یکی از گلایه های شهروندان در هفته های اخیر قیمت بالای میوه و محصولات کشاورزی و باغی است که در هفته های اخیر در استان برداشت شده و با توجه به اینکه دیگر انتقال میوه و محصولات پرمصرف از خارج از استان و کشور کم رنگ شده تداوم گرانی این محصولات برای شهروندان سوال برانگیز است از سوی دیگر کشاورزان و باغداران هم از قیمت پائین محصولی که می فروشند گله مند هستند و گاه و بیگاه در گوشه کنار شهر می توان وانت بارهایی را دید که تابلوی عرضه مستقیم میوه آنهم با قیمت چند برابر کمتر از مغازه های میوه فروشی را می توان دید. اما حلقه واسطه در این میان چیست و چرا باید هم کشاورزان و هم شهروندان از قیمت های مختلف گله مند باشند.
تفاوت سه برابری قیمت هندوانه از مزرعه تا مغازه
یکی از وانت بارهایی که هندوانه های ریز و درشت را به قیمت زیر۷۰۰ تومان به فروش می رساند در پاسخ به این سوال که علت تفاوت فاحش قیمت هندوانه فروشی وی با هندوانه هایی که در مغازه ها به فروش می رسد چیست می گوید: این هندوانه ها را خودم کاشته ام و برداشت کرده ام اما دلالان ارزان خری می کنند و قیمت واقعی را پرداخت نمی کنندبرای همین ترجیح دادم خودم خرده فروشی کنم.
ناصر جمالی ادامه می دهد:‌شهروندان با شک و تردید از من خرید می کنند عده ای ترازو را سبک سنگین می کنند عده ای هم کنایه می زنند که بار میوه دزدی است اما واقعیت این است که دلالان سود اصلی را به جیب می زنند و از ما ارزان می خرند و به مغازه دارها گران می فروشند و حتی بارها اتفاق می افتد که بار را بر روی کامیون خرید و فروش می کنند و گران فروشی می کنند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا مستقیما به میوه فروشها عرضه نمی کنید تا از شر خرده فروشی هم خلاص شوید بیان می کند:‌آنها ما را نمی شناسند و حاضر به خرید از باغدار نیستند.
مافیای دلالان
یکی از مغازه داران منطقه ولیعصر که هندوانه را کیلوی ۲ هزار تومان می فروشد در پاسخ به این سوال  که چرا این تفاوت قیمت وجود دارد بیان می کند:‌ما میوه را از میدان و از بار فروشان تهیه می کنیم و طبق فاکتور سود مشخص شده تا ۳۰ درصد را اعمال می کنیم و بنابراین گران فروشی در میان نیست.
احد خرسندی ادامه می دهد:‌از باغداران وکشاورزان نمی توانیم خرید داشته باشیم چرا که توسط مافیای دلالان تحریم می شویم و دیگر به ما میوه نمی فروشند چرا که اولا باغدار یک یا حداکثر چند محصول می تواند بفروشد و دوم اینکه مدت زمان کوتاهی می تواند نیاز ما را تامین کند اما در بقیه ایام سال نیاز به تزریق میوه از سوی دلالان هستیم و آنان به صورت اعلام نشده و با هماهنگی که از قبل با همدیگر دارند از عرضه میوه به مغازه دارانی که خرید مستقیم دارند ، خوداری می کنند.
وی ادامه می دهد:‌مشکل دیگری که وجود دارد نبود ساز و کار مشخص برای خرید مستقیم از کشاورزان است باید تشکل هایی وابسته به خود کشاورزان و باغدران فعال باشند در زمان بروز مشکل مانند بار مرجوعی یا صدور فاکتور فروش بتوانند ایفای نقش کنند تا متهم به خرید میوه دزدی از سوی نهادهای نظارتی نشویم.
ضرورت تقویت تعانیهای باغداران و کشاورزان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان می گوید:‌سیاست دولت مبتنی بر تنظیم بازار میوه از طریق فعالان بخش خصوصی با محوریت بهره برداران و تعاونی های است که در این زمینه فعال هستند و از چند سال قبل بر تقویت تعاونی های کشاورزی برای کوتاه شدن دست دلالان تاکید داریم.
اکبر فتحی با بیان اینکه تعاونیها برای مقابله با دلالان نیاز به بنیه مالی مناسب و اتحاد و همکاری اعضا دارند یادآور میشود:‌برخی کشاورزان نیاز مالی دارند و حاضرند محصول خود را به قیمت دلخواه دلال بفروشند اما در عین حال اتحادیه هایی هم در برخی شهرهای باغی استان فعال هستند که فعالیت موثری دارند و اگر این تعاونیها هم فعال نبودند وضعیت بازار این هم بغرنج تر میشد.
وی با بیان اینکه احداث سردخانه و واحدهای تبدیلی برای تک تک کشاورزان مقدور نیست اضافه می کند:‌در این زمینه تسهیلات با نرخ سود کم به تعاونیها داده میشود اما مهمترین موضوع ایجاد حس تعاون و همراهی میان باغداران است.
وی تاکید می کند:‌اگر محصولی مانند ذرت در سالجاری با کشت خوبی همراه بوده باید زمینه فراوری آن به عنوان یک نهاده دامی و طیور فراهم شود و با توجه به اولویت واگذاری امور به مردم و کاهش تصدی گری دولت این تعاونیها و فعلان کشاورزی هستند که باید پیشقدم شوند ودولت نمی تواند در زمینه هر محصولی خرید تضمینی داشته باشد.