بنابر اعلام مسئولان آب و فاضلاب تبریز ، نزدیک به یک میلیون نفر از جمعیت تبریز از خدمات فاضلاب خانگی بهره می برند و دو سوم خیابانهای شهر دارای کانالهای فاضلاب سرپوشیده هستند. این کانالها به واسطه منهول و  درپوش هایی با  سطح خیابان و معابر مرتبط بوده و از طریق این کانالها عملیات های لایروبی و گرفتگی احتمالی کانالها انجام میشود.از طرف دیگر

عملیات روکش آسفالت خیابانها توسط شهرداری به صورت سالیانه انجام میشود این امر باعث غیر همسطح شدن دریچه های منهول فاضلاب با سطح خیابانها میشود، بر این اساس لازم است تا  نسبت به بهسازی و همسطح سازی دریچه های منهول فاضلاب به صورت مداوم در سطح شهر اقدام شود. انجام عملیات همسطح سازی دریچه‌های منهول فاضلاب در نقاط مختلف شهر به خصوص در خیابانها و مراکز پرتردد شهر به علت تردد مداوم  با مشکلاتی رو برو است و با وجود اینکه  اجرای این طرح برای  ایمن سازی معابر و تسهیل در عبور و مرور وسایط نقلیه و جلوگیری از نامرئی شدن دریچه های مذکور  ضرروی است اما گاه دیده می شود که تا مدتها پس از انجام روکش و مرمت آسفالت عملیات همسطح سازی به فراموشی سپرده شده و  خدمات رسانی  در زمان ضرورت  نیز در سطح خیابان های شهر با مشکل در زمان اجرا روبرو است. عملیات روکش آسفالت در برخی خیابانهای تبریز از جمله ولیعصر و مناطق شرقی تبریز بیش از دیگر مناطق به چشم می خورد و همین موضوع موجب افزایش سطح ناهمواری دریچه ها از سطح خیابان می شود. برخی دریچه ها هم با اجرای عملیات آسفالت ناپدید شده اند.

ناپدید شدن دریچه فاضلاب در شرق تبریز

یکی از شهروندان تبریزی در تماس با صدای همشهری می گوید: مدتی قبل عملیات روکش آسفالت در کوی فرهنگیان زعفرانیه تبریز واقع در شرق این شهر انجام شد و به دنبال آن چند دریچه فاضلاب زیر آسفالت جدید مدفون شده و دیگر اثری از درپوش منهول فاضلاب وجود ندارد.

نصرت شافعی ادامه می دهد: چند هفته قبل با مشکل گرفتگی فاضلاب از درون خانه روبرو شده و با بررسی علت گرفتگی توسط پیمانکار مشخص شد گرفتگی از منهول فاضلاب بوده و باید با بازکردن درپوش منهول مشکل مرتفع شود اما درپوش توسط پیمانکاران شهرداری توسط آسفالت مدفون شده بود.

وی خاطر نشان می کند: طی تماسی با تلفن ۱۳۷ موضوع را بیان کردیم اما کارشناس مربوطه نسبت به حفاری و کندن آسفالت هشدار داده و آن را دارای عواقب قانونی اعلام کرد که باید توسط کارشناسان شهری تائید و سپس تخریب آسفالت صورت گیرد چرا که پیمانکار آسفالت کاری درپوش را جزو متراژ آسفالت کاری اعلام کرده بود.

این شهروند تبریزی یاد آور میشود: به جای مدفون کردن درپوش فاضلاب باید هم سطح سازی آن صورت گیرد تا شهروندان دچار مشکل نشوند.

درپوشهای غیر همسطح حادثه ساز

یکی از شهروندان تبریزی که در نزدیکی پل کابلی تبریز با خودروی دیگری تصادف کرده به خبرنگارهمشهری میگوید: زمانی که درپوش غیر هم سطح فاضلاب را دیدم برای جلوگیری از افتادن چرخ های خودرو درون این درپوش که با آسفالت حدود ۱۰ سانتی متر اختلاف ارتفاع داشت با خودرویی که در سمت راست در حال حرکت بود تصادف کرده ام و به علت تغییر مسیر ناگهانی مقصر شناخته شده ام.

کاوه قادری یادآور میشود: این درپوشهای غیر هم سطح در اکثر خیابانهای تبریز وجود دارد و معمولا اقدامی برای اصلاح آن انجام نمی شود. این اختلاف ارتفاع برای خودروهای عبوری مشکل ساز بوده و موجب خرابی جلوبندی خودرو میشود.

درپوش فاضلاب غیر هم سطح در کوی اوحدی ولیعصر

یکی از ساکنان کوی ولیعصر تبریز درتماس با صدای همشهری از وجود درپوشهای فاضلاب غیر هم سطح دراین منطقه گله کرده و می گوید: عصرها برای خرید و گردش با کالسکه کودک بیرون می روم اما این درپوشها موجب مشکل حرکتی میشود.

شیوا بهرامی ادامه می دهد: این درپوشها قدیمی بوده و زوائد آهنی نیز دارد که به چرخ ها گیر می کند و می تواند موجب پیچ خوردگی پای شهروندان هم شود. برخی اوقات نیز برای تمیز کردن داخل کانال درپوش ها را برمی دارند و در جاگذاری مجدد دقت کافی صورت نگرفته و احتمال سقوط شهروندان یا کودکان دراین کانالها وجود دارد.

 

همسطح سازي دريچه های فاضلاب در شمال شرق تبریز

شهردار منطقه یک تبریز می گوید: به منظور تامين رفاه حال شهروندان و لزوم ارتقاء ضريب ايمني شهروندان به هنگام تردد در معابر سطح منطقه، معاونت  خدمات شهری اقدام به تعويض و همسطح سازي دريچه های فاضلاب، مخابرات و دریچه های چدنی سطح منطقه نموده و این عملیات ادامه خواهد داشت.

علی مولاخواه با اشاره  به انتقاد شهروندان از وجود ناهمواريها و همسطح نبودن منهولها با آسفالت خيابانها  و ایجاد مشكلات متعدد براي تردد خودروها و برخي وسايل نقليه  اذعان می کند: این موضوع گاهي منجر به تصادف خودروها نیز  شده و با توجه به مطالبه شهروندان  رسيدگي به اين نوع فعاليتها می تواند تاثير زیادی  در عدم بروز حوادث و سوانح غير مترقبه رانندگي داشته باشد.

شکستگی و فرسودگی برخی دریچه ها در فصل سرما

وی با بیان اینکه طرح تعویض دریچه ها  با توجه به شرایط جوی ادامه خواهد داشت، اضافه می کند: این دریچه ها به واسطه عوامل محیطی به ویژه سرما و یخ بندان  یا تردد خودروها ممکن است دچار شکستگی شوند که به صورت مستمر بازرسی شده و عملیات تعویض انجام می شود.

مولاخواه تاکید می کند: در زمان آسفالت ریزی نباید درپوش فاضلابها زیر آسفالت مدفون شود و شهروندان در صورت مشاهده این تخلف فنی ، سریعا آن را به مسئولان شهری اطلاع دهند تا به موقع و قبل از سفت شدن آسفالت این ایراد مرتفع شود.