از چند ماه قبل سینماگران تبریز و آذربایجان شرقی در تلاش بودند  تا با برگزاری مجمع عمومی دومین هیئت مدیره این انجمن رااز زمان آغاز به کار انتخاب کنند تا فعالیتهای این انجمن در استان روند مشخص خود را طی کند. سینمای استان در چند سال گذشته روند رو به رشدی را شاهد بود و سینما گران استان علاوه بر تولید آثار سینمایی در استان و کشور توانستند در جشنواره های بین المللی نیز بدرخشند. این حضور متمایز موجب شده تا سینما گران مطالبات جدیدی از انجمن خود در استان داشته باشند و در ماهای اخیر و پس از چند نوبت دعوت از اعضا هیئت مدیره جدید انجمن سینماگران آذربایجان شرقی در اسفند ٩٦ با آرا اعضای انجمن انتخاب شد. اما آغاز به کار انجمن نیز دو ماه با تاخیر مواجه شد و در روزهای اخیر اولین جلسه هیئت مدیره جدید برگزار شد.

استفاده از ظرفیتها برای رسیدن به جایگاه مطلوب سینمایی

رییس هیئت مدیره انجمن سینماگران آذربایجان شرقی می گوید: اعضای جدید هیئت مدیره جدید انجمن سینماگران آذربایجان شرقی با اهدافی جدید بر اعتلای صنعت سینما در استان و حمایت از اهالی این حوزه به طور رسمی کار خود را آغاز کرده و محوریت فعالیت این انجمن بر اساس هم اندیشی میان اعضا است.

یونس مقدم، با اشاره به اولویتهای  دومین دوره انجمن سینماگران استان اظهار می کند:  در استان ما به خصوص در شهر تبریز در عرصه سینما پتانسیل های خوبی وجود دارد که متاسفانه به خاطر عدم وجود بستر مناسب نمی توانند عملکرد مناسب با این ظرفیت داشته باشند.

وی ادامه می دهد:  در این دوره از انتخابات نیز همچون دوره های پیشین خوشبختانه افراد شایسته ای برای فعالیت در هیئت مدیره انتخاب شدند و هر یک ازا عضا به نوبه خود ایده های خوبی برای حمایت از فیلمسازان و ارتقای سینما در شهرو استان دارند و ما امیدواریم با حمایت مسئولین این ایده ها به مرحله عمل برسند.

حمایت قانونمند از هنرمندان فیلم و سینمای استان

نایب رییس هیئت مدیره انجمن سینماگران استان می گوید: طبق ماده ۶ اساسنامه اهداف و موضوع فعالیت انجمن سینماگران در ۱۵ محور تعریف شده که محوریت این فعالیت بر توسعه فعالیتهای سینمایی و حمایت از سینما گران است.

فرهود بحری کرمی ادامه می دهد:شناخت و جذب افراد علاقمند و مستعد برای فعالیت در عرصه فیلم و سینما و ویدیو ،  ایجاد بستر مساعد و هموار برای فعالیت فیلم سازان و سینماگران  و  تجهیز فنی و تدارک امکانات لازم برای تولید در کنار  ایجاد ارتباط کارآمد و موثر و  همکاری با سازمان ها ، نهاد ها و ارگان های مرتبط با سینما از اهداف و برنامه های انجمن سینما گران است.

وی بر  حمایت قانونمند از هنرمندان فیلم و سینما در زمینه حقوقی تاکید کرده و خاطر نشان می کند: شان حرفه ای و تولید و عرضه آثار برجسته مورد حمایت این انجمن است و تدوین برنامه ها و روش های موثر ترویج فرهنگ فیلم و سینما و پیشنهاد آن به مراجع ذی ربط را پیگیری می کنیم.

به گفته نایب رییس هیئت مدیره انجمن سینماگران استان ارزیابی و رصد برنامه های مربوط به فیلم و سینما در استان  صورت می گیرد و با هدف حمایت از نقادی فیلم  انعکاس نقد و نظر انجمن به مراجع  سینمایی و کمک به توسعه و اصلاح جریان منطقی و قانونی فعالیت های مربوط به فیلم و سینمادر اولویت برنامه ها قرار دارد.

بحری کرمی پشتیبانی و مساعدت برای ارتقای کیفی و کمی تولید فیلم ،همچنین تلاش در جهت رونق نمایش عمومی فیلم کوتاه و بلند با اخذ مجوزهای لازم را از وظایف هیئت مدیره می داند و یادآور میشود : در سال جدید تدوین و اجرای برنامه های آموزشی برای ارتقا دانش فنی،هنری و سینمایی اعضا و علاقمندان از طریق پژوهش و  برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی را دنبال می کنیم.

وی با اشاره به حضور اساتید شاخص سینمایی در تبریز   تجلیل و تکریم از هنرمندان و پیشکسوتان سینما و چهره های موفق این رشته هنری را ضرروی دانسته و تصریح می کند: حمایتها باید به صورتی مدون تر انجام شود و به عنوان مثال  مساعدت به تاسیس صندوق قرض الحسنه،تعاونی مسکن، مصرف و تامین دفترچه بیمه برای اعضا با اخذ مجوز های قانونی در دستور کار قرار دارد.

سینمای استان در نقطه طلایی

یکی از فیلمسازان تبریزی می گوید: فیلمسازان تبریزی در سالهای اخیر توانستند با اتکا به توانمندی خود موفقیت های خوبی کسب کنند و امروز سینمای استان در نقطه طلایی قرار دارد چرا که سینماگران استان موفقیت را نه در دستان مدیران و مسئولان بلکه در دستان خود دیدند و تلاش کردند.

سید وحید نامی  ادامه می دهد: البته این موفقیت از مسئولیت مدیران مربوطه نمی کاهد بلکه رسالت آنان را سنگین تر می کند و باید همراه با این موفقیت سینماگران استان را یاری کنند. اتحاد و همدلی بیشتر سینماگران نیز در سالجاری برای رسیدن به موفقیت های بیشتر ضروری است.

وی خاطر نشان می کند: امیدواریم در سال ۹۷ و پایان آن فیلمهای بیشتری از استان در ابعاد بین المللی حضور داشته باشد و آذربایجان این ظرفیت را دارد که بیش از ۱۰ فیلم برنده جوایز جهانی داشته باشد.

 

خبرهای خوش در انتظار سینماگران استان

یکی از کارگردانان تبریزی می گوید: سینمای استان در تولید فیلم در سالهای اخیر شگفتی های بسیاری آفریده وتوانسته در این چند سال در اکثر جشنواره های معتبر و تراز اول ایران و جهان خوش بدرخشد هر چند که این تولید ها و موفقیت ها حاصل تلاش و زحمات خود سینماگران بوده است.

علیرضا سلمانپور ادامه می دهد باید  امیدوار بود که اتفاقات خوب سینمایی در سالهای اخیرمحرکی برای مسولان امر در سالجاری  شود و آنان را به حرکت در این زمینه و بسترسازی در این امر سوق دهددر مجموع می توان گفت که  خبرهای خوش در انتظار سینماگران استان در سالجاری است.