رئیس اتحادیه طلاوجواهر عنوان کرد:

مصنوعات طلا که در زمان فروش براساس نرخ طلای روز به علاوه اجرت ساخت، سود فروشنده و مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می‌شود، در زمان خرید از مشتری، فقط به نرخ روز خریداری می‌شود و جالب اینجاست که همان طلای دست‌دوم با قیمت بسیار بالاتری دوباره فروخته می‌شود که به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر، فروش طلای دست‌دوم در طلافروشی‌ها قانونی نیست و با آن برخورد می‌شود.

محمد کشتی‌آرای، درباره‌ نحوه محاسبه خرید طلا از مردم توسط واحد‌های صنفی گفت: در زمان خرید طلا، اجرت ساخت ، سود فروشنده و مالیات بر ارزش افزوده که در زمان خرید از خریدار دریافت شده کسر می‌شود و فقط مصنوعات طلا براساس وزنی که دارند به نرخ روز خریداری می‌شوند.

به گزارش صنعتیمز ، به نقل از ایسنا، رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره‌ نحوه خرید مصنوعاتی که در آنها نگین به کار رفته است، اظهار کرد: اگر نگین‌ها بدل باشند در زمان خرید آن از مردم وزن نگین‌ها از وزن طلا کسر می شود و فقط قیمت طلای خام به نرخ روز از مردم خریداری می‌شود.

وی افزود: در صورت اصل بودن نگین‌ها طبیعی است که قیمت آنها نیز جداگانه محاسبه و پرداخت می‌شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این سوال که قیمت خرید نگین‌های اصل در زمان خرید از مشتری توسط واحد‌های صنفی بسیار کمتر از زمان فروش آنهاست، ادامه داد: طبیعی است که نگین‌های بکار رفته شده در مصنوعات در زمان خرید از مردم به عنوان نگین‌های دست دوم و کارکرده محسوب می‌شوند و قیمت آنها کمتر است و در داد‌وستدها این موضوع امری مرسوم است.

گفتنی است؛ علی‌رغم ممنوعیت فروش طلای دست دوم از سوی طلافروشان، مواردی مشاهده می‌شود که مصنوعات طلایی که از مردم به قیمت بسیار پایینی خریداری شده دوباره با آب طلا جلوه داده و شفاف‌تر می‌شود و به قیمت بسیار بالاتری فروخته می‌شود و این در حالی است که فروش طلای دست دوم از سوی واحدهای صنفی غیرقانونی است.

البته نکته‌ قابل توجه این است که همان طلای دست دوم با احتساب سود فروشنده و مالیات بر ارزش افزوده دوباره به مردم فروخته می‌شود و با یک محاسبه کوچک می‌توان تفاوت فاحش بین خرید و فروش طلا را محاسبه کرد و در این میان سود‌های زیاد از فروش‌ طلاهای دست دوم – که به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر امری غیرقانونی است – عاید برخی می‌شود.