آرامستان وادی رحمت تبریز به عنوان اصلی ترین آرامستان فعال تبریز با مشکلات زیادی دست و پنچه نرم می کند. این آرامستان که در غرب تبریز واقع شده ، روزانه محل مراجعه بسیاری از شهروندان است. شهروندانی که برای قرائت فاتحه ای برای اموات در این آرامستان حاضر میشوند. در آخرین پنچ شنبه سال و روزهای منتهی به آخر سال این محل تجمع صدها هزار نفری شهروندان را به خود می بیند. ترافیک اطراف وادی رحمت همچنین مشکلات زیادی برای شهروندان ساکن کوی اندیشه و آخمقیه به وجودآورده است . علاوه بر این تاخیر در بهره برداری از فاز دوم ساماندهی قبور شهدا در این آرامستان انتقاداتی را به وجود آورده است . نبود راه های دسترسی مناسب به این آرامستان از بخشهای مختلف شهر همچنین وجود آرماستانهایی در سطح شهر که تکلیف این آرامستانها مشخص نیست موجب شده تا تبریز در چند نقطه شهری با چند محل متروکه به عنوان آرامستان دست به گریبان باشد. محلهایی که ساکنان اطراف آن با مشکلات متعددی روبرو هستند و علاوه بر آسیبها روحی و روانی همجواری با این آرامستانها ، وجود حشرات و حیوانات موذی موجب آزار و اذیت آنان شود. احد فلاحی رئیس سازمان آرامستانهای شهرداری تبریز در گفتگو یی به این موضوعات پاسخ داده است.
گفته می شود تعداد آرامستانهای فعال در تبریز قابل توجه است اما شهروندان معمولا تنها به وادی رحمت مراجعه می کنند در حال حاضر چند آرامستان در تبریز وجود دارد و چه تعداد ازاین آرامستانها قدیمی و مخروبه هستند؟
در تبریز ۱۲ آرامستان وجود دارد که از این مقدار بعضی غیرفعال و مابقی فعال هستند در حال حاضر وادی رحمت به عنوان اصلی ترین آرامستان تبریز جزو آرماستانهای فعال است و آرامستانهای بقائیه ، شنب غازان قراملک، ملک عباسی ، ائل گلی ، ارامنه و لاله نیز جزو آرامستانهای فعال به شمار می رود در مقابل آرامستانهای خطیب ، امامیه ، بارنج و ستارخان آرامستانهای غیر فعال شهر محسوب میشوند.
تفاوت آرامستانهای فعال و غیر فعال در چیست و با توجه به اینکه در حال حاضر خدمات غسالخانه ای اکثرا در آرامستان وادی رحمت تبریز صورت می گیرد بقیه مراحل کفن ودفن و خدمات در آرامستانهای دیگر به چه صورت است؟
در آرامستانهای غیر فعال خدمات کفن و دفن به هیچ وجه صورت نمی گیرد و اقدامی غیر قانونی است خدمات ارائه شده به این آرامستانها و ساماندهی قبور محدود بوده و محدودیت تردد در این آرامستانها وجود دارد به غیر از روزهای پنج شنبه و جمعه تردد به این آرامستانها ممنوع است در حال حاضر اکثر خدمات غسالخانه ای در دو غسالخانه مردانه و زنانه وادی رحمت انجام می شود و در آرامستانهای فعال دفن صورت می گیرد در موارد معدودی غسل میت نیزدر این آرامستانهای فعال صورت می گیرد.
برخی شهروندان از وجود حشرات موذی در آرامستانهای غیر فعال و انتقال به خانه ها در اذیت هستند در این زمینه چه اقدامی انجام می شود؟
خدمات پاکسازی و مقابله با حشرات موذی توسط ارگانهای مربوطه صورت می گیرد و به دنبال حل مشکل این آرامستانهای غیر فعال در شهراز طریق شورای شهر همچنین استفاده از نظرات متخصصین شهری هستیم.


