رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به وجود ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد معاف از مالیات در کشور، گفت: گروههای معاف از مالیات مورد بازبینی قرار می‌گیرند.
محمدباقر نوبخت امروز در نشست خبری به منظور تشریح لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور در سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه بودجه تعدادی از دستگاه‌ها امسال مبتنی بر عملکرد تعیین شده است، اظهار داشت: با توجه به محدودیت اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از منابع مالی، بانکی و بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد، مدلی که در جهان تجربه شده و به صورت خصوصی، عمومی و شراکتی پذیرفته شده است. در حال حاضر ۶۶ هزار پروژه استانی و ۶ هزار طرح ملی را به ۳ گروه تقسیم کردیم.

وی ادامه داد: گروه اول قابل واگذاری بوده که کارهای آن انجام شده است، گروه دوم مشارکت با بخش خصوصی و گروه سوم را نمی‌توان واگذار کرد و یا مشارکت داد، بنابراین دولت باید آنها را تمام کند.رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه بودجه کل کشور ۱۱۹۴ هزار میلیارد تومان است، گفت: منابع عمومی بودجه ۳۶۸ هزار میلیارد تومان بوده و درآمدهای اختصاصی نیز ۵۳ هزار میلیارد تومان است.

معاون رئیس جمهور به تعریف بودجه شفاف پرداخت و گفت: در این تعریف باید منابع، برآورد مصارف و چگونگی نیل به اهداف شفاف و روشن باشد.

نوبخت با بیان اینکه طبق نظام GFS و استانداردهای بین‌المللی پذیرفته شده درآمدها در لایحه بودجه ۹۷ مبلغ ۱۹۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است، بیان کرد: این رقم نسبت به مصوب سال جاری ۱۱٫۱ درصد رشد دارد که مربوط به بخش‌های مالیات، گمرک و سایر است. رقم خالص مالیات ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مصوب قانون امسال ۶٫۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

نوبخت با طرح این سوال که آیا می‌توانیم مالیات بیشتری داشته باشیم، ضمن تائید این موضوع عنوان کرد: نه اینکه فشار بیشتری به مؤدیان فعلی بیاوریم، اما کسانی هستند که مالیات نمی‌دهند. اکنون ۴۰ هزار میلیارد تومان از محل کسانی که می‌شناسیم و درآمد دارند، اما طبق قانون معارف هستند، می‌توان درآمد داشت. همچنین لایه پنهان و غیرشفافی وجود دارد که درآمد داشته و فعالیت می‌کنند، اما مالیات نمی‌دهند یا مالیات آنها بایسته نیست، ضمن اینکه باید بازبینی نسبت به گروه‌های معاف از مالیات نگاهمان به بخش کدر اقتصاد معطوف شود.

وی یادآور شد: چند سال است بودجه خاصی به سازمان مالیاتی داده می‌شود، تا براساس شرایط روز و نرم‌افزارهای جدید اقدام کنیم.

نوبخت در مورد درآمدهای گمرکی گفت: امسال ۱۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که در لایحه به ۲۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، درآمدها ناکافی است و بیشتر از این باید حقوق بدهیم، این غیر از طرح‌های عمرانی و اوراقی است که سال‌های قبل منتشر کردیم، سال آینده نزدیک به ۳۲ هزار میلیارد تومان پول اوراقی که منتشر شده را باید بپردازیم.