رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی : سهم آذربایجان شرقی در تعداد واحدهای صنعتی کشوری ۵٫۶۵درصد بوده و نزدیک به یک میلیون نفر دراین بخش شاغل هستند.

آذربایجان شرقی یکی از قطب های صنعتی کشور محسوب میشود و در دهه های اخیر سرمایه گذاریهای زیادی بر بخش صنعت استان انجام شده است نگاهی به وضعیت صنعت استان نشان می دهد که این بخش توانسته است در زمینه های مختلفی از جمله صنایع غذایی ، فولاد ، فرش ، پتروشیمی و نفت همچنین صنایعی مانند مس و آلمونیوم به سهم مطلوبی در کشور برسد. استقرار واحدهای بزرگی مانند ماشین سازی و تراکتور سازی و دهها کارخانه بزرگ فولاد در ۷ شهراین استان زمینه را برای اشتغال میلیونی فراهم کرده و در حال حاضر علاوه بر نیروهای بومی استان ، نیروهای متخصص از استانهای دیگر نیز در این صنایع مشغول به کارهستند. استاندارد سازی این واحدهای صنعتی و کاهش مخاطرات صنعتی شدن گام موازی مسئولان استان در توسعه صنعتی استان بوده است.
صدور مجوز برای ۴۳ هزار واحد صنعتی دراستان
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی به خبرنگارهمشهری میگوید: درسالهای پس از پیروزی انقلاب دراستان ۴۳ هزار مجوز تاسیس و توسعه دراستان صادر شده که چندین برابر بیشتر به نسبت سالهای ابتدای پیروزی انقلاب بوده و ۹۰ درصد این مجوزها مربوط به واحدهای جدید است.
حسین نجاتی با بیان اینکه نزدیک به یک میلیون نفر دربخش صنایع استان مشغول به کار هستند ادامه می دهد: سهم استان در کشور نیز قابل توجه است و ۵٫۶۵درصد واحدهای صنعتی کشور که بیش از ۱۰ نفر کارگر دارند در آذربایجان شرقی مستقر هستند، این در حالی است که اکثر واحدهای صنعتی استان کوچک و تعداد نیروی کار کمتراز ۱۰ نفردارند.
وی خاطر نشان می کند: باوجود مشکلاتی که در سالهای اخیر برای صنعت استان پیش آمده این بخش توانسته است سهم ارزش افزوده خود از تولید استان را تثبیت و حتی افزایش دهد و در حال حاضر ۲۸ درصد سهم ارزش افزوده متعلق به این بخش است.
رتبه یک فولادی در خاورمیانه
وی با بیان اینکه میزان سرمایه گذاری دربخش فولاد استان در سالهای گذشته رتبه یک کشوری را دارد می گوید: درزمینه تولید مقاطع فولادین نه تنها رتبه یک کشوری را داریم بلکه درخاورمیانه و شمال آفریقا نیز رتبه اول به استان اختصاص دارد و سالانه دو و نیم میلیون تن مقاطع فولادی در استان تولید میشود که ۲۴ درصد ظرفیت کشوری است.
وی خاطر نشان می کند: در زمینه تولیدات فولادی طویل نیزرتبه یک کشوری و رتبه چهارم خاورمیانه را داریم و با وجود چالشهای اخیری که در بخش فولاد پیش آمده امکان توسعه نیز وجود دارد.
نجاتی با اذعان به فرسوده بودن برخی واحدهای فولادی در استان ادامه می دهد: با وجود فرسوده بودن برخی واحدهای فولادی در استان و افزایش هزینه تولید درون زایی از این صنعت در استان به خوبی رخ داده و بخشی از این صنعت به سمت سرمایه گذاری در فراوری فلزهای دیگر ترکیبی متمرکز شده که قابلیت بخش فولادی در صنعت استان را به شدت بالا می برد.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان اینکه رویکرد مسئولان ارشد استانی برای سرمایه گذاری بر خروج از خام فروشی متمرکز شده و با با تاکید بر فراوری محصولات معدنی در استان خاطر نشان می کند :یکی از سیاستهای دولت دراستان فراوری صنعتی است که در این راستا انتظار داریم با فراوری بیشتر مواد معدنی از جمله سنگ آهن ، مس و آلمونیوم ارزش افزوده صنعت در استان سهم بیشتری به دست آورد.
وی با بیان اینکه بخشهای مختلف صنعتی در استان در سالهای اخیر دچار مشکلات زیادی شده اند ، می گوید: با وجود مشکلات زیاد در صنایع دیگر بخش فولاد و بخش مواد غذایی توانسته است مدیریت خوبی داشته باشد و صنایع غذایی استان یکی از شاخصه های صنعتی بودن استان در کشور حتی جهان را حفظ کرده است.
تولید ۴ میلیون تن ماده غذایی در استان
یونس ژائله ، رئیس انجمن صنایع غذایی استان هم با بیان اینکه آذربایجان شرقی دربخش صنایع غذایی توانسته است سهم مناسبی در کشور به دست آورد می گوید: در حال حاضر ۵۳۴ واحد تولیدی مواد غذایی به صورت مجوز دار در استان فعال هستند که نزدیک به ۴ میلیون تن ماده غذایی تولید می کنند.
وی ادامه می دهد: این حجم از مواد غذایی در شاخه های مختلف نه تنها نیاز استان را تامین می کند بلکه به استانهای دیگر و بیش از ۶۰ کشور جهان نیز صادر میشود و در بخش شیرینی و شکلات حضور جهانی ملموس تر است.
وی اذعان می کند: این استان رتبه اول تولید انواع کیک و شکلات را دارد و قادر به تامین نیمی از نیاز کشور است ، موضوعی که نشان از توانمندی خاص استان در این زمینه دارد و تنها ۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم دربخش صنایع غذایی و کارخانه های بزرگ مشغول به کار هستند.

