تبریز کلانشهری که با جمعیت دومیلیونی و توسعه افسار گریخته اش تا کنون در ۱۲ منطقه شهری مهار شده و به گفته مسئولان شهری نمی توان آمار دقیقی از تعداد شهروندان صاحب مسکن یا مستاجر در این شهر ارائه داد . اما تعداد خانه های در حال احداث و به دنبال آن تعداد  دلالان مسکن در این شهر در حال افزایش بوده و واحدهای تجاری به نام مشاورین املاک در تبریز هر روز بیشتر میشود

احداث ۲۵ هزار خانه مسکن مهر در نزدیکی تبریز هم نتوانسته مشکل مسکن در این شهر را حل کند و انگونه که مسئولان عمرانی استانداری آذربایجان شرقی می گویند بخش قابل توجهی از واحدهای مسکونی در مساکن مهر به دلیل فراهم نبودن زیر ساختهای لازم برای سکونت خالی از سکنه هستند. بر همین اساس بخش قابل توجهی از جمعیت تبریز را مستاجرانی تشکیل می دهند که با شروع سال جدید  منتظر افزایش قیمت اجاره بها هستند در این میان انصاف مالکان حرف اول و آخر را می زند و مستاجران بخت برگشته باید چشم انتظار تعیین اجاره جدید باشند.با اتمام تعطیلات فروردین ماه  دلالان مسکن به تکاپو برای تعیین قیمت ملک در مناطق مختلف تبریز افتاده اند و با توجه به رکود ادامه دار در موضوع خرید و فروش ، تعیین اجاره بها های جدید و ایجا جو روانی در این بازار مسئولیت جدیدی است که دلالان با شروع سال بر عهده گرفته اند.

با وجود اینکه قیمت آپارتمان در حدود یک دهه قبل در تبریز روند صعودی زیادی شاهد بود اما اجاره بها در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا می کرد و با وجود اینکه افزایش قیمت آپارتمان تا ۴۰ درصد نیز اتفاق می افتاد اما عملا اجاره بها روند رشد ثابتی داشت. محاسبه مبلغ اجاره بها به صورت تابعی از قیمت خانه است و هرچه خانه گران قیمت تر باشد اجاره بها نیز افزایش پیدا می کند.

نبود تقاضا برای واحد اجاره ای در دهه گذشته موجب شده بود تا اجاره بها امکان رشد زیادی نداشته باشد.  با اینکه به گفته رئیس اتحادیه مشاورین املاک تبریز در دو سال اخیر هیچ مجوزی برای افزایش اجاره بها در تبریز صادر نشده و اتحادیه نیز افزایش اجاره بها را تائید نمی کند.

اما  مالکان حق دارند که اجاره بهای واحد مسکونی خود را تعیین کند و این حق آنان است و قانون نیز منعی در این زمینه ندارد.تعیین مبلغ اجاره بها بر اساس توافقی است که مابین مستاجر و صاحبخانه و مشاورین املاک صورت می گیرد و چنانچه مالکی اجاره بهای غیر متعارفی تعیین کند ، مستاجر حق انتخاب بین ماندن و نماندن در آن واحد را دارد و مشاورین املاک تنها با قدرت چانه زنی می توانند این مبالغ را تاحدی تغییر دهند.اما از سوی دیگر این دلالان هستند که به صورت پیدا و پنهان قیمت نهایی را تعیین می کنند و اگر هر یک از طرفین مبلغ بیشتری به دلال پرداخت کند ، میتواند از مزایای بیشتری در چانه زنی بی قانون مسکن برخوردار باشد.

 

حسن علی بهارپور – کارشناس مسکن