آذربایجان شرقی ۴۵ هزار و ۴۹۱ کیلومتر مربع مساحت دارد و در کل استان  بیش از یک میلیون و ۴۴۰ هزار خودرو و تعداد ۳۴۵ هزار موتور سیکلت تردد می کنند.

هرچند که آمار تصادفات جاده ای و برون شهری هر ساله روند نزولی در استان دارد اما مسئله ایمنی در حمل و نقل جاده ای همواره از اهمیت خاصی برخوردار است  و تلاش میشود  آمار تصادفات و میزان خسارت های وارده کاهش پیدا کند.کارگروه ایمنی حمل و نقل استان و شورای هماهنگی ترافیک استان در سال جدید تلاش می کند تا با شناسایی نقاط ضعف و مشکلات راه های استان ایمنی حمل و نقل جاده ای و درون شهری را ارتقا دهد. موضوعی که مسئولان مربوطه در گفتگو با همشهری به آن تاکید دارند.

 

نصب دوربین های جدید

معاون عمرانی استاندار در گفتگو با همشهری می گوید:برگزاری منظم جلسات ایمنی حمل و نقل استان در حوزه درون شهری و برون شهری اتفاقی بود که در سال گذشته به آن همت گذاشته شد و ۹ جلسه با ۴۴ مصوبه نتیجه این جلسات بود.

محمد صادق پور مهدی ادامه می دهد:‌با بررسیهای صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که باید نظارت بر جاده ها و کنترل رفتار رانندگان باید بیشتر شود. با توجه به کمبود نیروی انسانی از یکسو و ضرورت بهره گیری از تکنولوژی روز تصمیم بر افزایش دوربینهای نظارت تصویری و کنترل سرعت در جاده گرفته شد و در سال گذشته نزدیک به ۸۰ دوربین جدید در جاده های استان نصب شد.نتیجه این اقدام کاهش تصادفات در جاده ها بود که در ایام نوروز نیز خود را نشان داد.

وی به حوادث ناشی از سرعت در داخل شهر هم اشاره کرده و عنوان می کند:‌برای مسئولان قابل قبول نیست که در داخل تبریز هم به علت سرعت غیر مجاز تلفات انسانی داشته باشیم و بر همین اساس تنها در داخل خیابانهای اصلی تبریز ۱۳ دوربین از جمله در چای کنار و مسیرهای دیگر نصب شد که کاهش تلفات را پس از این اقدام شاهد بودیم.

این مقام مسئول از برنامه های افزایش نظارت الکترونیکی در سال جدید هم خبر می دهد و اعلام می کند: در سال ۹۷ حداقل ۴۰ دوربین کنترل سرعت در تبریز و جاده ها نصب می کنیم و علاوه بر آن در دیگر شهرها هم از محل اعتبارات ماده ۲۳ قانون جرایم و تاتخلفات دوربینهایی تهیه و نصب می شود.

به گفته پور مهدی با مجموع اقدامات انجام شده به ویژه مطالعاتی که بر روی اشکالات هندسی محورهای مهم استان انجام شده انتظار می رود سال ۹۷ سال امن تری برای رانندگی در جاده های استان باشد.

وی خاطر نشان می کند:‌ تنها در اتوبان کسایی دهها مورد اشکال هندسی و کمبود علائم ایمنی  برآورد شده که با رفع تدریجی این اشکالات این محور حادثه ساز امسال امن تر میشود.

هماهنگی بیشتر برای ایمنی بیشتر

رئیس پلیس راهور آذربایجان شرقی از برنامه ریزی برای افزایش ایمنی تردد در استان خبر می دهد وبه خبرنگارهمشهری  می گوید:‌خوشبختانه مسئولان استان به همگرایی بیشتری در این زمینه رسیده اند و نتیجه برنامه های نظارتی و کنترلی همراه با برنامه های فرهنگ سازی کاهش تصادفات برون شهری و درون شهری در استان بوده است.

ناصر میکائیلی اعمال قانون و جریمه رانندگان متخلف را آخرین روش برای کنترل تخلفات برشمرده و اذعان می کند:‌اینکه پلیس با جریمه کردن به دنبال کسب درآمد باشد سخن بی منطقی است و رویکرد جدی نیروی انتظامی استان فرهنگ سازی است چنانچه در نوروز امسال در برخی محورهای استان به رانندگانی که کمربند ایمنی بسته بودند و سرعت کمی داشتند گل و شیرینی اهدا شد.

به گفته این مسئول راهنمایی و رانندگی تبریز به تعداد بیشتری دوربین نظارتی نیاز دارد و با افزایش دوربینهای متحرک و ثابت در سال جاری تلاش می شود از میزان تخلفات رانندگی کاسته شود. ضمن اینکه در حال حاضر نیز ماموران این نیرو در تبریز و استان بیشتر نقش ارشادی و تذکر به رانندگان به ویژه در ایام نوروز را داشته اند.

مدیریت هماهنگ تر در اجرای طرح LEZ

معاون سازمان حمل و نقل و  ترافیک شهرداری تبریز می گوید:‌این معاونت در سال جدید نیز بر اجرای مستمر طرح LEZ تاکید دارد و در همان محدوده مشخص شده طرح ادامه خواهد داشت. برای همین منظور نصب دوربین های پلاک خوان ونظارتی بیشتر در شهر صورت می گیرد.

مهدی یوسفی با اشاره به نقش هوای پاک در حمل و نقل درون شهری و برون شهری استان و تبریز اذعان می کند:‌تشدید نظارت بر مراکز معاینه فنی صورت گرفته و با اقداماتی که انجام شده امکان تخلف وجود ندارد. درخواست ما از شهروندان استفاده کمتر از خودروهای شخصی در سال جدید و استفاده از سیستم حمل و نقل درون شهری است.

وی به خبرنگار همشهری اعلام می کند:کارگروه معاینه فنی استان و سیاستگذاری توسعه مراکز در سطح استان در سال گذشته ۴۱ مصوبه داشت و در سال جدید با احداث مراکز جدید معاینه فنی تا سه ماهه اول سال بیش از ۳۵مرکز معاینه فنی فعال در استان دایر خواهد بود که این موضوع موجب ازدحام زدایی از مراکز معاین فنی میشود.

به گفته این مقام مسئول تعدادی از مراکز معاینه فنی پس از اثبات تخلف تعلیق شده یا به تعزیرات حکومتی معرفی شده اند که با یکپارچه سازی کنترل عملیات و تست فنی مراکز امکان تخلف به صفر نزدیک می شود.