در سالهای گذشته اقداماتی برای ساماندهی این آرامستانها انجام شده اما در حال حاضر برخی آرامستانها از جمله امامیه و مارالان چندان وضعیت خوبی ندارند به ویژه قبور شهدا که چندان وضعیت خوبی ندارند؟
در مورد ساماندهی آرامستان های ذکر شده سطح شهر تبریز با جلسات و برنامه ریزی های انجام یافته توسط سازمان آرامستان ها و بنیاد شهید و شهرداری های مناطق مربوطه کارهایی در دست اقدام می باشد.
با توجه به اینکه آرامستان وادی رحمت یکی از مهمترین آرامستانهای استان است برای ساماندهی این آرامستان به ویژه فاز دوم شهدا چه اقداماتی انجام شده ودر چه مرحله ای قرار دارد؟
پروژه مسقف سازی فاز دوم شهدا با پیشرفت فیزیکی ۷۰درصد در حال اجرا است و تا آبان ماه سال جاری مقرر گردیده پیمانکار پروژه نسبت به تحویل پروژه مذکور اقدام نماید .به موازات اجرای پروژه مسقف سازی برای طراحی،ساماندهی و کف سازی فاز دوم قبور مطهر شهدا جلساتی با بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان تبریز منعقد شده و مقرر شد طراحی قبور توسط بنیاد شهید صورت گرفته و پس از تعیین تکلیف در خصوص نحوه هزینه کرد و تامین منابع مالی پروژه اقدامات اساسی لازم در اسرع وقت صورت پذیرد.
شهروندان ساکن اندیشه از میان قبور به خانه می رسند این مشکل که تبعات روحی و روانی هم دارد و موجب مشکلات حرکتی برای آنان هم می شود تا کی قرار است ادامه داشته باشد به ویژه سیستم روشنایی جاده عبوری از وادی رحمت که مشکل داردو در شبها ترسناکتر هم می شود؟

شهروندان ساکن شهرک اندیشه و شهید چمران(آخمقیه)فعلا از طریق ورودی وادی رحمت تردد می نمایند و این امر موجبات تشدید ترافیک به ویژه در ایام خاص از جمله روزهای پنج شنبه و جمعه شده و با هماهنگی هایی که از طریق معاونت محترم فنی،عمرانی استانداری صورت گرفته مقرر شد تا آخر سال رمپ خروجی شهرک اندیشه،اتوبان تبریز سهند آماده بهره برداری شود،چنانچه این اتفاق رخ دهد شود در گلزار شهدای وادی رحمت دیگر شاهد ترافیک سنگین نخواهیم بود،در خصوص تامین روشنایی قسمتی از مسیر شهرک اندیشه نیز مکاتباتی با شرکت توزیع برق تبریز صورت گرفته و مقرر شد در اسرع وقت نسبت به تامین روشنایی مسیر شهرک اقدام شود.
گفته می شود چند قطعه با قبوری گمنام در وادی رحمت قرار دارد برای ساماندهی این بخش از وادی رحمت چه اقداماتی در نظر دارید؟
در ورودی و هیچ جای دیگری از سازمان قبر گمنام وجود ندارد که سازمان نسبت به سازماندهی آنها اقدام نماید. در سازمان فقط قبور شهدای گمنام در کنار حسینیه اعظم شهداء است که آنجا نیز ساماندهی شده است.
قیمت قبور و خدمات ارائه شده به خانواده های متوفیان درتبریز بر چه اساسی تعریف می شود گاها خبر از قیمتهای نجومی می رسد و اینکه برای خانواده های نیازمند یا افراد خاص و هنرمندان چه تمهیداتی در نظر گرفته می شود؟

قیمت قبور و خدمات ارائه شده به افراد تدفین شده در وادی رحمت بر اساس مصوبات شورای اسلامی کلانشهر تبریز بوده و در مورد خانواده های نیازمند برابر مصوبات هیات مدیره و اختیارات مدیرعامل تخفیفاتی اعمال می شود.

۳