در سال‌های اخیر فرآوری میوه خشك در استان جای خود را پیدا كرده و برخی جوانان بیكار در تبریز و شهرهای دیگر استان به این كار مبادرت می‌كنند. البته این نوع از كارآفرینی نیز مشكلات خاص خود را دارد. عدم استقبال شهروندان استان از این نوع میوه‌ها، نیاز به دستگاه‌های گران قیمت و حضور ثابت دلالان از جمله این مشكلات است. «امید نظرپوری» یكی از تولید‌كنندگان جوان میوه‌های خشك در تبریز از مزایا و مشكلات این كارآفرینی می‌گوید.

  • مزایای اقتصادی تهیه میوه خشك چیست؟

با توجه به اینكه میوه پس از چیده شدن از درخت حداكثر چند روز می‌تواند قابلیت استفاده داشته باشد و با در نظر گرفتن حجم بالای تولید میوه در استان، روش تولید میوه خشك توجیه اقتصادی زیادی دارد. میوه‌های خشك می‌توانند مدت زمان بیشتری باقی بمانند و به مصرف برسند. ارزش افزوده این میوه‌ها نیز زیاد است. البته سود اصلی این تولید به جیب دلالان می‌رود و فعالان این بخش با وجود كار زیاد سود كمی به دست می‌آورند.

  • میوه خشك به‌صورت سنتی تهیه می‌شود  یا صنعتی؟

بخش زیادی از میوه‌های خشك به‌صورت صنعتی و با استفاده از دستگاه‌های گران قیمتی تهیه می‌شود  كه تقریباً تمام آب میوه را می‌گیرد. خشك كردن میوه به‌صورت سنتی زمان بر بوده و امكان آلوده شدن به انواع میكروب‌ها را نیز به دلیل طولانی بودن زمان خشك شدن دارد. به‌طور کلی تعداد واحدهایی كه در تبریز و شهرهای دیگر استان به خشك كردن میوه فعال هستند، كم است.

  • یك واحد میوه خشك كنی برای چند نفر ایجاد اشتغال می‌كند؟

بسته به كوچك و بزرگ‌بودن كارگاه، میزان اشتغال‌زایی نیز متفاوت است اما یک كارآفرین به‌طور متوسط می‌تواند برای ۲۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیر‌مستقیم اشتغال ایجاد کند. علاوه بر این با فراهم شدن زمینه صادرات، امکان ارز‌آوری برای كشور نیز فراهم می‌شود.

  • مشكلات خاصی در زمینه فعالیت خود دارید؟

من و تنی چند از دوستانم با پس‌انداز شخصی این فعالیت را آغاز کردیم و تاكنون وامی هم دریافت نكرده‌ایم. تنها مشكل ما قوانین دست و پاگیر و عوارض مختلفی است كه اخذ می‌شود. در صورتی كه مسئولان استانی همراهی بیشتری کنند و به مشكلات جوانان كارآفرین توجه كنند، بخش زیادی از مشكلات حل خواهد شد.