وزیر صنعت در واکنش به رشد صنعتی منفی در سه فصل متوالی در سال جاری وعده داد رونق از ابتدای سال ۹۵ به صنعت بازگردد.
روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در دیدار با وزیر کار و سرپرست امور تجارت عراق، برای تاسیس شهرک‌های صنعتی و نوسازی صنایع وارد عراق شد تا در حوزه صادرات محصولات کالاهای اساسی از سوی ایران به مذاکره بپردازد.
تصمیم‌گیری در زمینه صادرات آرد و شکر به عراق و تامین سایر مایحتاج عمومی مردم این کشور از دیگر زمینه‌های مورد مذاکره در این نشست بود. ماحصل این گفت‌وگوها و مذاکرات دوجانبه به تامین ۱۰هزار تن روغن مورد نیاز برای عراق حاصل شد و همچنین یک برنامه ظرفیت‌سنجی برای مدت ۶ ماه در همین چارچوب درنظر گرفته شده که باید مورد تایید دوطرف برسد. حال باوجود قرارداد دانه‌های روغنی با عراق، سازمان توسعه تجارت در اطلاعیه‌یی اعلام کرد: «از آنجا که هر گونه کاهش و افزایشی در نرخ تعرفه‌های وارداتی به مصوبات هیات دولت نیاز دارد و این سازمان در این زمینه اختیاری ندارد، بنابراین تاکید می‌شود که هیچ تغییری در نرخ تعرفه واردات روغن‌خام و دانه‌های روغنی صورت نگرفته و همچنان واردات این اقلام به روال سابق انجام می‌شود.»

به گزارش صنعت تبریز ، به نقل از تعادل ، سازمان توسعه تجارت در ادامه این اطلاعیه مطرح کرد: «اطلاعیه سازمان توسعه تجارت در حالی منتشر شده که برخی محافل حذف مجوز وزارت جهاد کشاورزی در ثبت‌ سفارش واردات دانه‌های روغنی را به معنای عدم محدودیت در واردات و صفر شدن تعرفه آن قلمداد کرده‌اند.» همچنین در دیدار دوجانبه محمدرضا نعمت‌زاده با مسوولان دولت عراق ضمن اصلاح نظام بانکی افزود: اصلاح نظام بانکی یکی از مهم‌ترین اقدامات برای تامین زیرساخت‌ها به شمار می‌رود و بنابراین هر دو کشور برای این اصل مهم باید هرچه زودتر موانع را برطرف کنند. وی افزود: همکاری‌های بلندمدت دو کشور میان «ایران» و «عراق» از دیرباز وجود داشته، حال باتوجه به رقم خوردن مذاکرات هسته‌یی میان ایران و ابرقدرت‌های جهانی تمام تجربیات ایران در دوره پسابرجام در زمینه صنعت و تجارت در اختیار کشور عراق قرار خواهد گرفت. نعمت‌زاده با اشاره به تصمیم‌گیری در زمینه صادرات «آرد» و «شکر» به عراق افزود: کشور عراق خواهان صنایع مصرفی ایران است و بنابراین طی دهه‌های اخیر صادرات در زمینه مواد خوراکی به این کشور روند مناسبی داشت. حال باید دو کشور در زمینه توسعه حمل‌ونقل کوشا باشند تا این مذاکرات به سرانجام رسد.

مشوق‌های صادراتی را احیا می‌کنیم
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به امضای یک یادداشت تفاهم در زمینه روغن‌نباتی افزود: خانواده‌های عراقی ماهانه یک سبد کالاهای اساسی از دولت دریافت می‌کنند که یکی از موارد مهم آن روغن نباتی است. بنابراین جمهوری اسلامی ایران بخشی از روغن‌نباتی سالانه مورد نیاز عراق را جهت سبد کالاهای اساسی جیره غذایی مردم این کشور تامین خواهد کرد. وی در ادامه عنوان کرد: ایران آمادگی دارد در تمام بخش‌های مختلف «بازرگانی اقتصادی» و «توسعه زیرساخت‌ها» و «سرمایه‌گذاری» با عراق همکاری کند. وزیر کابینه دولت یازدهم درباره مشوق‌های صادراتی گفت: احیای مشوق‌ها که چند سالی برداشته شده بود، برای سال آینده مجدد پیش‌بینی شده و در تلاشیم تا حد مقدورات این مشوق‌ها را احیا کنیم.

رونق از فروردین به بخش صنعت بازمی‌گردد
وزیر صنعت همچنین در واکنش به رشد صنعتی منفی در سه فصل متوالی در سال جاری وعده داد رونق از ابتدای سال ۹۵ به صنعت بازگردد. وزیر صنعت گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی که میزان رشد بخش صنعت کشور را در سه فصل پیاپی منفی اعلام کرده است، به مهر گفت: آمار رشد صنعتی را باید بانک مرکزی اعلام کند و در دست وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست. البته میزان رشد منفی حوزه صنعت در سه فصل پیاپی به تحریم‌ها مرتبط می‌شود و امیدواریم با سپری کردن دوران پسابرجام رشد حوزه‌های صنعت، معدن، تجارت و در نهایت کل اقتصاد را شاهد باشیم.