کشتی یکی از قدیمی‌ترین و فراگیرترین ورزش‌های ایران و چه بسا دنیاست. کشتی به دلیل ویژگی‌هایی که دارد بسیاری از افراد را از سنین پایین به خود جذب می‌کند . کم نیستند کودکان و نوجوانان تبریزی و آذربایجانی که اوقات فراغت خود را در باشگاه‌های کشتی سپری می‌کنند. طی سال‌های اخیر، حضور نوجوانان و جوانان تبریزی در این رشته ورزشی بیشتر شده است. افزایش تعداد باشگاه‌های ورزشی خصوصی و اجرای برنامه‌های استعدادیابی در همین زمینه صورت می‌گیرد. از سوی دیگر تعداد قابل توجهی از پیشکسوتان ورزشی کشور از اهالی این منطقه بوده و پهلونانی چون «پرویز هادی» و «ایوب بنی‌نصرت» از تبریز و استان برخاسته‌اند و در جهان افتخار آفرینی کرده‌اند. جمعی از پیشکسوتان کشتی تبریز نیز در حال حاضر به عنوان مربیان و مشاوران کشتی گیران جوان، آنان را همراهی می‌کنند.«علی نقوی» در سال ۱۳۱۸ در آذربایجان شرقی متولد شده و از دوران کودکی به سراغ ورزش کشتی رفته است. به گفته خودش، بیش از ۶۰ سال است که در زمینه کشتی فعالیت می‌کند . وی از اواسط دهه ۴۰ به صورت حرفه ای فعالیت خود را در ورزش کشتی آغاز کرده و با شرکت در مسابقات متعدد توانسته برای آذربایجان شرقی افتخار آفرینی کند. علاوه بر این، در مسابقات برون‌مرزی، به عنوان مربی کشتی نیز حضور داشته است. وی در حال حاضر مربی باشگاه ستارخان تبریز است.

  • وضعیت تیم کشتی تبریز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

درحال حاضر تیم کشتی تبریز از نظر نیروی انسانی و تکنیکی جزو تیم‌های برتر ایران محسوب می‌شود. اکنون در تبریز ۳ باشگاه کشتی از جمله ستارخان، باغشمال و ایثار تحت پوشش اداره تربیت بدنی استان فعالیت می‌کنند. قابل ذکر است دراین باشگاه‌ها رده‌های سنی مختلف از جمله نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان به انجام تمرینات کشتی می‌پردازند. علاوه بر این با حضور پیشکسوتان این رشته ورزشی در باشگاه‌های مذکور، امکان بهره‌مندی از تجربیات پیشکسوتان برای کشتی گیران جوان فراهم شده است.

  • عمده مشکلات مربیان کشتی تبریز چیست ؟گویا گفته می‌شود  امکان پرداخت دستمزد در هیات کشتی وجود ندارد.

درحال حاضر بسیاری از مربیان بدون دریافت دستمزد فعالیت می‌کنند چرا که بودجه هیات کشتی تبریز کافی نیست. هیات کشتی تبریز به دلیل اعتبار کم نمی‌تواند از قابلیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در این رشته ورزشی بهره مند شود و هر مسئولی که در هیات حضور می‌یابد به دلیل نبود بودجه کافی نمی‌تواند برای کشتی تبریز کاری انجام دهد. در این میان اگر مربیان نیز نباشند، قطعا کشتی تبریز جایگاه فعلی خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل اکثر مربیان از روی علاقه به این رشته ورزشی وارد می‌شوند و به خاطر حضور جوانان در کشتی، بدون دریافت هیچ هزینه ای از سوی هیات کشتی تبریز فعالیت می‌کنند.

  • آیا در حال حاضر امکان برگزاری مسابقه در هیات کشتی تبریز وجود دارد؟

خیر. درحال حاضر به دلیل ناکافی بودن بودجه این رشته ورزشی، امکان برگزاری مسابقه از سوی هیات وجود ندارد. ولی باتوجه به این‌که برگزاری مسابقه لازمه ادامه فعالیت یک رشته ورزشی است، به همین دلیل هزینه مسابقات از سوی ورزشکاران نیز پرداخت می‌شود . به عنوان مثال هر ورزشکار بیش از ۳۰هزارتومان به حساب هیات کشتی واریز می‌کند تا یک مسابقه کشتی برگزار شود. این در حالی است که بیشتر ورزشکاران از وضع مالی چندان مناسبی برخوردار نیستند.

  • چه میزان بودجه می‌تواند وضع هیات کشتی تبریز را به شرایط ایده آل برساند؟

بودجه هیات باید به گونه ای باشد که حداقل در طول سال، امکان برگزاری مسابقات نیم قهرمانی و قهرمانی وجود داشته باشد. کشتی گیران باید بتوانند با حضور در این مسابقات به اهداف خود برسند. در حال حاضر اگر هر ماه ۳۰ میلیون تومان در اختیار هیات کشتی تبریز قرار بگیرد، قطعا هیات کشتی تبریز می‌تواند مسابقاتی را برگزار کند که در شأن کشتی گیران تبریز باشد. علاوه براین، ورزشکاران در شرایط مناسبی قرار می‌گیرند و جایگاه کشتی استان نیز ارتقا می‌یابد.

   امکانات ورزشی سالن‌های کشتی تبریز
روند نوسازی امکانات ورزشی سالن‌های کشتی که مهم ترین آن تشک‌های استاندارد ورزشی است وضع چندان خوبی ندارد. در این زمینه جلسات متعددی در هیات کشتی تبریز و اداره تربیت بدنی استان برگزار شده است. باتوجه به نتایج مثبت جلسات مذکور، نوسازی دستگاه‌های ورزشی و سایر امکانات ورزشی سالن‌ها نیز در این فصل انجام خواهد شد.