دبیر اجرایی طرح‌ نشست‌های علمی صنایع دستی از برگزاری نشست‌های تخصصی علمی این حوزه در ۳۱ استان خبر داد.

 به گزارش صنعتیمیز حجت مرادخانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از ضروریات صنایع دستی، وجود منابع تخصصی است که بی‌تردید یکی از ابزارهای مهم آن، تالیف و کتاب مجموعه مقالات است.

او ادامه داد: هدف از تعریف این پروژه که قرار است در ۳۱ استان کشور اجرا شود، این است که بتوانیم زمینه‌ای را فراهم کنیم تا ظرفیت‌های علمی و مطالعاتی را که در حوزه صنایع دستی بومی استان‌ها تا به امروز کار شده و به هر دلیلی دیده نشده است، به‌صورت مقاله ارائه کنیم.

مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور افزود: از طرفی، با نگاه آمایش سرزمینی بنا به ظرفیت هر استان و صنایع دستی برجسته آن موضوعیتی به‌عنوان پژوهش صنایع دستی و محور نشست علمی در یک استان انتخاب کردیم که در تعامل با دانشگاه‌ها و صاحب‌نظران باشد و شرایطی فراهم شود تا آن‌ها بتوانند مقالات تخصصی در زمینه تاریخچه، زیبایی‌شناسی، بازاریابی، تولید و برندسازی صنایع دستی بنویسند.

مرادخانی گفت: قرار است مجموعه این نشست‌ها در قالب کتاب مجموعه مقالات تخصصی منتشر شود، زیرا پیش از این، ما مجموعه‌ای به این شکل در حوزه صنایع دستی نداشتیم، پس انجام چنین اتفاقی بسیار مهم است، زیرا هر پژوهشگری بخواهد به مقاله‌ای درباره صنایع دستی دسترسی داشته باشد، چنین امکانی برای او فراهم نیست. از طرفی فرصتی ایجاد می‌کند تا فضاهای آکادمیک و دانشگاهی ما بیشتر متوجه چالش‌های روز صنایع دستی شوند.

او با بیان این‌که این طرح در فاز اول در ۱۷ استان اجرا می‌شود، بیان کرد: کرمان، چهارمحال و بختیاری، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، خوزستان، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، یزد، هرمزگان، گیلان، خراسان شمالی و خراسان رضوی از جمله استان‌هایی هستند که این طرح در آن‌ها برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی طرح‌ نشست‌های علمی صنایع دستی درباره برگزاری این طرح در تهران نیز توضیح داد:‌ این طرح را برای استان تهران نیز تعریف کردیم تا در ستاد پیگیری کنیم. در نظر داریم در تهران یک همایش علمی با موضوع آبگینه به‌عنوان صنایع دستی محوری و اصلی که در این استان ریشه دارد، برگزار کنیم.

مرادخانی اظهار کرد: طرح نشست‌های علمی صنایع دستی ابلاغ شده و قرار است فاز اول آن در آبان‌ماه و در سه استان شروع شود. مذاکرات اجرایی این کار نیز از مهرماه شروع شده است. برنامه ما این است که این طرح را به‌صورت مشارکتی در دانشگاه‌های هنر و صنایع دستی هر استان برگزار کنیم تا تاثیرات کافی روی جامعه دانشگاهی بگذارد.

مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور درباره انتشار فراخوان این کار نیز توضیح داد: چون قرار است این طرح به‌صورت استانی برگزار شود، هر استان برای این کار فراخوان می‌دهد، اما در مواردی که خیلی تخصصی باشد و احساس نیاز کنیم با استادان مطرح این حوزه برای سفارش مقاله تخصصی وارد تعامل می‌شویم. همچنین کمیته علمی با حضور استادان برجسته از دانشگاه‌های مهم کشور تشکیل داده‌ایم تا کیفیت برگزاری این طرح بالا برود.