مجسمه سازان تبریز در سالهای اخیر وضعیت مناسبی از نظر درآمدی ندارند.  مجسمه سازانی که اغلب در خیابانهای مرکزی تبریز مانند فردوسی ، جمهوری اسلامی و ۱۷ شهریور مغازه و کارگاه داشتند با افزایش قیمت اجاره بها و هزینه های مربوطه ترجیح دادند تغییر شغل دهند یا در مکانهای ارزان قیمت تری به کار خود ادامه دهند. برخی مجسمه سازهای تبریزی هم راه مهاجرت از استان و کشور را در پیش گرفته اند و در حال حاضر این هنر از رونق چندانی در استان برخوردار نیست.نبود بازار فروش ، گران بودن مواد اولیه و ورود مجسمه های بی کیفیت خارجی از مشکلات مجسمه سازان تبریزو استان است.

تداوم مشکلات فرهنگی در هنر مجسمه سازی

یکی از مجسمه سازان تبریزی می گوید: یکی از مشکلاتی که مجسمه سازان در تبریز در چند دهه گذشته با آن روبرو بوده اند، برداشت های نادرست از این هنر در میان مردم استان و تبریز بوده است. بسیاری از شهروندان مجسمه سازی را کاری شرک آلود می دانند در حالی که مجسمه سازی جزو هنرهای مورد تائید بوده و بسیاری از مجسمه های شخصیتهای فرهنگی و تاثیر گذار مانند مجسمه ها و سردیسهای شعرا ، ادبا و قهرمانان این دیار توسط مجسمه سازان ساخته شده است.

حمید پاکپور ادامه می دهد: هرچند که در تبریز و شهرهای مختلف استان مجسمه سازان با فعالیتهای هنری خود ارتزاق می کنند اما همواره برداشتهای متفاوتی در این زمینه وجود دارد که موجب شده مجسمه سازی چندان رونقی نداشته باشد و اغلب کلاسهای مجسمه سازی در نقاط خاصی از شهر برگزار میشود. البته عده ای هم مجسمه سازی را با سفال گری اشتباه می گیرند که درست نیست و هر کدام تعریف خاص خود را دارد.

 

نبود بازار فروش برای مجسمه های تولیدی در استان

یکی دیگر از مجسمه سازان تبریزی که مغازه مجسمه فروشی خود را خیابان فردوسی تبریز تعطیل و به کارگاهی در غرب تبریز منتقل کرده می گوید: مجسمه هایی که در تبریز تولید میشود در یکی دو سال اخیر بازار فروش خود را از دست داده است. بسیاری از تولیدات استان به استانهای دیگر و شهرهای کوچک منتقل و فروخته می شود. علت اینکه چرا مجسمه ها در تبریز فروش چندانی ندارند چندان مشخص نیست اما واردات مجسمه های خارجی ارزان قیمت در بازار همچین بی توجهی به سلیقه مشتریان تبریزی می تواند علت این رکود باشد.

علی ثابتی رکود اقتصادی را نیز در کاهش خرید مجسمه در تبریز و استان بی تاثیر نمی داند و می گوید: اغلب شهروندان ترجیح می دهند به جای خرید لوازم لوکسی مانند مجسمه های زینتی کالاهای ضروریی را تهیه کنند. مجسمه هایی که با قیمتهای متوسط ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار هم تولید می شود مشتری زیادی ندارد.

وی عنوان می کند: موضوع مهم دیگر خروج مجسمه سازان و مغازه های مجسمه سازی از مرکز شهر و از جلوی دید مردم است. اجاره بها و هزینه های مغازه داری در مرکز شهر بالا است و  مجسمه سازان امکان فعالیت در این فضا را ندارند. با این وضعیت خرید و فروش مستقیم مجسمه تا حد زیادی با بحران مواجه است.

لوازم اولیه گران قیمت

یکی دیگر از مجسمه سازان گران قیمت بودن لوازم اولیه در تولید مجسمه را موجب رکود در بازار مجسمه سازی تبریز و استان می داند و یادآور میشود: تولید مجسمه های مرغوب نیازمند استفاده از مواد اولیه با کیفیت  است.این مواد با کیفیت دوام و زیبایی آثار تولیدی را در پی خواهد داشت اما قیمت تمام شده برای یک مجسمه یا سردیس را به شدت بالا می برد و  تامین این هزینه ها برای مجسمه سازان عملا غیر ممکن است چرا که خریداری برای این آثار گران قیمت وجود ندارد مگر اینکه مجسمه های سفارشی ساخته شود که هزینه تمام شده برای سفارش دهنده چندان مهم نباشد.

طاهر غیرتمند ، تولید یک مجسمه سنگی نیم متری یا سردیس فلزی یا سنگی را نزدیک به یک میلیون تومان و بیشتر اعلام کرده و خاطر نشان می کند: در این شرایط تعداد کمی از مشتریان حاضر به سفارش مجسمه هستند.

به گفته این هنرمند تبریزی محصولات متفاوتی در مجسمه سازی مورد استفاده قرارمیگیرد که اغلب این  محصولات و تجهیزات وارداتی بوده و با افزایش قیمت ارز ، قیمت این مواد اولیه نیز بالا می رود. در حالی که بازار فروش محصولات مجسمه با رکود تدریجی و کاهش قیمت همچنین افزایش عرضه روبرو است.

وی بیان می کند: هر سال در ایام نوروز بازار فروش مجسمه رونق نسبی به خود می گیرد اما اغلب خریداران دنبال مجسمه های ارزان قیمت گچی هستند که با مواد اولیه نامرغوب تولید میشود. قیمت این مجسمه ها بین ۱۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است و با قالبهای آماده تولید میشود. این تولیدات کمکی به هنر مجسمه سازی استان نمی کند. شهروندان هنر دوست با خرید آثار فاخر می توانند به مجسمه سازان واقعی کمک کنند.

ضرورت برگزاری نمایشگاه های تخصصی

مسئول انجمن مجسمه سازان شرق می گوید: متاسفانه فضای هنری مجسمه سازی تبریز و استان در دست عده ای خاص است که تعدادشان از ۲۰ نفر بیشتر نمی شود. اغلب  مجسمه سازان ناشناس به فعالیت خود ادامه می دهند در حالی که نیاز است این افراد نیز به جامعه هنری تبریز شناسانده شوند.

محمد رضا فرهادپور از ضرورت برگزاری نمایشگاه های تخصصی  در تبریز خبر می دهد و بیان می کند: باید با برگزاری این نمایشگاه ها و دعوت از همه هنرمندان خلاق می توان زمینه رابرای رشد مجسمه سازان مستعد در تبریز و استان فراهم کرد. با توجه به مشکلات مالی مجسمه سازان باید مسئولان فرهنگی و هنری در برگزاری نمایشگاه ها ، کمک هایی را  در نظر بگیرند. فروش مستقیم آثار تولیدی و عرضه به شهروندان می تواند هنر مجسمه سازی را از بحران خارج کند.