هرگونه توافق هسته ای میان ایران و شش قدرت جهان که منجر به لغو تحریم ها علیه تهران شود، جریان عرضه مازاد نفت به بازارها را به دنبال خواهد داشت، با این حال بخش هایی مانند سیمان و فولاد با افزایش تقاضا روبرو خواهند شد چراکه ایران در حال کار بر روی احیای دوباره اقتصاد خود است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صنعت تبریز ، به نقل از رویترز، مقامات حاضر در مذاکرات وین روز یکشنبه اعلام کردند که به توافق نزدیک شده اند، این توافق لغو تحریم ها در ازای محدودیت برنامه هسته ای ایران را به دنبال خواهد داشت.

تحلیل گران در بررسی تاثیر لغو تحریم ها بر بازارهای بین المللی کالا، به طور عمده بر واکنش نفت متمرکز شده اند. اما حتی اگر توافق دیپلماتیک طی هفته جاری انجام شود، زمان می برد تا ایران حجم بالای صادرات دوبارهنفت را آغاز کند چراکه تحریم های مربوط به صادرات در گام نخست به صورت رسمی لغو شود و زیرساخت های نفتی ایران نیز باید به روز شود.

ایران نیازمند سیمان، فولاد و غذا است

به گفته تحلیل گران علاوه بر نفت، دیگر بخش های اقتصاد ایران از جمله سیمان، فولاد و کالاهای کشاورزی نیز تحت تاثیر توافق قرار خواهند گرفت.

ایان کلاکستون، مدیرعامل شرکت حمل و نقل تورسن گفت: «پس از سال ها مسامحه، اگر تحریم ها رفع شود، صادرات نفت ایران قادر به تامین مالی یک برنامه توسعه زیرساختی خواهد بود که نیازمند سیمان، برق و فولاد است. آنها در حال حاضر توانمندی تولید سیمان ندارند، بنابراین سیمان کیسه ای یا فله در کنار فولاد که برای ساخت و ساز با افزایش تقاضا روبرو است، می توانند کالاهایی باشند که بیشترین حمل و نقل از هند، خاورمیانه و چین را به خود اختصاص دهند.»

کلاکستون در ادامه افزود: «ایران نیازمند واردات محصولات کشاورزی بیشتر، از جمله برنج، گندم، غلات و سویا خواهد بود. با افزایش تولیدناخالص داخلی و درآمدها، نیاز ایرن به گندم، غلات و برنج از تایلند، هند و آمریکا افزایش خواهد یافت.»