به گزارش پایگاه خبری صنعت تبریز ، غرب تبریز به عنوان مرکز تولد صنعت نوین در تبریز و آذربایجان شرقی یکی از قطبهای مهم صنعت در سطح شمالغرب و حتی کشور است که این روزها حال خوشی ندارد و با آغاز اجرایی شدن پروژه ای به نام آتا سنتر شاهد شلیک تیر خلاص به این منطقه صنعتی خواهیم بود.
محمد رضا زنوزی مطلق ، سرمایه گذار اصلی این پروژه چندی پیش در گفتگو با هفته نامه رزق این پروژه را یادگار خود برای شهر تبریز خوانده و گفته است : این یادگاری تاثیرش را تا ۱۵۰ و شاید ۲۰۰ سال آینده حفظ خواهد کرد و در زمینی به مساحت ۱۹ هکتار و زیر بنای ۵۶۰ هزار متر مربع ساخته می شود.
این سرمایه گذار البته به سروشت کارخانه بنیان دیزل هم اشاره می کند که قرار است آتا سنتر در محل این پروژه احداث شود و می گوید: بخشی از این کارخانه به کلیبر منتقل می شود و بخش اعظم آن به جاده جزیره اسلامی می رود.
اما سوال مهم اینجاست که احداث آتا سنتر چه بلایی به سر منطقه صنعتی غرب تبریز می آورد، نباید فراموش کنیم که این منطقه در سالهای اخیر و البته در حال حاضر نیز قلب تپنده صنعت آذربایجان و شمالغرب کشور است و صدها هزار سفره مستقیم و غیر مستقیم از این منطقه رنگین می شوند و تاثیر حرکت چرخ دنده های صنعت در این منطقه در کیلومترها آنسوتر نیز مشاهده می شود.
اما با تبدیل شدن این منطقه به یک ناحیه تفریحی و گردشگری چه اتفاقی رخ می دهد ، به زبان ساده تر کار جای خود را به تفریح و خوشگذرانی خواهد داد و این همان فرهنگ خیانت باری است که موجب زمینگیر شدن جامعه و وابستگی بیش از پیش خواهد شد.
شاید گفته شود که کارخانه به محل دیگری منتقل می شود اما نگرانی جدی تبدیل فرهنگ کار به فرهنگ تفریح در منطقه ای است که سالهای سال برای صنعتی شدن آن تلاش شده است.
برخی فعالان بزرگ اقتصادی در استان بر این باور هستند که منطقه غرب تبریز هویتی صنعتی دارد و با تغییر کاربری کارخانجات موجود در این منطقه به سمتی خواهیم رفت که باخت دو سر را هم برای سرمایه گذار و هم برای صنایع دارد به نحوی که منطقه جذابیت گردشگری نخواهد یافت و از سوی دیگر صنعت نیز از این منطقه به سمت غیر فعال و انبارهای ضایعات و محل تجمع بیکاران و رانندگان تریلی و حتی معتادان تبدیل خواهد شد.
منطقه غرب تبریز به علت وجود صنایعی چون پالایشگاه و پتروشیمی و صدای مداوم راه آهن و تردد مستمر تریلی ها و خودروهای باری سنگین به زحمت خواهد توانست به منطقه ای جذاب برای گردشگران و خانواده هایی مبدل شود که به دنبال تفریح در هوای سالم هستند.
شاید تدبیر مسئولان در حالت کلان موجب شود تا منطقه ای مهم از نظر صنعتی بتواند هویت خود را حفظ کند و در عوض سرمایه گذاری تفریحی و گردشگری در نقاطی بکر از تبریز مانند دره منتهی به باسمنج و حد فاصل قلعه خلعت پوشان و سه راهی اهر که پتانسیل خاصی دارند هدایت شوند.