محاسبه سود تسهیلات بانکی از مواردی است که بیشتر افراد به آن آشنایی ندارند و ترجیحا قسط ماهیانه و میزان سود دریافتی بانک را از متصدی بانک سوال می‌کنند.

در این میان به برخی از فرمول های متداول در محاسبه نرخ سود تسهیلات بانکی اشاره می‌شود که افراد با انجام محاسبات می‌توانند سود دریافتی بانک و قسط ماهیانه را با دانستن نرخ سود تسهیلات و مدت زمان بازپرداخت محاسبه کنند.

فرمول کلی محاسبه سود برای تسهیلات با اقساط مساوی ماهیانه که معمولا تعداد زیادی از تسهیلات دریافتی را شامل می‌شود به صورت زیر محاسبه می‌شود.

سود تسهیلات=۲ * ۱۲ * ۱۰۰ / (( فاصله اقساط به ماه + تعداد کل اقساط ) * نرخ * مبلغ اصل تسهیلات)

سود تسهیلات بانکی چطور محاسبه میشود؟

به طور مثال اگر مبلغ یک میلیون تومان وام با بهره ۱۵ درصد و بازپرداخت ۱۲ ماهه دریافت کرده باشیم باید به این صورت مبلغ سود رامحاسبه کنیم:

۱۰۰۰۰۰۰*۱۵*(۱۲+۱)/۲۴۰۰=۸۱۲۵۰

با درنظر گرفتن فرمول فوق، در کل مشتری باید برای مبلغ یک میلیون تومان با نرخ ۱۵ درصد ۸۱ هزار و ۲۵۰ تومان سود پرداخت کند.

برای بدست آوردن مبلغ اقساط ماهیانه نیز باید از فرمول زیر محاسبات را انجام داد:
مبلغ اقساط ماهانه=تعداد اقساط/(مبلغ بهره +اصل وام)

(۱۰۰۰۰۰۰+۸۱۲۵۰)/۱۲=۹۰۱۰۴

با این تفاسیر مبلغ هرقسط با درنظر گرفتن نرخ ۱۵ درصد و بازپرداخت یک ساله رقم ۹۰ هزارو ۱۰۴ تومان را نشان می دهد

این نکته حائز اهمیت است که در مثالهای بالا سود کل وام به تمامی اقساط به نسبت مساوی تقسیم شده ولی در وام های قرض الحسنه سود مربوط به هر سال را در قسط اول از وام گیرنده دریافت می‌کنند یا کل سود وام را در هنگام اعطای وام به مشتری از مبلغ وام کسر می‌کنند، یعنی کل سود(کارمزد) را همان اول دریافت می‌کنند که دراین صورت نحوه ی محاسبه ی سود وام قرض الحسنه به صورت زیر است:

سودتسهیلات =۱۰۰ * ۱۲ / (( فاصله اقساط به ماه + تعداد کل اقساط ) * نرخ * مبلغ اصل تسهیلات)

در صورتیکه متوجه شدید میزان سود و اقساط وام های شما با فرمول های بالا همخوانی ندارد ، به احتمال زیاد فرمول جدید زیر نشان دهنده میزان سود و اقساط وام شما خواهد بود.

علاوه بر بهره وام در قرار داد ها مبلغی به عنوان کارمزد وجود دارد ، در بعضی از این قرار داد ها مبلغ کارمزد درصدی از وام و در بعضی دیگر از قرار داد ها مبلغی ثابت است و در مواردی که کارمزد درصدی از قرار داد است متقاضی باید توجه داشته باشد برای بررسی شرایط دریافت وام ، کارمزد فوق را نیز با اصل وام و سود جمع کرده و در محاسبات خود جهت بررسی طرح در نظر داشته باشد .

البته فرمول محاسبه جدیدی نیز وجود دارد که فقط شامل بخشی از تسهیلات بانکی (تسهیلات اقساطی با عقود مبادله‌ای) می‌شود و بر کل تسهیلات نظام بانکی اعمال نخواهد شد در زیر به آن اشاره شده است.

سود تسهیلات بانکی چطور محاسبه میشود؟

انتهای پیام/

منبع خبرگزاری میزان