در سالهای اخیر شرکت های فعال در حوزه دانش بنیان توانسته اند خود را به عنوان شرکت های پیشرو در حوزه های مختلف مطرح کنند.

صنعت تبریز ، آذربایجان شرقی نیز یکی از استان های پیشتاز در این زمینه محسوب می شود. در سالهای اخیر برنامه ریزیهای گسترده ای از سوی مسئولان استانی برای توسعه شرکتهای دانش بنیان انجام شده است. تامین محل فعالیت برای این شرکتها به صورت رایگان در محل پارک علم و فناوری تبریز ، پرداخت تسهیلات کم بهره و همچنین حمایتهای حقوقی از این شرکتها از جمله این حمایتها بوده است. علی رغم این حمایتها مخترعان و کارآفرینان گلایه هایی از وضعیت شرکتهای دانش بنیان و نقش آفرینی آنها در رشد استان دارند.شرکتهای دانش بنیان در مرکز استان از حمایت بیشتری برخوردار هستند اما در شهرهای کوچک این حمایتها کم رنگ تر شده است.نبود فرهنگ تعاملی با شرکتهای دانش بنیان در میان مدیران شهرستانی و فعالان اقتصادی در شهرهای کوچک ، نبود بازار مناسب در این شهرها و نگاه سنتی به اقتصاد و صنعت موجب شده تا شرکتهای دانش بنیان نتوانند فعالیت رو به رشد قابل توجهی را تجربه کنند.
نبود بازاریابی مناسب برای محصولات دانش بنیان


یکی از مدیران شرکتهای دانش بنیان شاغل در ورزقان به خبرنگارهمشهری می گوید: مشکل اصلی شرکت های دانش بنیان، بازاریابی است و عدم توانایی فروش محصولات که باعث می شود تا این شرکت ها نتوانند بر اساس برنامه های پیش بینی شده به توسعه نهایی برسند. در واقع مقاومت زیادی در خرید این محصولات در شهرهای کوچک وجود دارد. حتی با وجود اینکه تضمین داده میشود که اگر کاربردهای لازم را نداشت، هزینه شما عودت داده خواهد شد، بازهم برای خرید محصولات تولید داخل با تکنولوژی های روز دنیا به ویژه در شهرهای کوچک تردید می شود. در حالیکه قیمت محصولات تولید داخل حتی تا ۲۰ برابر پایین تر از موارد مشابه خارجی است، بازهم خریداری برای این محصولات وجود ندارد.
بابک هاشمی ادامه می دهد: مقاومت تنها از سوی مردم عادی و فعلان بخش خصوصی نیست بلکه مسئولان دولتی هم این مقاومت را دارند، برخی مسئولان شهرستانی حتی حاضر به پذیرش مدیران شرکتهای دانش در واقع حمایت هایی که باید از این شرکت ها در راستای اقتصاد مقاومتی صورت گیرد، فقط در حد حرف است. این در حالیست که تولیدات دانش بنیان، نیاز کشور در زمان صلح و جنگ است.
این فعال حوزه دانش بنیان تصریح می کند:برخی مدیران با مولفه های اولیه شرکتهای دانش بنیان بیگانه هستند و بیشتر ترجیح می دهند از روشهای سنتی تولید حمایت کنند. بااین روند برگزاری جلسات و حمایت شعارگونه نمی تواند منجر به توسعه این شرکتها به ویژه در شهرهای کوچک شود.
وی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی در میان شهروندان و دانشجویان عنوان می کند: در محیط های دانشگاهی این نوع شرکت ها می توانند فعالیت مناسبی داشته باشند خوشبختانه چون این شرکت ها بر مبنای دانش روز فعالیت می کنند و تولیدات این شرکت ها با استفاده از دانش و علم انجام می شود در محیط های دانشگاهی از این نوع فعالیت ها استقبال می شود. به خصوص اینکه این روزها از سوی دانشجویان نیز علاقمندی زیادی به فعالیت در این حوزه ها مشاهده می شود که امیدوار کننده است.

حمایت همه جانبه دولت از شرکتهای دانش بنیان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی می گوید: ارزیابی های مسئولان دولتی نشان می دهد که وضعیت فعالیت اقتصادی شرکتهای دانش بنیان در استان خوب است و واحدهایی که دانش بنیان شده‌اند در حال فعالیت مستمر هستند.بررسی ها نشان می دهند شرکت های دانش بنیان دو تا سه برابر شرکتهای سنتی فعالیت موثر و مفید دراستان دارند.
داود بهبودی به وضعیت فعالیت شرکتهای دانش بنیان در شهرهای کوچک اطراف تبریز اشاره کرده و خاطر نشان می کند: در نتیجه سرریز فعالیت‌ها و پتانسیل‌های تبریز شرکتهای دانش بنیان به شهرهای کوچک متمایل میشوند که برای موفقیت بیشتر آنان و تقسیم امکانات باید حمایت بیشتری صورت گیرد.
وی ادامه می دهد: اصلی‌ترین چالش برای بخش تولید شهرستان بازاریابی است و واحدهای تولیدی بایستی بطرف عملیاتی تر شدن دانش بنیانی حرکت کنند ، در واقع هیچ واحد اقتصادی نخواهد توانست موفق باشد مگر اینکه دانش بنیان شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی عنوان می کند: شرکتهای دانش بنیان در شهرستانها در تمامی عرصه‌های اقتصادی مثل گردشگری، کشاورزی و صنعت می توانند موفق شوند.ظرفیتهای زیادی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد.
وی عنوان می کند: شرکتهای دانش بنیان استان با حضور جوانان خلاق و کارآفرین که متکی به دانش و علوم روز هستند و از اصول دانش بنیانی تبعیت می کنند موفق تر خواهند بود.