استاندار آذربايجان شرقى گفت: بخش معدن و توسعه زيرساخت هاى توليد و اشتغال اين بخش مى تواند ترجمان واقعى اقتصاد مقاومتى در آذربايجان شرقى باشد.
مجيد خدابخش در حاشيه بازديد امروز خود از معدن مس انجرد شهرستان اهر با اعلام اين مطلب افزود: در حال حاضر معدن مس سونگون يک ظرفيت بالقوه و ايده آل توليدى و اشتغال در استان به شمار مى‌رود که با چهار هزار نفر کارگر، از توان توليد ۳۰۰ هزار تن کنسانتره در سال برخوردار است.
وى افزود: اميدوارم در آينده نزديک امکان توليد مس کاتدى و در ادامه، ذوب و تغليظ مس نيز در اين مجتمع فراهم شود، اين در حالى است که ايجاد صنايع پائين دستى و اشتغال جديد نيز مورد توجه و پىگيرى مديريت استان است.
استاندار آذربايجان شرقى در ادامه با اشاره به اهميت بالاى صنعت مس در ايجاد ارزش افزوده اقتصادى، خاطرنشان کرد: ارزش افزوده بالا بدون ترديد در صنايع پايين دستى صنعت مس وجود دارد و خوشبختانه هم بخش خصوصى و هم بانک تجارت در مشارکتى هدفمند در اين بخش، هم در مس سونگون و هم در معدن انجرد، قدم هاى موثرى را برداشته‌اند، اميدوارم ظرف مدت دو ماه آينده بتوانيم مجتنع مس انجرد اهر را به مرحله بهره بردارى، توليد و اشتغال برسانيم.
خدابخش در بخش ديگرى از سخنان خود با اشاره به ظرفيت پيش بينى شده توليد در معدن مس انجرد نيز گفت: اگرچه در حال حاضر مجموعه معدن مس انجرد با ظرفيت اوليه ۳۰ هزار تن در سال در حال احداث است؛ با اين وجود زمينه براى توسعه ظرفيت توليد بيشتر نيز فراهم است و بايد به دنبال آن باشيم و تا ظرفيت توليد ۱۱۰ هزار تن در سال قابل افزايش است.
خدابخش تصريح کرد: با توجه به امکان فروش و صادرات کنسانتره، امکان استفاده از فاينانس در آينده نيز براى اين مجموعه فراهم است و مطمئنم اين طرح‌ها و برنامه‌ها به زودى در منطقه اهر تحول قابل توجهى در توليد و اشتغال ايجاد خواهد کرد.
خدابخش در عين حال با اشاره به ميزان اشتغالزايي معدن انجرد افزود: در فاز اول ۳۰۰ نفر اشتغال پيش بينى شده است ولى قابليت افزايش به دو هزار شغل هم وجود دارد.
وى در خاتمه گفت: ظرفيت و سقف سرمايه گذارى در معدن انجرد ۳۰۰ ميليارد تومان پيش بينى شده است که اين رقم در طرح توسعه تا سه هزار ميليارد دلار قابل افزايش خواهد بود.

منبع: ایسنا