بنابر اعلام سازمان صنعت معدن و تجارت استان در بخش تجارت آذربایجان شرقی ۱۲۰ هزار واحد صنفی در قالب ۴۰۴ اتحادیه و ۱۷ اتاق اصناف در استان فعال است که از این تعداد ۲۹ هزار واحد صنعتی و تولیدی هستند.
صنعت تبریز ، اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان صنعت معدن و تجارت استان نشان می دهد که توسعه صنایع استان پنج برابر افزایش یافته و برای واحدهای تولیدی ۱۶۰ جواز توسعه صادر شده است و آذربایجان شرقی از لحاظ تعداد صدور جواز تاسیس، در رتبه چهارم و از نظر سرمایه گذاری و میزان اشتغال بر اساس جواز تاسیس ها، در رتبه پنجم کشوری قرار دارد .
با وجود اینکه آذربایجان شرقی در بخش محصولات منتخب شیشه، خشکبار، قطعات خودرو و لوازم خانگی، شیرینی و شکلات جزو رتبه های برتر کشوری بوده و سال گذشته استان از سوی وزیر صنعت معدن و تجارت به عنوان قطب تجاری خودرو معرفی شد . با این وجود محمدحسین باقری رئیس خانه صنعت ، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در گفتگو با همشهری معتقد است وضعیت آماری صنایع در استان وضعیت مشخصی ندارد و نبود آمار صحیح موجب مشکلاتی برای صنایع استان میشود.
سالانه تعداد زیادی از واحدهای صنعتی استان تعطیل یا تغییر خط تولید داده می شوند در مورد روند تعطیلی و تغییر خط تولید واحدهای صنعتی دراستان چه نظری دارید؟
متاسفانه مسیر درستی درزمینه اعطای مجوزها و پرداخت تسهیلات به این واحدهای صنعتی صورت نمی گیرد . مطالعات کامل نیست و برای بالا بردن آمار صدور مجوزها در برخی موارد اقدام به اعطای مجوزهای بدون کارشناسی شده می شودو با ادامه وضعیت فعلی تداوم تعطیلی و شکست کارخانه ها بعید نیست.
در این زمینه توضیح بیشتری دهید آیا مطالعه کارشناسی توسط سرمایه گذاران و بخش دولتی در زمینه سرمایه گذاری و اعطای مجوزها صورت نمی گیرد؟
بله در اکثر موارد مطالعه و بررسی کاملی صورت نمی گیرد. با وجود بازرسیهای متعدد تا زمانی که همکاری مدیران واحدهای صنعتی نباشد و اطلاعات دقیقی از طرف آنان ارائه نشود مسئولان نمی توانند به روشنی متوجه مسائل پیش رو شوند. مهمترین عامل میزان آورده سرمایه گذار است و در کنار ان دهها عامل قبل از سرمایه گذاری و اعطای مجوز باید مورد توجه قرار گیرد که در بسیاری از موارد با اعمال نفوذ برخی سرمایه گذاران و اصرار برای سرمایه گذاری مورد توجه قرار نمی گیرد. بسیاری از سرمایه گذاران مبلغ اندکی دارند که صرف تامین زیر ساختهای اولیه می شود و از ادامه کار باز می مانند دراین زمان یا واحد نیمه کاره رها میشود یا به علت کمبود سرمایه در گردش خط تولید متوقف میشود.
آمار خانه صنعت ، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در مورد تعداد واحدهای نیمه تعطیل یا تعطیل با آمار مسئولان دولتی یکسان است؟
متاسفانه باید اعلام کنم که آمار درستی از وضعیت فعالیت صنایع استان در دست نیست چراکه اکثر این آمار از طریق خود اظهاری مدیران واحدهای صنعتی و اعلام آنها به مراکز مربوطه از جمله خانه صنعت ، معدن و تجارت استان و مسئولان دولتی به دست می آید. اما تعدادی از واحدهای غیر فعال برای دریافت تسهیلات بانکی ، واحد خود را فعال معرفی می کنند و از سوی دیگر تعدادی از واحدهای فعال هم برای فرار از مالیات خود را غیر فعال معرفی می کنند. این رویکرد موجب مشکلاتی در بررسی دقیق وضعیت واحدهای صنعتی استان می شود.
حمایت بانکها و پرداخت تسهیلات نیز به همین دلیل است که سرمایه گذاران بتوانند به کار خود ادامه دهند آیا این روند در استان به خوبی طی میشود؟
اگر یک واحد تولیدی توجیه مناسبی برای فعالیت و سود دهی خود نداشته باشد مشخص است که پرداخت تسهیلات منجر به اتلاف منابع مالی کشور و استان میشود. متاسفانه بسیاری از واحدها در استان آغاز به کار کرده اند که توجیه اقتصادی ندارند و. از طرف دیگر بسیاری از واحدها به علت مشکلات اقتصادی از بازپرداخت تسهیلات ناتوان بوده و به همین دلیل چرخه معیوبی در ادامه کار واحدها به وجود می آید.به این معنی که واحدها صنعتی ناتوان از بازپرداخت تسهیلات شده و بانکها نیز به دلیل کمبود موجودی نمی توانند وام جدیدی پرداخت کنند در نتیجه منابع مالی در واحدهای نیمه کاره یا تعطیل هدر می رود.
برای اتمام واحدهای نیمه تعطیل یا واحدهای تعطیل شده چه پیشنهادی دارید؟
ادغام واحدهای کوچک و نیمه بزرگ صنعتی که نیمه کاره رها شده اند یا به علت کمبود مسائل مالی تعطیل شده اند بهترین روش است که بارها پیشنهاد داده ایم اما عملا مورد موافقت قرار نگرفته است. بر اساس این پیشنهاد وام ها به جای اینکه به واحدهای نیمه کاره داده شود به افرادی اعطا شود که خود نیز توان مالی و سرمایه ای برای راه اندازی واحد صنعتی دارند و در این روش سرمایه ها به سمت واحدهای نیمه کاره هدایت می شود.

به عنوان رئیس خانه صنعت ، معدن و تجارت آذربایجان شرقی سطح کیفی تولیدات صنعتی در استان را چگونه ارزیابی می کنید؟
هرچند در حالت کلی سطح کیفی صنایع استان به دلیل رقابتی بودن از یکسو و اجباری بودن استاندارد در برخی اقلام صنعتی خوب است اما تخلف در این زمینه هم زیاد است به عنوان مثال در حال حاضر ۲۵۰ واحد تولیدی لوازم خانگی در استان فعالیت دارد که بخشی از این واحدها عملا استاندارد لازم را ندارند بلکه با تخلفات گسترده ای اجناس بی کیفیت را دور از چشم ناظران به قیمت ارزان در بازار به فروش می رسانند که ضربه مهلکی به صنایع استان است.