با وجود ظرفیتهای بسیار برای توسعه ارسباران سایه محرومیت بر این منطقه گسترده است.

قره داغ، ناحیه کوهستانی وسیعی است در شمال استان آذربایجان‌شرقی که از شمال کوه قوشاداغ در جنوب اهر تا حاشیه جنوبی آراز گسترده ‌است. این منطقه در شرق با شهرستان مشگین‌ شهر و مغان، در جنوب با شهرستان سراب، و در غرب با شهرستان تبریز و شهرستان مرند هم‌ مرز است.
امروزه قره ‌داغ به مجموع ۱۸ منطقه جغرافیایی از جمله هریس ، اصلاندوز، اهر و کلیبر گفته می‌شود. زبان مردم قره ‌داغ ترکی آذربایجانی است. تنها روستای غیرترک زبان منطقه، روستای کرینگان ورزقان است. این منطقه با وجود ظرفیتهای بسیارزیاد درزمینه توسعه اقتصادی و صنعتی در دهه های گذشته نتوانسته به جایگاه واقعی خود برسد و با وجود اینکه به اعتقاد کارشناسان ثروتهای خدادای این منطقه می تواند سرمایه ای جایگزین حتی برای نفت باشد اما بی توجهی به این داشته ها موجب شده نه تنها ارسباران و استان بلکه اقتصاد کشور نیز از این ثروت محروم شود.
اوج محرومیت این منطقه در زلزله چند سال قبل ورزقان بیشتربه چشم خورد زمانی که رسانه ها تصاویر فقر و محرومیت منطقه زلزله زده را به تصویر کشیدند مسئولان بیشتر متوجه این محرومیتها شدند و اکنون نیز با وجود بازسازیها و اقداماتی برای شناخت ظرفیتهای توسعه ای ارسباران ر ا می توان یکی از محرومترین مناطق کشور دانست.

اقتصاد قره داغ از گذشته تاامروز
کارشناس اقتصادی و از محققان این منطقه به خبرنگارهمشهری می گوید: تا قبل از انقلاب، اقتصاد منطقه تقریبا خودکفا بود. علاوه بر پرورش دام و طیور، کشت انواع محصولات زراعی و باغی در قره‌داغ رواج داشت.
احمد حسن نژاد ادامه می دهد: با انجام اصلاحات ارضی و به دنبال آن کوچک شدن قطعات، فرسایش شدید خاک، اجرای طرح تخته ‌قاپو کردن عشایر، اعلام بخشی از منطقه به عنوان منطقه حفاظت ‌شده و چندین عامل دیگر باعث شد روستاییان به شهرهای بزرگ مهاجرت کنند و مشاغل کشاورزی و دامپروری از رونق بیافتد.
وی بیان می کند: امروزه علاوه بر زراعت، باغداری و دامپروری، بخشی از ساکنان منطقه در مشاغلی چون صنایع دستی شامل قالی‌بافی و مشاغلی از این دست همچنین زنبورداری، کارهای خدماتی و اداری فعالیت کنند.
وی خاطر نشان می کند: کارگری در معادن، به واسطه وجود معادن بسیار در منطقه یکی از مشاغل شایع در قره داغ است که با وجود سخت بودن درآمد کمی برای صاحبان اصلی معادن این منطقه دارد.
وی با بیان اینکه قره ‌داغ از مناطق معدنی ایران محسوب می‌شود ادامه می دهد: معادن مس سونگون، مزرعه، هفت‌ چشمه و مسجد داغی، معدن نفلین سینیت کلیبر، معادن طلای اندریان، مزرعه شادی، شرف‌آباد و هیزه‌ جان، معدن آهن آستامال و معادن دیگر بخشی از معادن شناخته شده این منطقه است که با وجود سرمایه گذاریهای صورت گرفته نیاز است که در این زمینه توجه بیشتری صورت گیرد.

ظرفیتهای اقتصادی ارسباران
عضو شورای اسلامی هریس می گوید: قره‌داغ منطقه‌ای تاریخی بوده و وجود ده‌ها قلعه تاریخی مانند بذ، جوشون، پشتاب، قهقهه، آغجا قلعه که در شهرهای مختلف این منطقه وجود دارد ، چندین کاروانسرای تاریخی و بناهایی چون مقبره شیخ شهاب‌الدین، مسجد خاروانا، مجموعه تاریخی کوردشت و پل‌های تاریخی خداآفرین می تواند به عنوان ظرفیتی مهم برای گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه محسوب شود.
محرم فرزانه ادامه می دهد: این منطقه از لحاظ مناظر طبیعی و خدادادی هم بسیار غنی است. بیش از ۷۲ هزار هکتار از اراضی منطقه از سوی سازمان یونسکو بعنوان ذخیره‌ گاه زیست‌ کره ثبت شده است. زیبایی‌های چیچک ‌لی، دره مکیدی، آینالو، کامتال و ییلاقات خاروانا و پیرسقا هم می تواند در شش ماه از سال پذیرای گردشگرانی باشد که به دنبال طبیعت بکر هستند.
وی عنوان می کند: ظرفیتهای بسیاری در این منطقه وجود دارد که می تواند سرمایه گذاران داخلی و خارجی را جذب کند اما در حال حاضر توجه چندانی به این ظرفیتها نمی شود و یکی از علل بی توجهی سرمایه گذاران فراهم نبودن زیر ساختهای مناسب مانند راه است.
وی تصریح می کند: چندین سال است که موضوع راه های منطقه ازسوی مردم و اعضای شوراهای اسلامی و نمایندگان مطرح میشود اما هنوز نتوانسته ایم از شبکه راه مناسب و یک دست در این منطقه بهره مند شویم.