هیئت وزیران در جلسه امروز خود به ریاست دکتر جهانگیری معاون اول رییس ­جمهوری، با اختصاص مبلغ یک هزار و پانصد میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت به منظور جبران خسارات ناشی از خشکسالی به عشایر کشور موافقت کرد.

سود و کارمزد تسهیلات یاد شده ۴ درصد و طول دوره بازپرداخت حداکثر ۵ سال خواهد بود.

* سند آسیب­ شناسی کلانشهرها در بخش اجتماعی فرهنگی و لایحه ساماندهی بافت‌ها و بناهای تاریخی فرهنگی در محدوده و حریم شهرها به تصویب رسید

دولت در ادامه، سند آسیب­ شناسی کلانشهرها در بخش اجتماعی فرهنگی و نیز لایحه ساماندهی بافت­ ها و بناهای تاریخی فرهنگی در محدوده و حریم شهرها را با هدف تحقق مدیریت یکپارچه و هماهنگ شهری در حوزه فعالیت­ های سلامت، ورزش همگانی، گردشگری و میراث فرهنگی شهرها و همچنین بهبود کیفیت زندگی مردم در شهرها به تصویب رساند.

ارتقاء سلامت و بهداشت همگانی در شهرها با هدف تحقق شهر پایدار، توجه همه جانبه و یکپارچه به حفاظت و بهره ­برداری از آثار تاریخی و میراث فرهنگی و معنوی شهرها، ساماندهی و ارتقای گردشگری شهری با رویکرد تقسیم کار بین دستگاه‌های دولتی، عمومی و خصوصی ذینفع در امر گردشگری و توسعه زیرساخت­ های ورزش همگانی در شهرها از دیگر اهداف مصوبه یاد شده است.

* آیین ­نامه تسهیلات خرید و ساخت مسکن آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا اصلاح شد

با تصویب دولت، آیین­ نامه تسهیلات خرید یا ساخت مسکن آزادگان، جانبازان و شهدا مصوب ۱۳۹۵ اصلاح شد.

به موجب اصلاح این آیین­ نامه، سقف تسهیلات مسکن ایثارگران در سال ۱۳۹۶ به ازای هر واحد مسکونی در شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، ۸۵۰ میلیون ریال، مراکز استان­ ها ۷۰۰ میلیون ریال، سایر شهرها ۶۰۰ میلیون ریال، روستاها ۳۵۰ میلیون ریال و در شهرهای جدید معادل سقف تسهیلات مرکز همان استان و با نرخ ۴ درصد با مدت بازپرداخت ۲۰ ساله بدون رعایت الگوی مصرف و نوساز بودن مسکن تعیین شد.

* ضمانت­ نامه کلی برای لازم­ الاجرا شدن موافقت نامه مالی با دانمارک صادر می­ شود

هیئت وزیران در راستای تجهیز و تدارک منابع مالی خارجی مورد نیاز در چارچوب احکام برنامه‏ های توسعه و قوانین بودجه سنواتی، به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داد به نمایندگی از سوی دولت برای لازم الاجرا شدن موافقت نامه مالی بین نظام بانکی کشور و دنسکه بانک دانمارک به مبلغ پانصد میلیون یورو، ضمانت نامه کلی مربوط را صادر نماید.

* تهاتر مطالبات و بدهی­ های چند شرکت دولتی با سازمان­ های خصوصی­ سازی و امور مالیاتی کشور

با تصویب هیئت وزیران، مطالبات شرکت ­های برق و انرژی پیوند گستر پارس، تولید برق ماهتاب کاسپین، تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر، افق توسعه انرژی طوس و مالی و سرمایه گذاری پیشرو ایران از شرکت ­های دولتی با بدهی آنها به سازمان­ های امورمالیاتی کشور و خصوصی‌سازی تهاتر شد.

* اساسنامه صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی

هیئت وزیران، اساسنامه صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی که با هدف حمایت از مؤسسان مدارس غیردولتی با اولویت مناطق محروم، وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده است را به تصویب رساند.

اساسنامه مذکور شامل مواردی از قبیل موضوع فعالیت صندوق، ارکان صندوق، ترکیب، وظایف و اختیارات هیئت امنا، هیئت مدیره و مدیرعامل است.

* عضویت وزارت آموزش و پرورش در ترکیب ستاد ملی سیاست­گذاری تبریز ۲۰۱۸

هیئت وزیران با عضویت وزارت آموزش و پرورش در ترکیب ستاد ملی سیاست­گذاری تبریز ۲۰۱۸ موافقت کرد.

* میزان حق الامتیاز اپراتورهای ارایه کننده خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سیار تعیین شد

با تصویب دولت، میزان حق الامتیاز اپراتورهای ارایه کننده خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سیار مبلغ ۵۰۰میلیارد ریال تعیین شد.

هیئت وزیران همچنین میزان حق ­السهم پروانه ایجاد و بهره­برداری از شبکه انتقال داده نوری و دسترسی کاربران با استفاده از فیبر نوری از سال یازدهم تا سال پانزدهم قرارداد را همانند سال دهم قرارداد به میزان ۱۶۲ میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال تعیین کرد.

* موافقت دولت با صدور مجوز چندین موافقت نامه همکاری

هیئت وزیران به وزارت جهاد کشاورزی اجازه داد نسبت به انجام مذاکره، پاراف و امضای موقت موافقت نامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت جمهوری اسلامی ایران با دولت­ های جمهوری بلاروس و جمهوری اوکراین اقدام نماید.

دولت همچنین وزارت کشور را مجاز کرد تا نسبت به انجام مذاکره، پاراف و امضای موقت پروتکل همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم در دریای خزر الحاقی به موافقت نامه همکاری در زمینه امنیت در دریای خزر مورخ ۲۷ آبان ۱۳۸۹ برابر با ۱۸ نوامبر ۲۰۱۰، اقدام کند.

* موافقت دولت با افزایش سرمایه شرکت ملی نفت ایران

دولت با افزایش سرمایه شرکت ملی نفت ایران از محل اندوخته سرمای ه­ای تا سقف مبلغ یک میلیون و ۱۱۱هزار و ۶۲۱ میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال موافقت کرد.

* تعرفه حق ثبت‌نام آزمون­ های ورودی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال ۹۷ تعیین شد

دولت با توجه به افزایش قیمت کالا و خدمات و ضرورت حفظ کیفیت برگزاری مراحل مختلف آزمون­ ها، هزینه خدمات ثبت‌نام دریافتی از داوطلبان شرکت در آزمون­ های سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز آزمون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۳۹۷ را تعیین کرد.

* دولت درخصوص نحوه ادامه بررسی برخی لوایح تقدیمی به مجلس تصمیم ­گیری کرد

هیئت وزیران به منظور تصمیم ­گیری درخصوص نحوه ادامه بررسی برخی لوایح تقدیمی به مجلس شورای اسلامی، پیشنهادهای دستگاه­ های اجرایی درخصوص استرداد و اولویت لوایح مورد نظر را مورد بررسی و تصمیم­ گیری قرار داد.

* اعلام نظر دولت درخصوص تعدادی از طرح ­های نمایندگان مجلس

هیئت وزیران در ادامه جلسه، ضمن اعلام نظر درخصوص تعدادی از طرح­ های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نماینده خود را برای پیگیری موضوع تعیین کرد.