در ماه گذشته نوسان قیمت در برخی کالاها مانند تخم مرغ و حبوبات در استان موجب نگرانی شهروندان شد.

صنعت تبریز ، قیمت مرغ از شانه ای ۹ هزار تومان در مدت چند روز به بیش از ۱۶ هزار تومان رسید و برخی حبوبات مانند لوبیا قرمز و نخود نیز با نوسان ۵۰ درصدی قیمت مواجه شدند به نحوی که نخود از کیلویی ۵ هزار تومان تا ۷ هزار تومان نیز رسید و لوبیا قرمز ۷ هزار تومانی تا ۱۱ هزار تومان نیز گران شد. این نوسان قیمت بر روی کالاهای دیگر نیز تاثیر روانی گذاشت به نحوی که برخی فروشندگان اقدام به افزایش خودسرانه قیمت برخی کالاها مانند قند نمودند. قندی که در بازار ۳۷۰۰ تومان به فروش می رسید تا ۴۲۰۰ تومان نیز به فروش رسید. همچنین با وجود افزایش پیدا نکردن قیمت شیر پاستوریزه ، شیر فله ای از ۱۸۰۰ تومان تا ۲ هزار تومان نیز افزایش پیدا کرد. در هفته های اخیر و پس از ورود تخم مرغ وارداتی به بازار و بازگشت نسبی قیمت تخم مرغ بقیه کالاها نیز روند تثبیت قیمت را در پیش گرفتند. در این میان گرانی برخی صیفی جات از جمله گوجه فرنگی و خیار هم به دغدغه جدید شهروندان مبدل شده است.


روشهای تثبیت قیمت محصولات کشاورزی در استان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی می گوید: با وجود افزایش قیمت کالاهایی مانند تخم مرغ باواردات این کالا از خارج به تدریج بازار محصولات کشاورزی تثبیت شده و با کاهش نرخ برخی از محصولات کشاورزی و دامی از وارد شدن شوک به بازار جلوگیری میشود ضمن اینکه کاهش بیشتر قیمت محصولاتی مانند تخم مرغ و مرغ به ضرر تولیدکنندگان بوده و قیمتهای فعلی به نفع تولید کننده و مصرف کننده است.
کریم مهری ادامه می دهد: نرخ محصولات کشاورزی یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه در استان است و از آنجا که تنظیم بازار و تامین نهاده های مورد نیاز تولیدات کشاورزی به شکل تخصصی در این سازمان انجام میشود سایر دستگاه ها نیز در این زمینه همکاری و همراهی دارند. علاوه بر این بخشی از تنظیم بازار و جلوگیری از گران فروشی در سطح بازار توسط دستگاه های نظارتی انجام میشود

وی با بیان اینکه گاهی اوقات با جهش های ناگهانی قیمت های فرآورده های کشاورزی مواجه بودیم که همین امر مشکلاتی را برای استان ایجاد کرد ادامه می دهد: این موضوع موجب میشود تا در تنظیم بازار با چالش های متعددی مواجه شویم . دراین میان همراهی شهروندان و آرامش در بازار بسیار مهم است.
به گفته این مسئول نظارت مستمر بر روند تولید و عرضه اقلام اساسی وجود دارد و در صورتی که کالایی در استان با کمبود مواجه شود در مرحله اول از خارج از استان اقدام شده و در مرحله بعد از طریق هماهنگی با جهاد کشاورزی واردات این محصول از خارج انجام میشود. وارد کردن کالاهای اساسی ازاستانهای دیگر در کمتر از یک روز نیز ممکن است تا آرامش بازار بر هم نخورد.
تدبیر برای کنترل گرانی صیفی جات

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بیان می کند: تامین و تنظیم بازار نهاده های دامی، شیر، گوشت و تخم مرغ در کنار کنترل صیفی جات انجام می شود در این میان گرانی برخی اقلام مانند گوجه فرنگی و خیار بیشتر فصلی بوده و در هفته های آتی کاهش پیدا می کند.
مهری ادامه می دهد: کشت گوجه فرنگی در فصل زمستان در استان مختل می شود و افزایش قیمتی که به وجود می آید موقتی بوده و با ورود گوجه فرنگی از استانهای جنوبی کاهش قیمت این محصولات نیز رخ خواهد داد. البته در حال حاضر نیز قیمت و کیفیت گوجه فرنگی دربازار به نسبت مدت مشابه سال قبل زیاد نیست و کاهش بیشتر قیمت این محصول تا هفته آینده نیز پیش بینی مشود.
وی خاطر نشان می کند: برای ایجاد آرامش در بازار نیاز به واردات کنترل شده محصولات اساسی است. چرا که واردات بی رویه محصولات صیفی اشباع بازار و تلف شدن این محصولات را در پی خواهد داشت.
مهری عنوان می کند: وزارت جهاد کشاورزی متولی تولید محصولات کشاورزی بوده و تنظیم بازار و نیازهای غذایی و تولیدی کشور در زمینه میزان تولید، واردات و صادرات در این وزارتخانه دنبال میشود خوشبختانه در استان همگرایی خوبی میان مسئولان مختلف برای تنظیم بازار وجود دارد و همین موضوع موجب میشود تا تنظیم بازار در مواقع بحرانی در کمترین زمان صورت گرفته و کمترین نوسان قیمتها را داشته باشیم.