وی تاکید می کند: یکی از شاخصه های بخش مواد غذایی استان توسعه تکنولوژی در این بخش است به نحوی که قادر به رقابت با تولید کنندگان جهانی بوده و این موفقیت در اثرسرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیارد ریالی در سالهای اخیررخ داده است.
افزایش ۴ برابری واحدهای صنعتی استاندارد دراستان
مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان با اشاره به افزایش واحدهای صنعتی دراستان در سالهای گذشته به خبرنگارهمشهری می گوید: یکی از اولویتهای دولت همزمان با افزایش این واحدهای صنعتی توسعه واحدهای تحت پوشش و نظارت استاندارد است تا توسعه صنعتی موجب مخاطرات بیشتر نشود و بر این اساس افزایش ۴ برابری واحدهای صنعتی استاندارد دراستان به نسبت اوایل انقلاب را شاهد هستیم.
سامان فرشی ادامه می دهد: در حالی که تنها ۱۵ درصد واحدهای صنعتی استان تحت پوشش این اداره کل بودند اکنون این میزان به ۵۷ درصد رسیده و برنامه ریزی برای تحت پوشش قرار دادن تعداد بیشتری واحد را مد نظرداریم.
وی عنوان می کند: نظارت مستمر بر واحدهای صنعتی وجود دارد و برای سهولت فعالیتها تعداد شعبات استاندارد در استان از ۴ شعبه به ۷ شعبه رسیده و روند نظارتها نیز الکترونیکی است که موجب کاهش هزینه ها هم میشود.
وی بر استفاده از توان کارشناسان بخش خصوصی برای نظارت بر واحدهای صنعتی تاکید کرده و ادامه می دهد: با توجه به الکترونیکی بودن روند نظارت ها انجام آزمایشات و تمامی مراحل دیگر به صورت کامل رصد شده و فعالان صنعتی از سلامت این نظارتها مطمین باشند.

 

اشرف شفیعی – تبریز – خبرنگار