دومین نشست کمیته راهبردی ششمین همایش چشم انداز بازار صنعت فولاد ایران، روز گذشته با حضور بزرگان این صنعت در دفتر مدیر مسوول اقتصادنیوز برگزار شد.

در این نشست دو ساعته که رئیس ایمیدرو، معاون معدنی وزیر صنعت، مدیران عامل کارخانه‌های فولاد مبارکه، ذوب‌آهن اصفهان و مجتمع صنعتی و معدنی گل گهر، روسای اتاق تهران و صندوق بازنشستگی کشور و دبیران انجمن فولاد و تولیدکنندگان سنگ‌آهن حضور داشتند، چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد ایران در پساتحریم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و حاضران رکود موجود در بازار فولاد داخلی و خارجی را تحلیل کردند.

مصطفی موذن‌زاده، بنیانگذار و اولین رئیس ایمیدرو در ابتدای این نشست با ارائه چشم‌اندازی از سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد فولاد دنیا گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته و تحلیل‌هایی که بزرگان فولاد دنیا ارائه کرده‌اند، افق روشنی پیش روی سرمایه‌گذاران و فعالان بازار فولاد وجود ندارد که در این میان وضع معادن سنگ‌آهن با توجه به کاهش تولید فولاد، نامناسب تر است.

او گفت: دنیا فتیله سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد را پایین کشیده و بسیاری از پروژه‌های فولادی متوقف و تعطیل شده‌است از این رو به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری خارجی در دوران‌پساتحریم در ایران کم‌رنگ باشد.

موذن‌زاده افزود: تصور برخی سیاستگذاران و فعالان صنعتی بر آن است که با برداشته شدن کامل تحریم‌ها و اجرای برجام موجی از سرمایه‌گذاران وارد کشور شوند و به سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد بپردازند این در حالیست که دنیا هم‌اکنون با مازاد عرضه مواجه است و صادرات ۱۵۰ میلیون تنی فولاد تا پایان امسال برخی معادلات بازار فولاد را بر هم زده است.

او با اشاره به وضعیت معادن سنگ‌آهن افزود: به نظر می‌رسد با توجه به کاهش تولید فولاد و بالا رفتن هزینه‌های تولید در معادن سنگ‌آهن برخی فولادسازان به سمت استفاده از آهن قراضه بروند و این بازار را فعال کنند.

شکرریز: رکود تا دو سال دیگر ادامه دارد.

در ادامه این نشست، علی شکرریز، معاون وزیر معادن و فلزات در دولت سازندگی با ارائه تحلیلی از بازار فولاد ایران گفت: پیش‌بینی می‌شود که بازار فولاد در دنیا تا دو سال آینده همین وضعیت را طی خواهد کرد و به نظر می‌رسد رونقی در آن اتفاق نخواهد افتاد.

او گفت: شرایط کنونی بهترین فرصت است تا صنعت فولاد ایران به ارزیابی خود بپردازد و بازارهای منطقه را از آن خود کند چرا که فولادسازان ما در منطقه خوشنام هستند و در شرایط تحریمی توانسته‌اند ۵۰ هزار تن بیلت به عربستان صادر کنند. فولاد مبارکه نیز که حسن شهرت دارد به تعهدات خود عمل کرده و توانسته بخشی از نیازهای منطقه به انواع ورق را تامین کند.

شکرریز افزود: در حال حاضر با توجه به برخی ناآرامی‌ها در خاورمیانه، تقاضا برای فولاد سست شده اما در این میان فولادسازان ایرانی قادر خواهند بود که به رقیبی سرسخت برای چینی‌ها تبدیل شوند و بخش بزرگی از بازار را به نام خود کنند.

این دولتمرد پیشین گفت: فولادسزان ما نباید از مازاد تولید فولاد در چین هراسی داشته باشند و بهتر از با بالابردن بهره‌وری تولید به سمت کاهش هزینه‌ها رفته و محصول رقابتی‌تری را وارد بازار کنند.

او افزود: با توجه به فضای نامساعد کسب‌وکار در کشور و وجود برخی قوانین و مقررات دست‌وپاگیر فعلا نمی‌توان روی سرمایه‌گذاران خارجی حساب باز کرد و بهتر است با توجه به دانش و تجربه‌ای که در این عرصه موجود است، فولادسازان ما می‌توانند محصولاتی صادراتی را به تولید بپردازند که این موضوع در صادرات بیلت به عنوان یک کالای واسطه‌ای جواب خواهد داد.