تبریز با وجود اینکه یکی از شهرهای بزرگ کشور با جمعیت سالمندی رو به رشد است اما خدمات دهی و مناسب سازی محیط شهری و اجتماعی برای سالمندان متناسب با افزایش سالمندان در این شهر صورت نمگیرد. سالمندانی که با توجه به فرهنگ و اعتقادات خاص مردم این منطقه جایی در مراکز نگهداری از سالمندان ندارند و در سالهای گذشته مراکز نگهداری سالمندان در تبریز با بی توجهی شهروندان روبرو شده است. شهروندان با وجود هزینه های بالای نگهداری از سالمندان در منزل ترجیح می دهند، از سپردن آنها به خانه های سالمندان خوداری کنند. هزینه نگهداری از سالمند در خانه با احتساب هزینه پرستار شخصی دو تا سه برابر هزینه نگهداری در مراکز خصوصی است اما بسیاری از این پرستاران مورد تائید مسئولان علوم پزشکی در تبریز نیستند. موضوعی که موجب مشکلات بسیاری برای شهروندان می شود.

 

آگهی های  غیر قانونی نگهداری از سالمند در منزل

یکی از شهروندان تبریزی از نصب مکرر آگهی های  غیر قانونی نگهداری از سالمند بر روی درب منزل خود گلایه مند است و می گوید: شرکتهای متعددی با درج عنوان نگهداری از سالمند در منزل اقدام به تبلیغ می کنند در حالی که این شرکتها عملا مجوزی ندارند و با تماسی که بایکی از این شرکتها گرفتم ، نداشتن مجوز خود را تائید کرد.

شهره غلامی که با صدای همشهری تماس گرفته ادامه می دهد: در پیگیری هایی که با مسئولان درمانی و دانشگاه علوم پزشکی گرفتم آنان نیزفعالیت غیر قانونی این شرکتها را تائید کردند اما سوال اینجاست که این شرکتها بدون مجوز چگونه می توانند در سطح شهر تبلیغ کنند.

وی خاطر نشان می کند: قیمتهایی که توسط این شرکتها برای نگهداری شبانه روزی از سالمند اعلام می شود چندان زیاد نیست و گاه تا یک دوم قانون کار نیز دریافت می کنند اما خدماتی که ارائه می دهند ناقص و غیر کارشناسی است. خدماتی که می تواند به قیمت جان سالمند تمام شود.

تزریق آمپول توسط پرستار قلابی

یکی از شهروندان تبریزی هم از فعالیت افراد غیر کارشناس در زمینه نگهداری از سالمند در تبریز گله کرده و می گوید: جوانان بیکار و گاه معتاد حتی برخی زنان خیابانی با حضور در شرکتهای خدماتی ، خود را به عنوان پرستار معرفی کرده و به عنوان همراه و نگهدار سالمند در منازل حضور پیدا می کنند اما خدماتی که توسط این افراد ارائه می شود غیر کارشناسی است و می تواند مشکلات جبران ناپذیری ایجاد کند.

شایان صادقزاده عنوان می کند: در یکی از این موارد خانمی که خود را پرستار اعلام کرده بود با تزریق ناشیانه آمپول ویتامین به عضله موجب مشکل جدی برای سالمند شده و این فرد سالمند به بیمارستان اعزام شد. درزمینه نگهداری از سالمندان قبل از همه چیز باید وجدان کاری و تعهد لازم در فرد وجود داشته باشد. فردی که توانایی انجام امور پرستاری را ندارد نباید در این امور دخالت کند. ضمن اینکه برخی اشتباهات این حوزه جبران ناپذیر است.

وی تصریح می کند: شرکتهای خدماتی باید پاسخگوی خدماتی که ارائه می دهند باشند و نمی توانند تنها برای دریافت حق کمیسیون اولیه با جان شهروندان سالمند بازی کنند.

خدمات تعریف شده در شرکتهای نظافتی

یکی از مدیران شرکتهای نظافتی که عنوان نگهداری از سالمند را در اطلاعیه خود درج کرده در پاسخ به این سوال خبرنگارهمشهری که با چه مجوزی خدمات نگهداری از سالمند را در کنار نظافت از منزل انجام می دهد، می گوید: این شرکتها به عنوان شرکتهای خدماتی ثبت شده و مجوزهای دریافتی تنها به عنوان شرکت عادی  ثبت شده و خدماتی که ارائه می شود محدودیتی ندارد.

وی که مایل به اعلام نامش نیست ادامه می دهد: نحوه فعالیت این شرکتها به صورت خدمات دهنده واسطه ای است یعنی خود نیروهای شرکت فعالیت اجرایی ندارند بلکه واسطه ای بین خدمات گیرنده و خدمات دهنده ها بوده و تقریبا مانند شرکتهای کاریابی عمل می کنند . این شرکتها پس از پیدا کردن کار مربوطه درصدی از طرفین یا یک طرف دریافت می کنند و در مورد توانایی ها و تخصص فرد سنجشی صورت نمی گیرد.

وی ادامه می دهد: بخشی از فعالیتها مربوط به خانه داری و نظافت بوده و بخشی دیگر نیز نگهداری از کودک و سالمند را شامل می شود و درزمینه نگهداری از سالمند نیز افراد غیر پرستار جذب میشوند و در اغلب موارد نیز این افراد ادعایی در زمینه نگهداری درمانی از سالمند ندارند.

۱۰ شرکت  پرستاری مورد تائید دانشگاه علوم پزشکی تبریز

رئیس اداره پرستاری و رییس سازمان نظام پرستاری تبریزمی گوید: مركز مشاوره و ارائه مراقبتهای  پرستاري در منزل، به موسسه ای  گفته مي‌شود كه طبق اين آيين نامه برای  تامین  مراقبت‌های  پرستاري در سطوح مختلف نظام سلامت و بر اساس نیاز مددجویان  مطابق با شرح وظايف و اختيارات تعيين شده پس از اخذ مجوز ، توسط افراد حقيقي يا حقوقي واجد شرايط و با صلاحيت دایر شده و در حال حاضر در تبریز تنها ۱۰ شرکت مورد تائید دانشگاه علوم پزشکی فعال هستند.

 

عبداله صفری  ادامه می دهد:  در حالی که پرستاران پس از ۴ سال تحصیل در این رشته مجازبه برخی خدمات پزشکی نیستند اما افراد غیر متخصص دراین زمینه فعالیت غیر قانونی و خودسرانه دارند و به واسطه برخی شرکتهای غیر مجاز در شهر فعال هستند.فعالیت گسترده این مراکز در مناطق مختلف شهر که در و دیوار شهر را پر از آگهی های خود کرده اند و خدمات نظافت منزل را همراه با پرستاری انجام می دهند غیر قابل قبول است.

 

رییس سازمان نظام پرستاری تبریزمی گوید: هزینه هایی که توسط افراد غیر کارشناس در تبریز ارائه میشود گاه کمتر از شرکتهای رسمی و مورد تائید است اما باید پذیرفت که هزینه های تحمیلی و ثانویه بسیار بیشتر است در این زمینه علاوه بر مسئولان شهروندان نیز باید همراهی کنند و به دریافت خدمات ارزان اما نامطمئن راضی نشوند.

وی با بیان اینکه برخورد با شرکتهای خدمات رسان نظافتی که در حوزه پرستاری نیز دخالت می کنند آغاز شده تاکید می کند: این برخوردها باید گسترش پیدا کرده و منجر به خدمات دهی از مسیر صحیح خود شود.