سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان با نرخ بهره بانکی ۸ درصد برای ایجاد اشتغال تخصیص یافته بود که از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری شود.
صنعت تبریز ، روستاها نقش مهمی در توسعه و پیشرفت کشورها دارند بنابراین رسیدگی به وضعیت روستاها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. توجه به نیازهای روستاییان، احداث زیرساخت‌های بهداشتی، عمرانی، خدماتی، آموزشی و همچنین اشتغالزایی در روستاها موجب توسعه و پیشرفت روستاها خواهد شد. خوشبختانه در سال‌های اخیر اعتبارات قابل توجهی به روستاهای آذربایجان‌شرقی تخصیص یافته به طوری که اقدام‌های ارزشمندی در بخش روستایی انجام شده است. احداث طرح‌های بزرگ و خلاقانه موجب ایجاد اشتغال در روستاها شده که در نهایت منجربه مهاجرت معکوس می‌شود. «تقی کرمی» مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها در گفت‌وگو با همشهری از اقدام‌های انجام شده در روستاها و برنامه‌های پیش‌رو توضیحاتی ارائه می‌دهد که در ادامه می‌خوانید.
با توجه به اهمیت رسیدگی به روستاها، سال گذشته مصوبات استانی تا چه اندازه تحقق یافته است؟
از ۷۳ مصوبه‌‌ای که سال گذشته در کارگروه توسعه روستایی به تصویب رسید تقریبا ۱۰۰ درصد مصوبات اجرایی شده است و از ۱۵۵ جلسه شهرستانی که به ریاست فرمانداران برگزار شده بود هزار و ۲۴۰ مصوبه در حوزه‌های مختلف روستایی از سوی کارگروه استانداری پیگیری شد و اقدام‌های مورد نیاز انجام شده است.
به منظور بهبود وضعیت روستاها چه اقدام‌هایی در استان انجام شده است؟
در حال حاضر با همکاری پست بانک ۷۶ دستگاه عابربانک در روستاها به ویژه روستاهای هدف نصب شده است. ۵۲۰ دستگاه پین پد در روستاها نصب شده که این با راه‌اندازی این دستگاه‌ها امکان اتصال به شبکه بانکی خواهد بود به طوری که کلیه عملیات‌های شتابی را میتوان به این روش انجام داد و دیگر نیاز نیست مردم برای بسیاری از کارهای بانکی به شهرها مراجعه کند. سال گذشته به روستاهای هدف گردشگری استان به منظور توسعه و رونق گردشگری یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان منابع تخصصی ارائه شد که روستای سفیدخوان شهرستان تبریز و روستای عیش‌آباد شهرستان مرند و روستای آبگرم شهرستان چاراویماق از جمله این روستاها بودند که امیدواریم برای جذب گردشگر تا سال ۲۰۱۸ آماده شوند. همچنین امسال ۸۶ دفتر ای سی تی روستایی با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان به دستگاه عابربانک مجهز می‌شوند.
چه اقدام‌هایی برای آموزش مسئولان شهرستان‌ها و روستاها به منظور ایجاد اشتغال انجام شده است؟
سال گذشته ۱۷ دوره آموزشی با ۱۹۴ ساعت برای ۹ هزار و ۶۶۰ نفر از بخشداران، اعضای شورای اسلامی شهر و روستا، دهیاران و اعضای شرکت‌های تعاونی برگزار شد. وزارت کشور از سال گذشته برنامه‌ای را پیگیری می‌کند تا دهیاران از لحاظ منابع مالی مستقل شوند که در این زمینه به منظور اشتغالزایی دهیاران را نیز حمایت می‌کند. در این زمینه امسال از ۱۸ طرح معرفی شده ۷ طرح درآمدزا با مبلغ ۳۱ میلیارد ریال و با بهره بانکی ۸ درصد در شهرستان‌های جلفا، اسکو، آذرشهر و تبریز مصوب و به پست بانک ارجاع داده شده است. در حال حاضر این طرح‌ها در مرحله نهایی هستند که با این طرح دهیاران از لحاظ مالی خودکفا خواهند شد. سال گذشته با حضور پررنگ در نمایشگاه بین‌المللی تهران رتبه اول را در کشور کسب کردیم. در تمام شهرستان‌ها نمایشگاه توانمندی روستایی برگزار و استقبال خوبی از این نمایشگاه‌ها شد. برگزاری این نمایشگاه‌ها فرصتی است تا روستاییان بتوانند با بازار هدف آشنا شوند.
میزان اعتبار تخصیص یافته به دهیاری‌های استان چقدر است؟
سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان از منابع دولتی به حساب دهیاری‌های استان واریز شد این در حالی است که دهیاران ۳ برابر منابع دولتی، سرمایه جذب کرده‌اند. دغدغه دستگاه‌های نظارتی برای نحوه هزینه کرد منابع مالی به وسیله دهیاری‌ها است که با نرم‌افزاری که طراحی شده هر لحظه امکان کنترل گردش مالی هزار و ۹۱۲ دهیاری مهیا شده است. سال گذشته شش میلیارد و ۷۴۹ میلیون تومان اعتبار برای اجرای پروژه‌های عمرانی مازاد بر منابع دهیاری‌ها اختصاص یافته بود. در این زمینه با تلاش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای به روز کردن حمل و نقل روستایی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تخصیص یافت که از این محل ۴۸ دستگاه خودروی سمند خریداری شد. امسال هفت میلیارد و ۹۹۹ میلیون تومان به حساب شهرستان‌های مرند، هریس، هشترود و اهر برای بهبود دفع پسماند تخصیص یافته که امیدواریم با کمک شهرداری‌ها این طرح اجرایی شود.
در حال حاضر وضعیت اشتغال‌زایی در روستاهای استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تاکنون از ۵۵ طرح ارائه شده ۱۹ طرح با اشتغال‌زایی ۵۳۷ نفر مصوب شده است. سال گذشته کارگروه توسعه روستایی مکلف بود با اعتبار ۱۰۲ میلیارد تومان برای هشت هزار و ۷۷۶ نفر فرصت شغلی ایجاد کند خوشبختانه از این مبلغ هشت هزار و ۸۱۳ نفر یعنی ۱۰۰ درصد فرصت شغلی ایجاد شده است. امسال نیز برای شش هزار و ۶۴۴ نفر در استان باید از سوی دستگاه‌های متولی فرصت شغلی ایجاد کنیم.