از سال گذشته سطح زیر کشت محصول برنج و چغندر در شهرهای جنوبی استان افزایش یافته و به حدود ۷۰۰ هکتار رسیده است این در حالی است که مسئولان تلاش دارند محدوده اراضی کشت این محصول را افزایش دهند.

صنعت تبریز ، این محصولات محصول در میانه در قسمت‌هایی از زمین‌های شهرستان کلیبر و اطراف دریاچه ارومیه قابلیت کشت دارد. ایوب ايراني فام معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي استان در گفتگو یی به بیان اقدامات انجام شده در این زمینه پرداخته است.
با توجه به اینکه محصول برنج یکی از محصولات پر مصرف در استان است برای افزایش کشت این محصول در استان چه اقدامی انجام شده است؟
براساس برنامه‌ تدوین شده کشت محصول برنج و توسعه آن مورد توجه مسئولان قرار دارد. با توجه به اینکه کشت برنج نیاز به تجهیزات خاص کشاورزی دارد خرید و تهیه کمباین در دستور کارگرفته و حدود ۱۴ دستگاه کمباین در مناطقی که کشت برنج انجام میشود مستقر شده با تدارک دیدن این زیرساختها توسعه کشت برنج در استان و تاثیر آن بر بازار قابل پیش بینی است.


آیا کشاورزان در اختصاص زمین برای کشت برنج با توجه به وضعیت بازار داخل استان همکاری دارند؟
برنامه های آموزشی و تبلیغاتی در این زمینه انجام میشود و با توجه به سیاستهای تشویقی و تدارک دیدن تجهیزات همکاریهای کشاورزان گسترش یافته است. در یکی دو سال گذشته توجه بازار داخل استان به برنج میانه در حال افزایش بوده وبخشی از این تولیدات به خارج از استان نیز صادر میشود.
با توجه به مصرف بالای قند و شکر در استان برای توسعه کشت چغندر قند هم برنامه ریزی میشود؟
بله محصول چغندرقند در حوزه دریاچه ارومیه در شهرستان‌های میاندوآب و مرند کشت می‌شود این محصولات به کارخانه قند خوی منتقل میشود و با افزایش زمینهای زیر کشت چغندر تا ۴۵ هکتار به توسعه کشت این محصولات در آینده امیدوار هستیم.
آیا امکان صادرات محصولات کشاورزی به خارج از استان و کشور وجود دارد؟
محصولات مهمی مانند چغندر قند و برنج در بازار خریدار خوبی دارد و میتوان برای توسعه بازارهای داخل استان و خارج استان نیز برنامه ریزی نمود.