معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرکهای صنعتی گفت: پس از توافق با کشورهای ۱+۵ در موضوع هسته ای هم اکنون خارجی ها برای سرمایه گذاری در طرح های صنعتی کشورمان به صف شده اند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صنعت تبریز به نقل از ایرنا ، غلامرضا سلیمانی شنبه شب در پنجمین نشست شورای برنامه ریزی خراسان شمالی در بجنورد اظهار کرد: استقبال سرمایه گذاران خارجی بگونه ای بوده که برای ارائه طرح های قابل سرمایه گذاری خارجی با کمبود طرح مواجه هستیم.
وی اضافه کرد: درخواست از مدیران استانی شرکت شهرکهای صنعتی و سایر مدیران اقتصادی این بوده که طرح های قابل واگذاری برای سرمایه گذاری خارجی را به سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرکهای صنعتی ایران معرفی کنند.
معاون سازمان صنایع کوچک ایران گفت: حرکت هایی برای ارائه طرح های صنعتی برای سرمایه گذاری خارجی در استان ها شروع شده و باید استان های محروم همانند خراسان شمالی نیز در این راه گام بردارند.

*اختصاص اعتبار ۵۰ هزار میلیاردریالی برای طرح های اشتغالزا
سلیمانی گفت: دولت برای تامین سرمایه در گردش واحدهای صنعتی فعال در شهرکها و نواحی صنعتی کشور به منظور تثبیت اشتغال ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب کرده است.
این مسوول صنعتی کشور اظهار کرد: اولویت پرداخت این تسهیلات برای سرمایه در گردش، تامین مواد اولیه، تکمیل ظرفیت ها و طرح های توسعه ای واحدهای صنعتی کوچک در داخل شهرکها و نواحی صنعتی پرداخت می شود.
معاون صنایع کوچک ایران بدون نام بردن از بانک خاص اعلام کرد این تسهیلات از سوی سه بانک عامل در سطح کشور به صنعتگران بخش خصوصی پرداخت می شود.
وی افزود: به دلیل عدم تمایل بانک ها به پرداخت تسهیلات برای واحدهای صنعتی کوچک زیر ۵۰ نفر کارگر دولت مصوبه تخصیص اعتبار اشتغالزایی را برای صنعتگران شهرکها و نواحی صنعتی تصویب کرده است.
*سه برابر شدن سقف تسهیلات صندوق ضمانت صنایع کوچک
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرکهای صنعتی ایران از سه برابر شدن سقف تسهیلات صندوق ضمانت صنایع کوچک ایران از ده میلیارد ریال به ۳۰ میلیارد ریال خبر داد.
سلیمانی افزود: برای افزایش سقف اعتبار صندوق ضمانت صنایع کوچک ۲۵ میلیون دلار اعتبار ارزی مصوب شده تا این صندوق بتواند حمایت بیشتری از سرمایه گذاران داشته باشد.
وی اضافه کرد: با این اعتبار صندوق ضمانت صنایع کوچک علاوه بر تقبل وثیقه برای تسهیلات بانکی صنعتگران؛ وثیقه مورد نیاز برای ترخیص مواد اولیه و ماشین آلات واحدهای صنعتی از گمرک و خرید مواد اولیه از بازار را نیز تا سقف ۳۰ میلیارد ریالی تامین می کند.
وی تصریح کرد: در مجموع صندوق ضمانت صنایع کوچک برای حمایت از صنعتگران هشت نوع ضمانت نامه صادر می کند.
به گفته وی صندوق ضمانت صنایع کوچک ۸۵ درصد از وثیقه دریافت تسهیلات را در مناطق محروم و ۷۵ درصد در مناطق برخوردار را تقبل می کند.

*تخفیف مالیاتی ۱۰۰ درصدی سرمایه گذاران در مناطق محروم
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرکهای صنعتی ایران گفت: براساس قانون رفع موانع تولید، سرمایه گذاران صنعتی که در مناطق محروم سرمایه گذاری داشته باشند به مدت ۱۰ سال از ۱۰۰ تخفیف مالیاتی برخوردار می شوند.
سلیمانی افزود: همچنین این تخفیف مالیاتی برای ایجاد واحدهای صنعتی در مناطق برخوردار نیز به میزان ۸۵ درصد خواهد بود.
وی اضافه کرد: براساس این قانون سرمایه گذاران صنعتی در صورتی که بتوانند منابع مالی موردنیازشان را از بیرون از بانک ها نیز تامین کنند، دولت تا سه سال سود بیشتر از بانک ها برای این منابع در اختیار تامین کننده مالی قرار می دهد.
وی تصریح کرد: دولت برای تامین منابع مالی صنعتگران و کاهش فشار ناشی از کمبود منابع مالی بانکی به حوزه صنعت این بخش را درلایحه رفع موانع تولید گنجانده که به تایید مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است.

*اجرای طرح بیمه خاص برای کاهش ریسک در سرمایه گذاری
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرکهای صنعتی ایران همچنین از طرح بیمه خاص برای کاهش ریسک در سرمایه گذاری صنعتی خبر داد و گفت: این طرح درسه استان البرز، خراسان شمالی و گلستان اجرایی شده است.
سلیمانی اظهار کرد: براساس توافقی که بین بیمه ایران و سازمان صنایع کوچک منعقد شده ، بیمه ایران مخاطرات صنعتی ناشی از حوادث، خرید ماشین آلات را در قالب بیمه تکمیلی به صنعتگران پرداخت می کند.
در سطح کشو ۹۲۰ شهرک و نواحی صنعتی وجود دارد که ۴۵ درصد از اشتغال کشور مربوط به واحدهای صنعتی شهرکها و نواحی صنعتی است