آذریها هرجا که باشند به خوش خوراکی و وسواس درانتخاب مواد غذایی سالم حساسیت خاصی دارند و وسواس در انتخاب خوراکی های سالم موجب شده تا این استان در تولید مواد غذایی یک سرو گردن از استانهای دیگر بالاتر باشد. صادرات مواد غذایی از این استان به بیش از ۶۰ کشور جهان که اغلب قاره اروپا را شامل می شود نشان می دهد که صنعتگران مواد غذایی تبریزی به خوبی توانسته اند ذائقه های انسانهای دیگر در سراسر جهان را هم رصد کنند. همین چند سال قبل بود که وزیر اقتصاد یکی از کشورهای آفریقایی به تبریز سفر کرد و از یک کارخانه دار مواد غذایی در تبریز به خاطر تحولاتی که در بخش غذا و اقتصاد خوراکی این کشور فقیر آفریقایی انجام داده بود در مراسمی ویژه و با حضور استاندار وقت تجلیل نمود. حضور موفق تبریزیها در صنعت مواد غذایی البته فراتر نیز هست و برادران مردانی آذر که از آنان به عنوان خیران مدرسه ساز یاد می شود دستی در تجارت لبنیات اروپا هم دارند و بزرگترین شرکتهای بین المللی حضور آنان در بازار مواد خوراکی را تحسین می کنند. حدود ۱۰ درصد کارخانه های بزرگ لبنی کشور در استان مستقر است و چند کارخانه بزرگ شیرینی و شکلات استان نزدیک به ۳۰ درصد شیرینی و شکلات و تنقلات کشور را تامین می کنند در این میان وبا افزایش تولید میوه در استان ، احداث کارخانه های تبدیلی نیز مورد توجه قرار گرفته تا ضایعات مواد غذایی در استان کاهش پیدا کند از سوی دیگر فعالان اقتصادی به دنبال خرید یا ساخت دستگاه های پیشرفته ای هستند که کمترین ضایعات را تولید کند و این استان همچنان بتواند به عنوان یکی از استانهای رتبه آخری در تولید ضایعات مواد غذایی را داشته باشد.

حمایت زیر ساختی از صنایع تبدیلی در آذربایجان شرقی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگارهمشهری می گوید: صنایع غذایی از جمله صنایع تبدیلی در شاخه های مختلف آن یکی از اولویتهای سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی استان بوده و خوشبختانه استقبال زیادی از این فرایند سود ده در استان ازسوی فارغ التحصیلان و بهره برداران کشاورزی وجود دارد.
اکبر فتحی با بیان اینکه یکی از اصلی ترین موانع درزمینه صنایع تبدیلی مواد غذایی ، تولید اصولی و بهداشتی این محصولات است یادآور میشود: توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری کشاورزی و یادگیری اصول بسته بندی محصولات کشاورزی نیاز ضروری بحث تولید در این بخش است و با راه اندازی زنجیره تولید می توان ارزش افزوده محصولات را چند برابر نمود.
وی بایادآوری اینکه تسهیلات بانکی برای واحدهای صنایع غذایی با درصد کم داده می شود بیان می کند: آذربایجان شرقی برای چندمین سال رتبه نخست پرداخت تسهیلات کشاورزی و صنایع غذایی و تبدیلی را به خود اختصاص داده و رشد متوازنی را در این زمینه دارد به نحوی که میزان رشد پرداخت تسهیلات بالای ۱۰ درصد بوده است.
وی عنوان می کند: یکی از مشکلات موجود احداث واحدهای تبدیلی کوچک و متوسط در شهرهای مختلف است که برای ادامه کار نیاز به دستگاه های مناسب همچنین تسهیلات بانکی دارند و برخی نیز بدون نیاز سنجی لازم و به صورت موازی احداث میشوند که در این زمینه نیاز به هماهنگی بیشتر است.
وی تصریح می کند: ارتقای تجهیزات صنایع غذایی و تبدیلی در استان اولویتی است که هم دولت هم بخش خصوصی آن را دنبال می کند و به همین جهت است که آذربایجان شرقی در سالهای اخیر موفق به تولید کم ضایعات در بخش مواد غذایی شده است.
ضرورت حفظ رتبه آذربایجان شرقی در صنایع غذایی
رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه آذربایجان شرقی در سالهای اخیر توانسته رتبه اول خود در تولید شیرینی و شکلات کشور را حفظ کند می گوید: این موفقیت به همت بخش خصوصی به دست آمده و صنعتگران استان توانسته اند علی رغم مشکلات مختلف به روزترین فناوریها را در استان به کار گیرند و در حال حاضر هم به ۵ قاره جهان مواد غذایی تولیدی استان صادر میشود.
صمن حسن زاده با بیان اینکه فرسودگی بخشی از صنایع غذایی استان اجتناب ناپذیر است ، یادآور میشود: باید واحدهای اقتصادی و صنعتی مورد حمایت دولت قرار گیرند و بانکها و سیستم مالیاتی مدافع این بخش باشد چرا که با وجود بحران در بخشهای اقتصادی و صنعتی دیگر صنایع غذایی استان توانسته است سهم قابل توجهی از اشتغال و ارزش افزوده استان را مدیرییت کند.
وی بیان می کند: متاسفانه سیاستهای غلط موجب میشود تا صنعت استان خود را در مقابل مشکلات تنها ببیند در حالی که رسالت مسئولان در حمایت از این بخش خود ساخته است تا بتوانیم مشکلات را بیش از گذشته پشت سر بگذاریم.
ابداع در زمینه تولیدات غذایی

یکی از کارخانه داران تبریزی که درزمینه تولید میوه خشک فعال است به خبرنگارهمشهری می گوید: آذربایجان شرقی تولیدات خوبی در زمینه میوه دارد اما به علت مشکلات نگهداری میوه و کمبود سردخانه در استان از چند سال قبل به فکر تولید میوه خشک بودیم که با چند نفر از دوستان و سرمایه گذاری افراد خانواده و بدون مراجعه به بانک موفق به احداث این واحد تولیدی در شهرک سلیمی تبریز شده ایم.
بابک جوهری ادامه می دهد: دستگاه های میوه خشک کنی که در بازار وجود دارد اغلب سنگین و بزرگ هستند که برخی هم برق مصرفی زیادی دارند که مقرون به صرفه نیست اما توانستیم با استفاده از روشهای جدید به جای یک دستگاه بزرگ از چند دستگاه کوچک استفاده کنیم که متناسب با هر میوه عملکرد خاصی دارد و میوه ها را به یک درجه خشک نمی کند.
وی خاطر نشان می کند: با این کار دور ریز میوه به شدت کاهش پیدا می کند و با توجه به اینکه هر دستگاه یک اپراتور نیاز دارد اشتغال زایی این طرح هم بیشتر است، ما انتظاری برای حمایت دولتی نداریم اما خرده فروشی این محصولات با توجه به نبود فرهنگ مصرف میوه خشک در استان کم است و نیاز به بازارهای صادراتی در کشورهای دیگر داریم که امیدواریم بتوانیم حمایت های شرکت های صادراتی فعال در استان را کسب کنیم.