یشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان آذربایجان شرقی با ٤.٣ درصد افزایش است.

ضریب اهمیت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها همچنین دخانیات در سبد مصرفی خانوارهای استان‌ها بیشتر است. هر چه ضریب اهمیت خوراکی‌ها ، نوشیدنی ها و دخانیات در تورم بزرگ‌ تر باشد، نشان از وفور دهک‌های پایین درآمدی در آن استان است و هر چه ضریب اهمیت غیرخوراکی‌ها کمتر باشد، سهم خانوارهای دهک‌های بالا در آن استان بیشتر است. در این میان آذربایجان شرقی در تورم ماهانه آبان ماه بیشترین افزایش را داشته است.
بر اساس گزارش مرکز آمار، آنچه در استان آذربایجان شرقی موجب تشدید قیمت‌ها شده، در گروه‌ خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات قرار دارد چرا که تورم شاخص مصرف‌کننده خوراکی‌ها در این استان، ۸/ ۴ درصد رشد ماهانه را در آبان ثبت کرده است؛ در حالی که کالاهای غیرخوراکی تورم ماهانه ۴ درصدی را پشت سر گذاشتند. این در حالی است که شاخص تورم ماهانه در کشور ۲٫۶ درصد است.
در زمینه تورم نقطه‌ای که نشان دهنده تغییرات شاخص قیمت در آبان سال جاری نسبت به آبان سال قبل است، وضعیت در استان به نسبت شاخص کشوری بدتر بوده و تورم نقطه ای استان ۱۶٫۳ درصد را نشان می دهد در حالی که تورم نقطه ای شاخص کشوری ۱۵٫۶ درصد است.
از سوی دیگر در گروه غیر خوراکی و خدمات هم شاخص تورم ماهانه استان به نسبت کشوری رشد دو برابری را نشان می دهد و در حالی که شاخص تورم در گروه غیر خوراکی و خدمات در کل کشور به طور متوسط ۲ درصد است این شاخص دراستان حدود ۴ درصد است این در حالی است که در استانهایی مانند همدان و مازندران که فاصله چندانی با آذربایجان شرقی ندارند این رشد حدود یک درصد است.
در این میان گوشت قرمز و دخانیات با وجود مصرف بالا در استان یکی از بیشترین افزایش قیمتها هم داشته اند و گوشت قرمز تا کیلویی ۷۰ هزار تومان نیز افزایش پیدا کرده و سیگار در انواع مختلف افزایش جهشی حدود ۵۰ درصد را داشته است این در حالی است که قیمت سیگار نخی افزایش مجددی را داشته و ۲۰ درصد بالاتر از سیگار پاکتی در استان به فروش می رسد.
این در حالی است که در بخش غیر خوراکی و خدماتی هم افزایش محسوسی در بخش خدماتی از جمله دستمزدهای تعمیرات وسایل برقی و لوازم خانگی همچنین خودرودیده می شود و در این بخش در ماه گذشته افزایش متوسط ۸ تا ۱۰ درصدی وجود دارد. در مورد لباس های زمستانی به عنوان اصلی ترین خرید بخش غیر خوراکی در ماه آبان ماه نیز این افزایش قیمت وجود داشته و با توجه به سردسیر بودن استان خرید لباسهای زمستانی چند هفته ای زودتر از استانهای دیگر آغاز شده است قیمت بلوز مردانه به طور متوسط از ۵۰ هزار تومان به نسبت سال قبل در همین زمان افزایش ۵۰ درصدی را داشته وبه ۷۵ هزار تومان رسیده است.
در بخش عکاسی هم افزایش ها بیشتر بوده و رشد ۷۰ درصدی وجود دارد ، افزایش قیمت کاغذ همچنین مواد شیمیایی چاپ عکس علت این افزایش است.
