ام اس یک بیماری التهابی است که در آن غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می‌بینند. این آسیب دیدگی در توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند می‌تواند اختلال ایجاد می‌کند و باعث به وجود آمدنِ علائم و نشانه‌های زیاد جسمی شود. این استان یکی از بیشترین تعداد بیماران ام اسی را در خود جای داده و زندگی شهروندان بسیاری با این بیماری در ارتباط است ، برنامه های حمایتی از این بیماران و خانواده های آنان بسیار مهم است . با وجود جمعیت ۴ هزار نفری بیماران ام اس در استان انجمن ام اس استان در ارائه خدمات به این بیماران نیازمند حمایت است.
انجمن ام اس استان خدمات دارویی و درمانی اعم از بستری بیماران در مراکز درمانی ارائه می دهد. این مراکز دارای فیزیوتراپی، ام آر آی، دندان پزشکی، یوگا و آب درمانی رایگان برای بیماران است. انجمن هر چه در توان دارد سعی در حل مشکلات زندگی بیماران ام اسی را دارد.
انجمن برای روحیه دهی به این بیماران سفرهای زیارتی تدارک دیده است و با پرداخت هزینه ، هتل رایگان را در سفر برای اقامت بیماران ام اسی فراهم کرده است.همچنین برگزاری همایش ها و اردوهای تفریحی برای این بیماران در نظر گرفته می شود. گذشته از این بیماران ام اس با مشکلی چون گرانی داروها مواجه هستند. بیماری ام اس از جمله بیمارهایی است که بیماران هزینه های زیادی برای درمان و تهیه ی دارو متحمل می شوند. برخی از افراد قادر به پرداخت هزینه های درمانی و دارویی آن نیستند.
به طوری که بیمار ام اسی در طول یک ماه برای تهیه داروها ی خارجی که با تشخیص دکتر تجویز شده است، حدود یک میلیون تومان و نهصد هزار تومان باید متحمل شوند.داروهای ایرانی اکثرا به طور رایگان برای این بیماران قابل تهیه است.ولی داروهای خارجی هزینه های بالایی دارند. مشکل مهم دیگر فراهم نبودن زیر ساختهای شهری برای تردد و استفاده بیماران ام اسی است که مشکلات حرکتی دارند. در این زمینه نیز از مسئولان انتظار همراهی بیشتری می رود.
مهم ترین دغدغه ی این بیماران مشکلات مالی است. با توجه به اینکه ام اس بیماری خاص است و درمانی مشخصی برای آن هنوز پیدا نشده است.اکثر بیماران نمی توانند به کاری مشغول شوند.متاسفانه کم تر حمایتی از طرف خیران برای این بیماران انجام گرفته است. انتظار می رود برای تامین هزینه های داروها خیران همکاری بیشتری در زمینه داشته باشند.

«علی هاشمی»، مدیرعامل انجمن ام اس استان