همزمان با ۱۷ مرداد ، روز خبرنگارامسال بود که ، مراسم تجهیز موزه مطبوعات آذربایجان در خانه حریری تبریز با حضور اسماعیل جبارزاده ٰ، استاندار آذربایجان‌شرقی آغاز شد تا روند افتتاح و آن سرعت گیرد.
صنعت تبریز ، این امر پس از آن صورت گرفت که در تفاهم‌نامه همکاری بین انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی و میراث فرهنگی استان قرار شده بود پس از مرمت با همکاری انجمن استان موزه مطبوعات آذربایجان در خانه حریری تبریز راه‌اندازی شود.
جبازاده در این مراسم تاکید کرده بود که این موزه تا آغاز سال ۲۰۱۸ باید به بهره برداری کامل رسیده و افتتاح شود. اما در اولین روز از سال جدید میلادی نه تنها این موزه افتتاح نشده بلکه عملیات عمرانی و نصب درب و پنچره آن نیز به اتمام نرسیده است.
تلاش خبرنگار صنعت تبریز،  برای گفتگو با مسئولان میراث فرهنگی استان در این زمینه به جایی نرسید اما وحید زینالی رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران استان در گفتگو با همشهری معتقد است علی رغم وعده های داده شده ، مسئولان میراث فرهنگی استان اعتقادی به ایجاد این موزه در تبریز ندارند.

سابقه ایجاد موزه مطبوعات در استان و ضرورت آن را توضیح دهید؟
تبریز و آذربایجان در زمینه روزنامه نگاری جزو اولین های کشور است. منابع چاپی زیادی در این شهر وجود دارد که اکنون به صورت پراکنده نگهداری می شوند. برخی از این آثار هویتی ملی دارند و تعدادی از جراید استان در تحولات بزرگی چون انقلاب مشروطه نقش مهمی داشته اند. وجود موزه مطبوعات در این استان جزو مسلماتی است که همه فعلان فرهنگی و رسانه ای به آن اذعان دارند.
در سال ۹۲ در آستانه روز خبرنگار مدیرکل وقت میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی اعلام کرد در نشست شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت آثار تاریخی، راه‌اندازی موزه مطبوعات در خانه حریری تبریز، به تصویب رسیده است.البته نباید فراموش کرد که قبل از این نیز فعالان رسانه ای و از جمله انجمن صنفی روزنامه نگاران به دنبال تحقق این خواسته بودند.
چه شد که خانه حریری برای استقرار موزه مطبوعات در نظر گرفته شد؟
با توجه به درخشش رسانه ها و مطبوعات استان در دوران مشروطیت تلاش شد تا محلی برای موزه مطبوعات در نظر گرفته شود که همخوانی با این دوران داشته باشد.
خانه تاریخی حریری متعلق به یکی از خاندان های قدیمی تبریز است که اعضای آن از تاجران خوشنام تبریز بوده و حاجی محمد آقا حریری از اعضای این خاندان از سرشناسان و خوشنامان انقلاب مشروطه در آذربایجان و نیز نهضت شیخ محمد خیابانی محسوب می شود.
این خانه در عابرگذر تربیت قرار دارد که این عابر گذر نیز که به نام میرزا محمدعلی خان تربیت از کوشندگان بنام انقلاب مشروطیت ایران و از محققان و ادبای در قلب بافت تاریخی تبریز نامگذاری شده است، در تاریخ معاصر تبریز از خاستگاه های اصلی صنعت چاپ و محل استقرار جراید آذربایجان بوده است.مدت دوسال برای پیدا کردن این خانه زمان صرف شد و بیش از ۳۰ خانه تاریخی را برای استقراراین موزه پیشنهاد کردند که فعالان رسانه ای نپذیرفتند. در نهایت خانه حریری بااین سابقه تاریخی مورد قبول واقع شد.
موزه مطبوعات چه مشخصاتی خواهد داشت؟
قرار است در موزه مطبوعات آذربایجان، نسخه های قدیمی جراید منتشر شده در استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجان غربی و زنجان و نیز دستگاه های چاپ این خطه همراه با دوربین ها و عکس های خبری قدیمی به نمایش گذاشته شود.
نمایش اسناد و ابزار آلات کار خبری همراه با دست نوشته ها و کتب نوشته شده توسط پیشکسوتان تاریخ مطبوعات آذربایجان در داخل و خارج از کشور از دیگر کارکردها و اهداف موزه مطبوعات آذربایجان است .از دیگر کارکردهای موزه مطبوعات آذربایجان می توان به ایجاد مکانی برای آشنا کردن مهیمانان و گردشگران داخلی و خارجی با تاریخ غنی مطبوعه نگاری در خطه آذربایجان به عنوان سر ایران و طلایه دار تاریخ مطبوعات ایران زمین اشاره کرد.
وضعیت موزه مطبوعات به کجا رسیده است؟
انتظار می رفت با پایان مرمت این بنای تاریخی و تکمیل تجهیزات به‌زودی کار خود را آغاز کند اما امروزو در آغاز تبریز ۲۰۱۸ نه تنها این موزه افتتاح نشده بلکه مرمت این موزه و تکمیل آن نیز به اتمام نرسیده و مسئولان بهانه های مختلفی می آورند که قابل قبول نیست و به نظر می رسد مسئولان اعتقادی به راه اندازی این موزه ندارند.

ایراداتی که وارد میشود چیست ؟

عدم تامین محتوای موزه ،‌غیر قانونی بودن فعالیتهای اداری در موزه ها ، نبود بودجه کافی برای تجهیز و مسائلی از این دست که در صورت وجود اراده کافی تمام این موارد قابل حل شدن است. اکنون مسئولان از تغییر محل احتمالی موزه سخن می گویند که غیر قابل قبول است.انجمن صنفی روزنامه نگاران استان آماده است تا درتامین محتوای موزه نهایت همکاری را داشته باشد و از مفاخر رسانه ای استان درخواست کند تا تجهیز این موزه را درکمترین زمان و بهترین غنا انجام دهد.

یکی از موانعی که مطرح میشود اختلاف در مورد تعیین متولی این حوزه از سوی تشکل های مطبوعاتی و روزنامه نگاری استان است. در این زمینه نظرتان چیست؟
متولی نگهداری موزه ها خود میراث فرهنگی است و تشکلهای رسانه ای در این زمینه ادعایی ندارند حتی موضوع فعالیت اداری تشکل های رسانه ای در این موزه نیز از نظر ما منتفی است . باید مسئولان ارشد استانی در این زمینه پیشگام شوند و خودشان متولی ایجاد ، تجهیز و نگهداری این موزه مانند موزه های دیگر استان شوند.