اقشار محروم متحمل افزایش تورم
رئیس اتاق اصناف تبریز به خبرنگارهمشهری می گوید: تورم در ماه های اخیر در گروه های مختلف خوراکی و غیر خوراکی ، خدمات و دخانیات روند افزایشی رابه خود گرفته و در حالی که افزایش قیمت دلار تاثیر مستقیمی در تعیین قیمت ها دارد اما در هفته های اخیر و با وجود کاهش قیمت دلار این کاهش دربخش مواد خوراکی محسوس نیست.
سید حبیب هاشمی عنوان می کند: اصناف تبریز معمولا با همشهریان خود مدارای بیشتری می کنند و اصنافی که کالا را در ماه های اخیر با دلار ارزان تر خریداری کرده بودند ارزانتر هم می فروختند ولی بااتمام کالا در انبار و خرید کالا با قیمت های جدید آنان نیز مجبور به افزایش قیمت ها شدند.
وی بیان می کند: شاید یکی از علل افزایش بیشتر تورم در استان همین مسئله باشد که اصناف تا ماه های قبل و زمانی که کالا در انبار داشتند از افزایش زیاد قیمت ها خوداری کرده بودند امازمانی که کالا را گران تر خریداری می کنند مجبور به فروش گرانتر هم هستند.
رئیس اتاق اصناف تبریزخاطر نشان می کند: در حال حاضر هم اقشار محروم متحمل افزایش تورم هستند و اقدامات حمایتی دولت چندان شامل حال آنان نمی شود . گوشت های وارداتی هم معمولا در فروشگاه هایی توزیع می شود که شهروندان فقیر ساکن حاشیه تبریز از جمله ملا زینال و احمد آباد با انتهای طالقانی و مارلان و ۲۰ متری به این فروشگاه ها دسترسی ندارند و اقشار متوسط حتی مرفه به این فروشگاه ها دسترسی دارند.
وی یادآورمیشود: در بخش مواد خوراکی مانند سیب زمینی و محصولاتی که کاملا تولید داخلی است افزایش قیمت چندان محسوس نیست ولی در مواردی که صدرصد وارداتی است این افزایش قیمت ها ملموس است.
تاثیر بیشتر دلار بر معاملات درون استانی

کارشناس اقتصادی و مدیر مسئول نشریه بازارچه تبریزبه خبرنگارهمشهری می گوید: آذربایجان شرقی مرکز تجارت شمال غرب کشور با کشورهای هم مرز در این بخش بوده و مبادلات ارزی در این استان بیشتر بوده وافزایش یکباره قیمت دلار بر تورم داخل استانی تاثیر بیشتری داشته و با وجود اینکه کاهش قیمت دلار در هفته های گذشته رخ داده اما تاثیر آن هنوز در قیمت ها خود را نشان نداده است.
کاظم موسی نژاد تاکید می کند: سیگار یکی از تاثیر گذارترین علل گرانی در شاخص تورم استان است و با توجه به اینکه آذربایجان شرقی یکی از رتبه های نخست مصرف سیگاررا داشته و ۳۰ درصد شهروندان مرد استان سیگار مصرف می کنند، این شاخص در افزایش تورم بی تاثیر نبوده است.
وی خاطر نشان می کند: سیگار کالایی وارداتی بوده و در ماه گذشته افزایش جهشی قیمت سیگاررخ داده و به طور متوسط ۶۰ درصد این افزایش در انواع سیگار دیده می شود این در حالی است که با وجود ممنوعیت فروش سیگار به نوجوانان و ممنوعیت فروش نخی آن ، این کالا در اغلب مغازه های تبریز به فروش می رسد.
وی با بیان اینکه قاچاق گوشت قرمز از استان به علت مرزی بودن بیشتر است ، بیان می کند: تاثیر مستقیم این قاچاق بر داخل استان بوده و بیشتر دامهای داخل استان قاچاق میشوند بنابراین قیمت گوشت قرمز در استان کمی بیشتر از استانهایی مانند مازندران و همدان است که دسترسی به مرز خاکی ندارند.