منابع صنعتی آگاه در نمایشگاه فرانکفورت به رویترز گفتند فولکس واگن و سایر خودروسازان بزرگ در واکنش به کندی چشمگیر بازار چین، محدود کردن تولید، دستمزد و سایر هزینه‌های تولید چینی خود را آغاز کرده اند.
منابع صنعتی آگاه در نمایشگاه فرانکفورت به رویترز گفتند فولکس واگن و سایر خودروسازان بزرگ در واکنش به کندی چشمگیر بازار چین، محدود کردن تولید، دستمزد و سایر هزینه‌های تولید چینی خود را آغاز کرده اند.
کاهش تولید خودروسازان جهانی در چین
جوینت ونچر چینی فولکس واگن که FAW-VW نام دارد، پاداش کارکنانش را لغو کرده و شیفت‌های کار در کارخانه اش در نزدیکی چانگ چون را کاهش داده است. پاداش‌های حذف شده معمولا بیش از نیمی از کل درآمد کارکنان این کارخانه را تشکیل می‌داد. آئودی که برند لوکس فولکس واگن است، هم اعلام کرده در واکنش به تقاضای کمتر برای مدل‌هایی مانند A6، تولید در کارخانه‌های چینی خود را محدود کرده و هفته کاری را از هفت به پنج روز کاهش می‌دهد.

ب ام و هم اعلام کرده تولید مدل‌های سری ۳ و ۵ در چین را کاهش داده است. فردریش آیشنر، مدیرعامل این شرکت به خبرنگاران گفت: این شرکت تولیداتش را در چین انبار نمی‌کند. فروش خودرو در چین که تا همین اواخر موتور سود خودروسازان در سراسر جهان بود از کندی رشد اقتصادی و سقوط شدید بازار سهام این کشور لطمه دیده است. تقاضا در هشت ماه اول امسال ثابت بود و ممکن است در سال ۲۰۱۵ برای نخستین بار از اواخر دهه ۱۹۹۰ کاهش پیدا کند.

با اینهمه در نخستین روز نمایشگاه خودروی فرانکفورت، مدیران صنعت درباره پتانسیل رشد بلندمدت بازار چین ابراز اطمینان کرده و گفتند هر گونه زیان کوتاه مدت با احیای قوی در اروپا جبران خواهد شد. آمار صنعتی نشان داد که فروش خودرو در اروپا طی ماه اوت ۱۱٫۵ درصد نسبت به اوت سال گذشته رشد کرد. اما بعضی از تحلیلگران به این نکته اشاره کرده‌اند که کندی رشد چین در شرایطی روی داده که خودروسازان همچنان سرگرم راه اندازی کارخانه در این کشور بوده و مازاد ظرفیتی را بوجود آورده اند که بر سود آنها سنگینی می‌کند. گروه تحقیقاتی “آی اچ اس اتوموتیو” پیش بینی کرده است نرخ ظرفیت استفاده خودروسازان در چین از ۷۰ درصد در سال گذشته به ۶۵ درصد در سال ۲۰۱۵ کاهش پیدا کند.

چین بیش از نیمی از سود فولکس واگن و ۴۰ درصد از سود جنرال موتورز در سال‌های اخیر را تشکیل داده است. هر دوی این شرکت‌ها کاهش تولید چینی – به میزان پنج درصد در ژوییه – را آغاز کرده اند. سخنگوی جنرال موتورز در این باره گفته است: مدل تجاری این خودروساز در چین با شرکت‌های چندملیتی بزرگ دیگر تفاوت اساسی دارد و در برندهایی که فروششان همچنان رو به رشد است، سرمایه گذاری بزرگی انجام می‌گیرد. مارتین وینترکورن، مدیرعامل فولکس واگن در فرانفکورت ضمن تایید تغییر وضعیت تقاضا در چین، به تلویزیون رویترز گفت: وی همچنان نسبت به دورنمای بازار این کشور خوش بین است.

در این بین روپرت استدلر، مدیرعامل آئودی به تلویزیون رویترز گفت: انتظار دارد این برند در میان مدت رشد بیشتری در چین داشته باشد و از این رو در برنامه‌های سرمایه گذاری خود تغییری نمی‌دهد.

ب ام و که بزرگ‌ترین خودروساز لوکس جهان است، ماه گذشته هشدار داد پیش بینی‌های این شرکت برای امسال به دلیل وخامت اوضاع بازار چین به خطر افتاده اند و فروش این شرکت برای نخستین بار در یک دهه گذشته کاهش پیدا کرده است. مدیرمالی ب ام و اظهار کرد هیچ دلیلی وجود ندارد که این شرکت اهداف سال ۲۰۱۵ را تغییر دهد اما هنوز زود است درباره احیای تقاضای چین صحبت کنیم. برند دی اس پژو سیتروئن اعلام کرده است به واسطه‌های چینی خود برای فاینانس مجدد کمک می‌کند با اینهمه انتظار دارد فروش کل سال شبکه فروش این شرکت کمتر از میزان مورد پیش بینی باشد.