاح اساسی است.

وی با انتقاد از اقداماتی مانند آسفالت تراشی و آسفالت ریزی سطحی عنوان می کند: وجود آب در لایه های زیرین اتوبان که در امتداد عون بن علی قرار گرفته می تواند مشکلات نشست حتی رانش زمین را بیشتر کند اما متاسفانه تا کنون کار مطالعاتی جدی برای حل این مشکل اتوبان انجام نشده است.

اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریالی برای اتوبان پاسداران تبریز

مدیر عامل سازمان عمران شهرداری تبریز با اشاره به وضعیت اتوبان پاسداران تبریز به خبرنگار همشهری می گوید: واقعیت این است که این اتوبان وضعیت خوبی از نظر بافت و زیر سازی ندارد و برای بهسازی وضعیت آن باید اقدامات گسترده ای از جمله مطالعات جامع و زیر سازی کامل صورت گیرد تا اتوبان وضعیت پایداری داشته باشد.

بابک شریفی با بیان اینکه در برخی نقاط اتوبان پاسداران حتی شاهد جوشش چشمه های آب از داخل آسفالت هم هستیم ادامه می دهد: در سالهای اخیر همکاران شهرداری تا چهار متر هم حفاری کرده و زیر سازی هم انجام داده اند اما به نتیجه مطلوبی نرسیده اند و نیازمند صرف اعتبار سنگین برای بهسازی اتوبان هستیم.

وی یادآور میشود: به دنبال اصلاح آسفالت و ورودیهای اتوبان پاسداران همچنین پایدار سازی ترانشه های اتوبان امسال دو عملیات عمرانی با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال آغاز شده ودر مرحله نخست ۹۰۰ متر از اتوبان را آسفالت ریزی مجدد می کنیم ولی به واسطه مهم بودن اتوبان و ترانزیتی بودن آن عملیات فاز به فاز صورت می گیرد تا تردد در آن متوقف نشود.

وی ادامه می دهد: عملیات پایدار سازی ترانشه ها  به صورت پلکانی و به طول یک کیلومتر در خروجی عون بن علی در حال انجام است تا از ریزش سنگ به داخل اتوبان جلوگیری شود.

وی خاطر نشان می کند: این عملیات بیش از یک ماه است که در حال انجام است و اعتبار ۵۰ میلیارد ریالی برای آن در نظر گرفته شده است در این عملیات محدوده تله کابین تبریز که اخیرا ریزش هایی در اطراف آن رخ داده در اولویت قرار گرفته است.

مدیر عامل سازمان عمران شهرداری تبریز با اذعان به مشکلات این اتوبان و مشکلات شهروندان حاشیه نشین این اتوبان بیان می کند: سعی داریم با کار علمی و مطالعات زمین شناسی آسفالت اتوبان را نه برای یک سال بلکه به صورت طولانی تر مقاوم کنیم و خروجی ها را هم یک به یک اصلاح می کنیم و در حال حاضر در خروجی ولی امر اقدامات اصلاحی انجام می شود.